9.12.2017 Liikenne Liikenneturva: lapsi tarvitsee turvaistuinta alakouluikäiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturva muistuttaa vanhempia, että lapsi tarvitsee autoillessa turvaistuinta jopa alakouluikäiseksi asti. Aikuisten tehtävä on huolehtia autoillessa myös pienten matkustajien turvallisuudesta. Noin kolme neljästä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta vanhemmasta koki saaneensa riittävästi tietoa lasten turvallisesta kuljettamisesta autossa. Yli kaksi kolmesta oli sitä mieltä, että lapsen tulee käyttää aina turvaistuinta autoillessa. – Aikuisten vastuulla on huolehtia lasten turvallisuudesta autossa myös lyhyillä matkoilla, mökkitienpätkillä tai puolen kilometrin päivittäisillä päiväkotietapeilla. Rutiini, jossa lapsi käyttää turvaistuinta aina, on myös lapsen kannalta selkeämpi ymmärtää ja vanhemman helpompi valvoa, Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tietoa luulon tilalle Liikenneturvan kyselyn vastauksista selvisi, että vanhemmat kaipaisivat lisää tietoa turvaistuinten vertailukelpoisista turvallisuustesteistä, käyttöiästä ja kierrätyksestä. – Keskustelupalstoilla, blogeissa ja kahvipöydissä liikkuu valtavasti omakohtaisia kokemuksia ja myös luuloihin perustuvia käsityksiä turvaistuimiin liittyen. Esimerkiksi parhaimmat pisteet törmäysturvallisuudessa saanut selkä menosuuntaan asennettava istuin voi tippua testin keskikastiin, jos se ei pärjää niin hyvin arvioitaessa mukavuutta tai asennuksen helppoutta, Loikkanen muistuttaa. Pikkulapset selkä menosuuntaan Liikenneturvan viime kesänä järjestämässä verkkokyselyssä turvallisuus nousi tärkeimmäksi tekijäksi turvaistuimen valinnassa. – Kun lapsen matkustamista autossa mietitään, olisikin hyvä muistaa turvaistuimen valinnan lisäksi kolme pointtia. Ensimmäisenä, että lapsi kulkee selkä menosuuntaan ainakin kolmivuotiaaksi asti. Toiseksi, lapsi tarvitsee istuinta, kunnes on yli 135 cm pitkä – eli usein alaluokille asti. Ja kolmanneksi, että takapenkki on lapselle autossa se turvallisin paikka, Loikkanen kertoo. Viisipistevyökiinnitys turvallisin Liikenneturvan mukaan kannattaa ostaa turvaistuin niin, että auto on mukana. Silloin voi varmistaa turvaistuimen yhteensopivuuden automalliin, kiinnityksen ja oikeat säädöt. – Viisipistevyökiinnitys on ehdottomasti turvallisin kiinnitysmuoto. Näin lapsi pysyy istuimessa paikallaan, jos auto kääntyy esimerkiksi katon kautta ympäri, Loikkanen sanoo. Lähde ja kuva: Liikenneturva Lue myös: Tuoreet vanhemmat huomio – Autoliiton video-opas turvakaukalon hankintaan ja käyttöön Valitse hyväksi testattu turvaistuin Turvaistuintestissä positiivista kehitystä Autoliiton turvaistuintestissä havaittu 2 vaarallista istuinmallia Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?