2.3.2022 Liikenne Autoliitto: työmatkavähennyksen korotus kohdistuu kehnosti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Henkilöautolla kulkevista vähennykseen oikeutetuista suuri osa on oikeutettu vähennykseen vain julkisen liikenteen matkalippujen mukaisilla taksoilla. Heidän tosiasialliset oman autonsa käytöstä aiheutuneet kustannukset ovat merkittävästi tätä suuremmat.” Hallitus on linjannut useita määräaikaisia täsmätoimia, jotka helpottaisivat kansalaisten elämää nykytilanteessa, jossa energian hinnat ovat kohonneet merkittävästi.Toimet painottuvat erityisesti liikenteeseen ja kohdistuvat kotitalouksiin, ammattiliikenteeseen sekä maatalouden yrittäjiin. Toimet sisältävät sekä lyhyen aikavälin että pidemmän aikavälin toimia. Selvitettäväksi jää vielä liityntäpysäköinnin kustannusten vähennyskelpoisuus kodin ja työpaikan välisten matkojen osalta.Liikennepolttoaineiden hintojen nousu vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin liikkua omassa arjessaan. Hallitus on esittänyt muutoksia työmatkavähennyksiin keinona helpottaa polttoaineiden hinnannousun vaikutuksia autonkäyttäjiin.Autoliiton näkemyksen mukaan työmatkavähennyksen muutokset kohdistuvat kuitenkin huonosti monien omalla autolla työmatkaa tekevien kustannusnousuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTosiasialliset autoilukulut suurempiaSuomen suurin autoilijoiden etujärjestö tuo esiin, että Suomessa on 2,2 miljoonaa palkansaajaa, joista työmatkavähennystä on saanut viime vuosina noin 700 000 veronmaksajaa.Autoliitto huomauttaa, että merkittävä osa näistä vähennykseen oikeutetuista kulkee julkisella liikenteellä ja saa korvauksen sen taksojen mukaisesti.Myös henkilöautolla kulkevista vähennykseen oikeutetuista suuri osa on oikeutettu vähennykseen vain julkisen liikenteen matkalippujen mukaisilla taksoilla. Heidän tosiasialliset oman autonsa käytöstä aiheutuneet kustannukset ovat merkittävästi tätä suuremmat, Autoliitto toteaa tiedotteessaan.Kiteytyksenä Autoliitto summaa, että sinänsä hyvä toimenpide nostaa vähennykseen oikeutettujen ajokilometrien arvoa 0,25 eurosta 0,30 euroon tavoittaa vain osan omalla autolla työmatkaa tekevistä.Etuuden saajien määrä pieniHallituksen linjaus tarkoittaa myös sitä, että asunnon ja työpaikan välisen matkakuluvähennyksen enimmäismäärää korotetaan määräaikaisesti vuoden 2022 verotuksessa 7 000 eurosta 8 400 euroon.Autoliiton mukaan sinänsä tarpeellisessa työmatkavähennyksen maksimin korottamisessa etuuden saajien määrä jää erittäin pieneksi.Vuonna 2020 vähennyksen maksimäärään eli 7000 euroon oikeutettuja veronmaksajia oli 26 000. Myös näistä henkilöistä merkittävä osa oli julkisen liikenteen käyttäjiä tai olivat oman auton käyttäjinä oikeutettuja vähennykseen vain julkisen liikenteen taksojen perusteella, Autoliitto toteaa.Epäkohtana Autoliitto pitää myös sitä, että työssään omaa autoa käyttävien kilometrikorvausta ei olla muuttamassa, joten heidän osaltaan kustannusten nousu jää omasta kukkarosta maksettavaksi.Moni arjessaan autoa tarvitseva myös jää linjattujen helpotusten ulkopuolelle. Nyt tehty ratkaisu ei Autoliiton mukaan huomioi esimerkiksi opiskelijoita, eläkeläisiä tai pienituloisia osa-aikatyöntekijöitä, joilla monilla on kuitenkin tarve autonkäytölle, ja joihin kustannustennousu vaikuttaa erityisen voimakkaasti.Miksei puututa polttoaineiden hintoihin?Autoliitto kummastelee, miksei käytetä sen mukaan oikeudenmukaisinta ja parhaiten kohdentuvaa helpotuskeinoa, jolla voitaisiin vaikuttaa polttoaineiden hintoihin. Tämä keino olisi polttoaineveron tai arvonlisäveron alentaminen.Autoliitto huomauttaa, että viimeisin polttoaineveronkorotus tuli voimaan elokuussa 2020, jolloin bensiinin verotus kiristyi 5,7 snt/l ja dieselin 6,46 snt/l.Arvonlisäveroineen korotukset olivat noin seitsemän ja kahdeksan senttiä litraa kohden. Tämä oli samalla 2000-luvun kovin korotus lukuun ottamatta dieselin polttoaineveron korotusta 2012, jolloin samalla alennettiin käyttövoimaveroa 18 prosentilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeronmaksajat: pikapaikkauksiaVeronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen linjaamia energian hinnan nousun kompensaatioita työmatkavähennyksessä positiivisina pikapaikkauksina.- Autojen kilometrikohtaisen vähennyksen korottaminen ja vähennyksen enimmäismäärän nostaminen vuonna 2022 helpottavat monen autoa työssäkäyntiin tarvitsevan matkakustannuksia.Veronmaksajien mukaan samalla kuitenkin suuri osa työssäkäyvien kasvaneista kustannuksista jää kokonaan kompensoimatta vähennyksen tiukkojen rajausten ja korkean omavastuun takia. Työmatkavähennyksen omavastuu on 750 euroa. Tämä rajaus tarkoittaa, että suurin osa suomalaisista palkansaajista ei saa lainkaan työmatkavähennystä.Veronmaksajat huomauttavat, että tuloverotusjärjestelmämme huolellisesti vaalittu yleinen periaate on verottaa vain tuloa, josta on ensin vähennetty sen hankinnasta aiheutuvat kustannukset.- Nykyinen työmatkakustannusten korkea omavastuu on kyseenalainen poikkeama työssäkäynnin kustannusten täysimääräisen vähentämisen periaatteesta, Lehtinen kiteyttää.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, Veronmaksajain Keskusliitto, valtiovarainministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa