23.3.2018 Liikenne Autoliitto neuvoo: Näin kuljetat lasta autossa turvallisesti Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Autossa matkustamisen näkökulmasta lapsen tärkein kehitysvaihe on 135 senttimetrin pituus. Vasta sen jälkeen lapsi saa matkustaa ilman asianmukaista turvalaitetta. Lapsen turvaistuintilanteen epäkohdat eivät ole vain kauneusvirheitä. Liikenneturvan mukaan edelleen suurin osa alle kouluikäisten lasten vakavista onnettomuuksista liikenteessä sattuu auton matkustajina. Myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että VALT:in Lasten turvalaite -raportissa vuodelta 2015 todetaan, että vuosina 2004–2013 kuolleista 18:sta alle 6-vuotiaasta lapsesta 78 prosenttia (siis 14) olisi voinut pelastua turvalaitteen oikealla käytöllä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään Vesalaisen mukaan tavallinen virhe turvaistuimen käytössä on lapsen kääntäminen liian aikaisin kasvot menosuuntaan. – I-Size-standardin mukaan alle 15 kuukauden ikäisten lasten pitää matkustaa autossa selkä menosuuntaan. Suosittelemme jatkamaan lapsen kuljettamista selkä menosuuntaan myös tämän jälkeen, niin kauan kuin se on lapsen koko huomioiden mahdollista. Se, että lapsen jalat ovat vähän koukussa, ei vielä ole syy kääntää istuinta kasvot menosuuntaan, Vesalainen sanoo. Liikenneturvan suositus on, että lasta kuljetettaisiin selkä menosuuntaan kolmevuotiaaksi asti. Pituusraja 135 senttimetriä Autoliiton mukaan usein turvalaitteen käyttö myös lopetetaan liian aikaisin. Sekä Autoliitto että Liikenneturva muistuttavat, että laki ja lapsen turvallinen kuljettaminen kuitenkin edellyttävät, että alle 135 cm pitkää lasta kuljetetaan turvalaitetta käyttäen. – Lain senttiraja ei ole vain muotoseikka, vaan sillä on selkeät turvallisuusperusteet. Kehittyvän lapsen keho tarvitsee suojaa törmäysvoimilta alakoululuokille asti. Parhaiten suojan tarjoaa asianmukainen turvaistuin, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Mari Voutilainen painottaa. Käyttöominaisuuksilla on väliä Vesalaisen mukaan turvaistuimen väärä käyttö on turvallisuusongelma, jonka vuoksi Autoliiton turvaistuintesteissä painotetaan myös turvaistuimen käyttöominaisuuksia. Niiden vaikutus kokonaisarvosanaan on Vesalaisen mukaan 40 prosenttia. – Käyttöominaisuuksia arvioitaessa kiinnitetään huomiota turvaistuimen asentamiseen, väärinasentamisen riskiin sekä istuimen vaihtoon autosta toiseen. Lisäksi arvioidaan lapsen kiinnittämistä turvaistuimeen sekä istuimen säädettävyyttä lapsen koon mukaan. Myös turvaistuimen käyttöohje ja istuimen puhdistaminen ja viimeistely vaikuttavat käyttöominaisuuksista annettavaan arvioon, Vesalainen kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Välty jälkiviisaudelta Liikenneturvan seurannoissa Itä-Suomessa turvaistuimen puuttumista tai sen puutteellista käyttöä perusteltiin matkan lyhyydellä ja tavanomaisuudella. – Vahinko ei tule kello kaulassa eikä silloin, kun sitä eniten odottaa. Se ei katso kuljettajan taitoja tai reitin tuttuutta. Jälkiviisaudelta välttyy, kun pitää periaatteena sitä, että lapsi istuu aina oikeankokoisessa turvaistuimessa, joka on kiinnitetty autoon asianmukaisesti, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen neuvoo. Autoliiton vinkit lapsen turvalaitteen hankintaan: Valitse erinomaisen tai hyvän testiarvosanan saanut istuin. Tarkista turvaistuimen soveltuvuus ja mahdolliset asennuspaikat autoosi istuimen valmistajan nettisivuilta. Sovita turvaistuinta autoon ennen ostopäätöstä. Varmista, että ovi sulkeutuu ongelmitta istuimen ollessa kiinnitettynä. Tarkasta myös etupenkin asento ja sille jäävä tila. Tutustu sekä auton että turvalaitteen käyttöohjeisiin ennen käyttöä. Tarkista erityisesti säädöt, irrotettavat osat ja luvalliset asennuspaikat autoon. Älä osta käytettyä turvalaitetta, jos et ole varma sen historiasta tai tiedät sen olleen onnettomuudessa. Muista pyytää myös käyttöohjekirja. Älä käytä liian vanhaa turvalaitetta. Tavallisin käyttöaika on 5–7 vuotta, oman turvaistuimesi maksimikäyttöajan saat selville käyttöohjeesta tai valmistajalta. Istuimen valmistusajankohta löytyy sen rungosta. Vinkit antoi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. [embed]https://youtube.com/watch?v=1KFaQV1poCo[/embed] Lähteet: Autoliitto, Liikenneturva Kuva: Johanna Kannasmaa / Liikenneturva Lue myös: Autoliitto: nämä kaksi turvaistuinta eivät kestä kolaritestin rasitusta Turvaistuintestissä positiivista kehitystä Valitse hyväksi testattu turvaistuin Tuoreet vanhemmat huomio – Autoliiton video-opas turvakaukalon hankintaan ja käyttöön Autoliitto: Viidelle heikko arvosana lasten turvaistintestissä Liikenneturva: Lapsi takapenkille ja turvaistuimeen Lapselle paras paikka autossa on takapenkki Parempaa törmäyssuojaa lapsen vatsalle Britaxilta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan