23.3.2018 Liikenne Autoliitto neuvoo: Näin kuljetat lasta autossa turvallisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autossa matkustamisen näkökulmasta lapsen tärkein kehitysvaihe on 135 senttimetrin pituus. Vasta sen jälkeen lapsi saa matkustaa ilman asianmukaista turvalaitetta. Lapsen turvaistuintilanteen epäkohdat eivät ole vain kauneusvirheitä. Liikenneturvan mukaan edelleen suurin osa alle kouluikäisten lasten vakavista onnettomuuksista liikenteessä sattuu auton matkustajina.Myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että VALT:in Lasten turvalaite -raportissa vuodelta 2015 todetaan, että vuosina 2004–2013 kuolleista 18:sta alle 6-vuotiaasta lapsesta 78 prosenttia (siis 14) olisi voinut pelastua turvalaitteen oikealla käytöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkä menosuuntaan mahdollisimman pitkäänVesalaisen mukaan tavallinen virhe turvaistuimen käytössä on lapsen kääntäminen liian aikaisin kasvot menosuuntaan.– I-Size-standardin mukaan alle 15 kuukauden ikäisten lasten pitää matkustaa autossa selkä menosuuntaan. Suosittelemme jatkamaan lapsen kuljettamista selkä menosuuntaan myös tämän jälkeen, niin kauan kuin se on lapsen koko huomioiden mahdollista. Se, että lapsen jalat ovat vähän koukussa, ei vielä ole syy kääntää istuinta kasvot menosuuntaan, Vesalainen sanoo.Liikenneturvan suositus on, että lasta kuljetettaisiin selkä menosuuntaan kolmevuotiaaksi asti.Pituusraja 135 senttimetriäAutoliiton mukaan usein turvalaitteen käyttö myös lopetetaan liian aikaisin. Sekä Autoliitto että Liikenneturva muistuttavat, että laki ja lapsen turvallinen kuljettaminen kuitenkin edellyttävät, että alle 135 cm pitkää lasta kuljetetaan turvalaitetta käyttäen.– Lain senttiraja ei ole vain muotoseikka, vaan sillä on selkeät turvallisuusperusteet. Kehittyvän lapsen keho tarvitsee suojaa törmäysvoimilta alakoululuokille asti. Parhaiten suojan tarjoaa asianmukainen turvaistuin, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Mari Voutilainen painottaa.Käyttöominaisuuksilla on väliäVesalaisen mukaan turvaistuimen väärä käyttö on turvallisuusongelma, jonka vuoksi Autoliiton turvaistuintesteissä painotetaan myös turvaistuimen käyttöominaisuuksia. Niiden vaikutus kokonaisarvosanaan on Vesalaisen mukaan 40 prosenttia.– Käyttöominaisuuksia arvioitaessa kiinnitetään huomiota turvaistuimen asentamiseen, väärinasentamisen riskiin sekä istuimen vaihtoon autosta toiseen. Lisäksi arvioidaan lapsen kiinnittämistä turvaistuimeen sekä istuimen säädettävyyttä lapsen koon mukaan. Myös turvaistuimen käyttöohje ja istuimen puhdistaminen ja viimeistely vaikuttavat käyttöominaisuuksista annettavaan arvioon, Vesalainen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälty jälkiviisaudeltaLiikenneturvan seurannoissa Itä-Suomessa turvaistuimen puuttumista tai sen puutteellista käyttöä perusteltiin matkan lyhyydellä ja tavanomaisuudella.– Vahinko ei tule kello kaulassa eikä silloin, kun sitä eniten odottaa. Se ei katso kuljettajan taitoja tai reitin tuttuutta. Jälkiviisaudelta välttyy, kun pitää periaatteena sitä, että lapsi istuu aina oikeankokoisessa turvaistuimessa, joka on kiinnitetty autoon asianmukaisesti, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen neuvoo. Autoliiton vinkit lapsen turvalaitteen hankintaan: Valitse erinomaisen tai hyvän testiarvosanan saanut istuin. Tarkista turvaistuimen soveltuvuus ja mahdolliset asennuspaikat autoosi istuimen valmistajan nettisivuilta. Sovita turvaistuinta autoon ennen ostopäätöstä. Varmista, että ovi sulkeutuu ongelmitta istuimen ollessa kiinnitettynä. Tarkasta myös etupenkin asento ja sille jäävä tila. Tutustu sekä auton että turvalaitteen käyttöohjeisiin ennen käyttöä. Tarkista erityisesti säädöt, irrotettavat osat ja luvalliset asennuspaikat autoon. Älä osta käytettyä turvalaitetta, jos et ole varma sen historiasta tai tiedät sen olleen onnettomuudessa. Muista pyytää myös käyttöohjekirja. Älä käytä liian vanhaa turvalaitetta. Tavallisin käyttöaika on 5–7 vuotta, oman turvaistuimesi maksimikäyttöajan saat selville käyttöohjeesta tai valmistajalta. Istuimen valmistusajankohta löytyy sen rungosta. Vinkit antoi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. [embed]https://youtube.com/watch?v=1KFaQV1poCo[/embed]Lähteet: Autoliitto, Liikenneturva Kuva: Johanna Kannasmaa / Liikenneturva Lue myös: Autoliitto: nämä kaksi turvaistuinta eivät kestä kolaritestin rasitusta Turvaistuintestissä positiivista kehitystä Valitse hyväksi testattu turvaistuin Tuoreet vanhemmat huomio – Autoliiton video-opas turvakaukalon hankintaan ja käyttöön Autoliitto: Viidelle heikko arvosana lasten turvaistintestissä Liikenneturva: Lapsi takapenkille ja turvaistuimeen Lapselle paras paikka autossa on takapenkki Parempaa törmäyssuojaa lapsen vatsalle Britaxilta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin