23.9.2020 Ajokortit Autoliitto: Ajokorttilain seurantatutkimus tarpeen Ajokorttiin tähtäävän kuljettajaopetuksen uudistukseen kerätään kansalaisten mielipiteitä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämä ajokorttilain seurantatutkimus on Autoliiton mukaan erittäin tervetullut. Aiheesta on yhä voimakkaita mielipiteitä, mutta kovin vähän faktoja. Kaksi vuotta sitten uudistunut ajokorttilaki herättää edelleen tunteita. Liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämä ajokorttilain seurantatutkimus on Autoliiton mukaan erittäin tervetullut, sillä toistaiseksi faktat ovat puuttuneet keskustelusta.Ajokorttilaki uudistui heinäkuussa 2018. Uudessa laissa painotetaan enemmän asioiden osaamista kuin sitä, miten ne on opetettu. Samalla ajo-opetuksen aloitusikärajaa alennettiin 16 vuoteen ja ikäpoikkeusluvan saamisen kriteerejä selkeytettiin. Sen ansiosta yhä useamman nuoren on mahdollista saada ajokortti jo 17-vuotiaana 18 ikävuoden sijaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki on suhteellistaAutokouluala vastusti uutta ajokorttilakia kiivaasti, sillä autokouluilta hankittavaa pakollista opetusta vähennettiin ja opetuslupaopetuksen byrokratiaa karsittiin. Vastustus jatkuu edelleen muun muassa väitteellä, että uusien kuljettajien kyky toimia liikenteessä turvallisesti ja vastuullisesti olisi alentunut merkittävästi. Tilastot eivät kuitenkaan tue tätä väitettä, mikäli asioita muistetaan suhteuttaa.Tämän vuoden ensimmäisellä puolikkaalla törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia oli 17-vuotiailla 108 kappaletta, kun vuonna 2019 samana ajanjaksona tapauksia oli 63. Lukuja vertailtaessa on kuitenkin hyvä huomioida, että 17-vuotiaita B-ajokortillisia oli 1.1.2019 yhteensä 671 ja 1.1.2020 heitä oli 6587 eli tuhat prosenttia enemmän.Traficomin keräämien tilastojen mukaan 1.7.2018 ja 29.10.2019 välisenä aikana 181 ikäpoikkeusluvalla ajokortin saanutta henkilöä sai ajokieltoa, mikä on 2,3 % ikäluokan ajokortillisten määrästä. Samana ajanjaksona 18-vuotiaana kortin saaneista ajokortillisista ajokieltoon määrättiin 7,1% (2212 hlö) ja 19-vuotiaana kortin saaneista 5,3 % (2785 hlö) ikäluokkiensa ajokortillisten määrästä.Opetusluvalla oikeinAutokouluala on kannanotoissaan vaatinut myös muun muassa teoriakoetta ja pakollista autokouluopetusta opetuslupaopettajille. Vaatimukselle on tilastojen valossa hyvin vaikea nähdä perusteita.Kun vuonna 2017 teoriakokeen läpäisi 1. yrityksellä 89 % sekä autokoulu- että opetuslupaopetuksessa olleista, meni koe vuonna 2019 läpi ensimmäisellä kerralla 78 %:lla autokoulussa opetuksen saaneista ja 85 %:lla opetuslupaoppilaista. Ajotutkinnosta selvisi vuonna 2017 ensimmäisellä yrityksellä 68 % autokoulu- ja 64 % opetuslupaoppilaista. Viime vuonna autokouluopetusta saaneista 58 % selvisi yhdellä ajotutkintokerralla, mutta opetuslupaoppilaista 68 % läpäisi tutkinnon ensiyrittämällä.Nuoret silti riskiryhmääFaktaa on Autoliiton mukaan silti se, että nuorten, erityisesti nuorten miesten, liikenneturvallisuudessa on edelleen rutkasti parannettavaa. Heidän osuutensa onnettomuuksista sekä liikenneturvallisuuden vaarantamisista on ylikorostunut. Tämä asia ei ole kuitenkaan muuttunut ajokorttilain uudistuksen myötä ja ikäpoikkeusluvalla ajokortin saaneet eivät erotu joukosta huonossa valossa, päinvastoin.Myös nuorten liikenneturvallisuus on jatkanut kehittymistään parempaan suuntaan ajokorttilain voimaantulon jälkeenkin. Kun tammi-heinäkuun välisenä aikana vuonna 2018 kuoli yhdeksän 17-20-vuotiasta kuljettajaa, oli luku samana ajanjaksona viime vuonna seitsemän ja tänä vuonna viisi. Loukkaantuneiden määrä samassa ikäryhmässä on vähentynyt kahden vuoden takaisesta 143:sta tämän vuoden 112:aan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjokorttilain seurantatutkimus käyntiinLiikenne- ja viestintäministeriö on juuri käynnistänyt kattavan ajokorttilain vaikutusten seurantatutkimuksen. Autoliitto pitää tutkimusta erittäin tervetulleena.– On tärkeää, että selvitys tehdään puolueettomasti, riippumattomia asiantuntijatahoja käyttäen. Mahdollisia muutoksia lakiin tulisi tehdä sitten tutkimuksen faktoihin nojaavien tulosten perusteella, toteaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.Lähde: Autoliitto, Kuvituskuva: Moottorin Arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti