8.12.2021 Liikenne Autoliitto: päästökauppa voi nostaa polttoaineiden hintoja jopa 70 senttiä litralta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoiden etujärjestö pitää päästöjen vähentämistä tärkeänä, mutta se olisi tehtävä oikeudenmukaisesti ja niin, että Suomi ja suomalaiset pystytään pitämään liikkeessä. Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö pitää liikenteen haitallisten päästöjen vähentämistä erittäin tärkeänä, mutta se pitää tehdä kestävällä ja sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla.EU:n harvimmin asutussa maassa tieliikenteen merkitys niin kotitalouksien kuin elinkeinoelämän toimintakyvylle ja toimeentulolle on korvaamaton nyt ja tulevaisuudessa, linjaa Autoliitto tuoreessa lausunnossaan liikenne- ja viestintäministeriölle, joka liittyy arviomuistioon tieliikenteen kansallisesta päästökaupasta.Suomessa ei Autoliiton näkemyksen mukaan ole tarvetta kansalliselle päästökaupalle. Meillä on olemassa riittävät taloudelliset ohjauskeinot, eikä uutta verorahoja kuluttavaa byrokratiaa pitäisi rakentaa niiden päälle.Eniten henkilöautoa käyttävät ihmiset ovat selvitysten mukaan työssäkäyviä, veroja maksavia henkilöitä, joiden liikkuminen tapahtuu selkeästä tarpeesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitrahinnan huikea nousupaineAutoliiton mukaan kansallisen päästökaupan ”ennakoidaan nostavan polttoaineiden hintoja jopa yli 70 senttiä litralta.”Autoliitto muistuttaa, että tämän lisäksi EU:n tasolta on suunnitteilla lukuisia polttoaineiden hintoja nostavia toimenpiteitä. Vaikka siirtymä sähköön ja sähköautoihin tapahtuu kiihtyvällä tahdilla, Suomen vanhassa autokannassa polttomoottoriautojen osuus säilyy suurena vielä hyvin pitkään.Lausunto nostaa esiin huolen etenkin vähävaraisimmista kansalaisista: pienituloisemmat työssäkäyvät ihmiset kärsivät polttoaineiden hintojen noususta vielä senkin jälkeen, kun parempituloiset ovat siirtyneet sähköautojen käyttäjiksi.Ojasta allikkoon?Ministeriön päästökaupan arviomuistion yhteydessä pohditaan myös keinoja kompensoida polttoaineiden hinnannousun kustannuksia joko tulotasoon perustuen tai alueittain.Seurauksena voi Autoliiton mukaan olla sekavuutta tavoitteissa ja toteutuksessa, ratkaisu voi viedä ojasta allikkoon.”Päästökaupan perustavoitteet ovat vaarassa hukkua, jos liikkumisen kustannuksia kompensoidaan niille, jotka joutuvat kustannusten takia liikkumistaan vähentämään. Toisaalta ne, joiden on pakko liikkua esimerkiksi työnsä puolesta, liikkuvat jatkossakin niin kauan kuin työssäkäynti on kannattavaa ja hintojen nousu on pois muusta kulutuksesta.”Autoliitto pitää arveluttavana kaavailuja alueellisesta jaosta esimerkiksi seitsemään alueeseen joukkoliikenteen toimivuuden ja henkilöauton välttämättömyyden mukaan.”Kuka tällaisen jaon tekisi ja kuka määrittelisi ihmisten liikkumistarpeen? Suomen kaupunkialueetkin ovat hyvin harvaan asuttuja, eikä joukkoliikenne ole kattavaa ja sujuvaa kaikkialla edes kaupungeissa.”Kulkutarpeet hyvin erilaisiaAutoliitto muistuttaa, että ihmisten liikkumistarpeet ovat hyvin erilaisia.”Jo nyt päästöt ovat arviomuistioluonnoksen mukaan pienimmät sisemmällä kaupunkialueella. Ihmiset toimivat rationaalisesti ja valitsevat itselleen kulloinkin parhaan tavan liikkua. Sisemmällä kaupunkialueella voi kävellä ja liikkua hyvin toimivalla joukkoliikenteellä.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttoaineiden hinnat jo korkeallaAutoliitto tuo esiin, että Suomessa polttoaineiden hinnat ovat Euroopan toiseksi korkeimmalla tasolla. ”Euroopan unionin harvimmin asutussa maassa oman auton käyttö on kaikkein perustelluinta koko unionin alueella.”Taustaksi tuodaan esiin myös, että Suomessa hiilidioksidipäästöt on huomioitu jo polttoaineverossa, ajoneuvoverossa ja autoverossa.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan se, että poliittiset päättäjät eivät meidän olosuhteissa uskalla tai kehtaa enää nostaa liikkumisen kustannuksia esimerkiksi polttoaineveroa korottamalla on huono perustelu uuden kansallisen liikenteen päästökaupan käynnistämiselle.– Tosiasiassa päästökaupan vaikutukset olisivat samanlaiset eli se nostaisi polttoaineiden hintoja. Kansalliseen päästökauppaan sisältyisi useita tekijöitä, joiden perusteella kansalaisten liikkumisen hinnoittelua eri alueilla kategorisesti hinnoiteltaisiin. Tämä malli ei ota kotitalouksien ja yritysten yksilöllisiä tarpeita huomioon, vaan on vaarassa johtaa näiden mielivaltaiseen ja satunnaiseen jaotteluun. Mikä päästökauppa? Mitä päästötoimien kolmivaiheisuus tarkoittaa? Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle luonnoksen arviomuistiosta, jonka ministeriön poikkihallinnollinen virkamiestyöryhmä on valmistellut kansallisen tieliikenteen päästökaupan toimeenpanosta. Lausuntoaika päättyi 3.12.2021. Työ on osa fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelua. Tiekartan toimet koskevat tieliikennettä, joka aiheuttaa valtaosan liikenteen päästöistä. Kolmivaiheisen suunnitelman tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Virkamiestyöryhmän valmistelu liittyy tiekartan kolmanteen, ehdolliseen vaiheeseen. Jos kahden ensimmäisen vaiheen toimenpiteet ja EU-tason ratkaisut eivät yhdessä riitä, päästökauppa voisi tulla mukaan kolmannessa vaiheessa. Arviomuistio on selvitys päästökauppajärjestelmän ominaisuuksista ja vaikutuksista. Tieliikenteen päästökauppajärjestelmässä luotaisiin markkina tieliikenteessä käytettävien polttoaineiden aiheuttamille hiilidioksidipäästöille. Tieliikenteen päästökaupassa polttoaineen jakelija ostaa päästöoikeuksia. Tarvittavien päästövähennysten määrä vaikuttaa päästöoikeuden hintaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäminissteriö, Autoliittoa:5:{i:0;s:5:"88556";i:1;s:6:"104452";i:2;s:6:"100594";i:3;s:5:"84597";i:4;s:6:"100637";} Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 22.12.2024 Autoilu Painorajoituksia liki 400 sillalla 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja