9.12.2017 Liikenne Liikenneturva: lapsi tarvitsee turvaistuinta alakouluikäiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturva muistuttaa vanhempia, että lapsi tarvitsee autoillessa turvaistuinta jopa alakouluikäiseksi asti. Aikuisten tehtävä on huolehtia autoillessa myös pienten matkustajien turvallisuudesta. Noin kolme neljästä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta vanhemmasta koki saaneensa riittävästi tietoa lasten turvallisesta kuljettamisesta autossa. Yli kaksi kolmesta oli sitä mieltä, että lapsen tulee käyttää aina turvaistuinta autoillessa.– Aikuisten vastuulla on huolehtia lasten turvallisuudesta autossa myös lyhyillä matkoilla, mökkitienpätkillä tai puolen kilometrin päivittäisillä päiväkotietapeilla. Rutiini, jossa lapsi käyttää turvaistuinta aina, on myös lapsen kannalta selkeämpi ymmärtää ja vanhemman helpompi valvoa, Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietoa luulon tilalleLiikenneturvan kyselyn vastauksista selvisi, että vanhemmat kaipaisivat lisää tietoa turvaistuinten vertailukelpoisista turvallisuustesteistä, käyttöiästä ja kierrätyksestä.– Keskustelupalstoilla, blogeissa ja kahvipöydissä liikkuu valtavasti omakohtaisia kokemuksia ja myös luuloihin perustuvia käsityksiä turvaistuimiin liittyen. Esimerkiksi parhaimmat pisteet törmäysturvallisuudessa saanut selkä menosuuntaan asennettava istuin voi tippua testin keskikastiin, jos se ei pärjää niin hyvin arvioitaessa mukavuutta tai asennuksen helppoutta, Loikkanen muistuttaa.Pikkulapset selkä menosuuntaanLiikenneturvan viime kesänä järjestämässä verkkokyselyssä turvallisuus nousi tärkeimmäksi tekijäksi turvaistuimen valinnassa.– Kun lapsen matkustamista autossa mietitään, olisikin hyvä muistaa turvaistuimen valinnan lisäksi kolme pointtia. Ensimmäisenä, että lapsi kulkee selkä menosuuntaan ainakin kolmivuotiaaksi asti. Toiseksi, lapsi tarvitsee istuinta, kunnes on yli 135 cm pitkä – eli usein alaluokille asti. Ja kolmanneksi, että takapenkki on lapselle autossa se turvallisin paikka, Loikkanen kertoo.Viisipistevyökiinnitys turvallisinLiikenneturvan mukaan kannattaa ostaa turvaistuin niin, että auto on mukana. Silloin voi varmistaa turvaistuimen yhteensopivuuden automalliin, kiinnityksen ja oikeat säädöt.– Viisipistevyökiinnitys on ehdottomasti turvallisin kiinnitysmuoto. Näin lapsi pysyy istuimessa paikallaan, jos auto kääntyy esimerkiksi katon kautta ympäri, Loikkanen sanoo.Lähde ja kuva: Liikenneturva Lue myös: Tuoreet vanhemmat huomio – Autoliiton video-opas turvakaukalon hankintaan ja käyttöön Valitse hyväksi testattu turvaistuin Turvaistuintestissä positiivista kehitystä Autoliiton turvaistuintestissä havaittu 2 vaarallista istuinmallia Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous