23.3.2018 Liikenne Autoliitto neuvoo: Näin kuljetat lasta autossa turvallisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autossa matkustamisen näkökulmasta lapsen tärkein kehitysvaihe on 135 senttimetrin pituus. Vasta sen jälkeen lapsi saa matkustaa ilman asianmukaista turvalaitetta. Lapsen turvaistuintilanteen epäkohdat eivät ole vain kauneusvirheitä. Liikenneturvan mukaan edelleen suurin osa alle kouluikäisten lasten vakavista onnettomuuksista liikenteessä sattuu auton matkustajina.Myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että VALT:in Lasten turvalaite -raportissa vuodelta 2015 todetaan, että vuosina 2004–2013 kuolleista 18:sta alle 6-vuotiaasta lapsesta 78 prosenttia (siis 14) olisi voinut pelastua turvalaitteen oikealla käytöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkä menosuuntaan mahdollisimman pitkäänVesalaisen mukaan tavallinen virhe turvaistuimen käytössä on lapsen kääntäminen liian aikaisin kasvot menosuuntaan.– I-Size-standardin mukaan alle 15 kuukauden ikäisten lasten pitää matkustaa autossa selkä menosuuntaan. Suosittelemme jatkamaan lapsen kuljettamista selkä menosuuntaan myös tämän jälkeen, niin kauan kuin se on lapsen koko huomioiden mahdollista. Se, että lapsen jalat ovat vähän koukussa, ei vielä ole syy kääntää istuinta kasvot menosuuntaan, Vesalainen sanoo.Liikenneturvan suositus on, että lasta kuljetettaisiin selkä menosuuntaan kolmevuotiaaksi asti.Pituusraja 135 senttimetriäAutoliiton mukaan usein turvalaitteen käyttö myös lopetetaan liian aikaisin. Sekä Autoliitto että Liikenneturva muistuttavat, että laki ja lapsen turvallinen kuljettaminen kuitenkin edellyttävät, että alle 135 cm pitkää lasta kuljetetaan turvalaitetta käyttäen.– Lain senttiraja ei ole vain muotoseikka, vaan sillä on selkeät turvallisuusperusteet. Kehittyvän lapsen keho tarvitsee suojaa törmäysvoimilta alakoululuokille asti. Parhaiten suojan tarjoaa asianmukainen turvaistuin, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Mari Voutilainen painottaa.Käyttöominaisuuksilla on väliäVesalaisen mukaan turvaistuimen väärä käyttö on turvallisuusongelma, jonka vuoksi Autoliiton turvaistuintesteissä painotetaan myös turvaistuimen käyttöominaisuuksia. Niiden vaikutus kokonaisarvosanaan on Vesalaisen mukaan 40 prosenttia.– Käyttöominaisuuksia arvioitaessa kiinnitetään huomiota turvaistuimen asentamiseen, väärinasentamisen riskiin sekä istuimen vaihtoon autosta toiseen. Lisäksi arvioidaan lapsen kiinnittämistä turvaistuimeen sekä istuimen säädettävyyttä lapsen koon mukaan. Myös turvaistuimen käyttöohje ja istuimen puhdistaminen ja viimeistely vaikuttavat käyttöominaisuuksista annettavaan arvioon, Vesalainen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälty jälkiviisaudeltaLiikenneturvan seurannoissa Itä-Suomessa turvaistuimen puuttumista tai sen puutteellista käyttöä perusteltiin matkan lyhyydellä ja tavanomaisuudella.– Vahinko ei tule kello kaulassa eikä silloin, kun sitä eniten odottaa. Se ei katso kuljettajan taitoja tai reitin tuttuutta. Jälkiviisaudelta välttyy, kun pitää periaatteena sitä, että lapsi istuu aina oikeankokoisessa turvaistuimessa, joka on kiinnitetty autoon asianmukaisesti, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen neuvoo. Autoliiton vinkit lapsen turvalaitteen hankintaan: Valitse erinomaisen tai hyvän testiarvosanan saanut istuin. Tarkista turvaistuimen soveltuvuus ja mahdolliset asennuspaikat autoosi istuimen valmistajan nettisivuilta. Sovita turvaistuinta autoon ennen ostopäätöstä. Varmista, että ovi sulkeutuu ongelmitta istuimen ollessa kiinnitettynä. Tarkasta myös etupenkin asento ja sille jäävä tila. Tutustu sekä auton että turvalaitteen käyttöohjeisiin ennen käyttöä. Tarkista erityisesti säädöt, irrotettavat osat ja luvalliset asennuspaikat autoon. Älä osta käytettyä turvalaitetta, jos et ole varma sen historiasta tai tiedät sen olleen onnettomuudessa. Muista pyytää myös käyttöohjekirja. Älä käytä liian vanhaa turvalaitetta. Tavallisin käyttöaika on 5–7 vuotta, oman turvaistuimesi maksimikäyttöajan saat selville käyttöohjeesta tai valmistajalta. Istuimen valmistusajankohta löytyy sen rungosta. Vinkit antoi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. [embed]https://youtube.com/watch?v=1KFaQV1poCo[/embed]Lähteet: Autoliitto, Liikenneturva Kuva: Johanna Kannasmaa / Liikenneturva Lue myös: Autoliitto: nämä kaksi turvaistuinta eivät kestä kolaritestin rasitusta Turvaistuintestissä positiivista kehitystä Valitse hyväksi testattu turvaistuin Tuoreet vanhemmat huomio – Autoliiton video-opas turvakaukalon hankintaan ja käyttöön Autoliitto: Viidelle heikko arvosana lasten turvaistintestissä Liikenneturva: Lapsi takapenkille ja turvaistuimeen Lapselle paras paikka autossa on takapenkki Parempaa törmäyssuojaa lapsen vatsalle Britaxilta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle