14.9.2023 Autoilu Autoliitto: polttoaineiden hinnoilla on suuri merkitys muun muassa työssäkäynnin kustannuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen suurin auton käyttäjien etujärjestö kaavaillusta veromuutoksesta: pikemminkin vaatimaton, kuin suuri. Dieselautojen käyttövoimaverosta voisi Autoliiton mukaan luopua. Autoliiton mukaan hallituksen tuore esitysluonnos polttoaineveron alentamisesta on oikeansuuntainen toimenpide liikkumiskustannusten nousun hillitsemiseksi. Autoliiton lausunnossa lakiaikeesta tuodaan myös painokkaasti esiin, että liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitteen korotustahdin hidastaminen on kannatettava asia.Suomessa ladattavien henkilöautojen markkinaosuus uusien autojen kaupasta on jo varsin korkea. Se ei kuitenkaan vielä tarkoita tieliikenteen laajamittaista sähköistymistä. Suomalaiset liikkuvat vielä pitkään polttomoottorien voimin, sillä henkilöautokannan keski-ikä on 13 vuotta ja autokannasta ladattavia on edelleen hyvin pieni osa – noin kuusi prosenttia. Täyssähköautojen osuus viime vuoden lopussa oli 1,6 %.Autoliitolla on selkeä näkemys, mitä autokannan käyttövoimajakauma tarkoittaa kasalaisten liikkumisvalintojen näkökulmasta: ”Polttoaineiden hinnoilla on suuri merkitys muun muassa suomalaisten työssäkäynnin kustannuksiin.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHintatilaston kalleimpien joukossaVeron alennuksen suuruus ei kuitenkaan saa haukkomaan henkeä: polttoaineveronalennuksen määrä ei ole tavaton.Autoliitto huomauttaa, että toimenpiteitä tehtiin muissa EU-maissa jo viime vuonna. ”Esimerkiksi Ruotsissa alennettiin polttoaineveroja sekä maksettiin jokaiselle autonomistajalle vähintään tuhannen kruunun kertakorvaus. Suomessa päätettiin olla alentamatta veroja, minkä takia me olemme olleet koko ajan polttoaineiden hintatilastoissa kahden kalleimman EU-maan joukossa.”Verrattaessa hallituksen esitystä muissa EU-maissa tehtyihin veronalennus- ja tukiratkaisuihin, sitä voi Autoliiton mukaan pitää ”pikemminkin vaatimattomana, kuin suurena veromuutoksena.” Veronalennuksesta saatava hyöty menee Autoliiton mukaan niille, joiden arjessa tarve oman auton käyttöön on suurinta.Autoliitto tuo myös tuoreesti esiin, että Ruotsissa on esitetty tässä kuussa jo jatkotoimia, joilla polttoaineveroja alennettaisiin bensiinin osalta noin 14 sentillä litralta. Dieselin veroa aiotaan Ruotsissa alentaa neljällä sentillä, jolloin vero olisi EU:n edellyttämällä vähimmäistasolla.”Lisäksi Ruotsissa biokomponenttien jakeluvelvoite on vuosina 2024–2026 vain kuusi prosenttia, mikä vähentää omalta osaltaan kuluttajahintapainetta”, Autoliitto vertaa.Käyttövoimaverosta voisi luopuaLausunnon perustelujen mukaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen lisääminen luo hintapainetta erityisesti dieselpolttoaineelle, sillä biokomponentteja voidaan lisätä dieselpolttoaineeseen enemmän kuin bensiiniin ilman ajoneuvoteknisiä muutoksia.Autoliiton näkemyksen mukaan dieselpolttoaineen suurempi veronalennus on perusteltu.Autoliiton mielestä olisi syytä pohtia dieselautojen käyttövoimaverosta luopumista, sillä dieselautot kantavat jo nyt suuremman taakan päästövähennystavoitteiden kustannuksista.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliiton lausunto valtiovarainministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen muuttamisesta (VN/23866/2023) a:2:{i:0;s:6:"144904";i:1;s:6:"144902";} Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?