15.8.2024

Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton

Kuva Moottorin arkisto
Saksan dieselkokous

Auton käyttäjien etujärjestö ottaa kantaa julkisuudessa esitettyihin arvioihin, joiden mukaan EU:ssa voitaisiin kieltää jo liikenteessä olevien tiettyjen NEDC-päästöstandardin mukaisten dieselautojen käyttö.

Autoliitto äimistelee viime päivinä julkisuudessa esitettyjä arvioita siitä, että EU:ssa voitaisiin kieltää jo liikenteessä olevien tiettyjen NEDC-päästöstandardin mukaisten dieselautojen käyttö.

Suomen suurimman autonkäyttäjien etujärjetön mukaan jo liikenteeseen hyväksyttyjen autojen käytön kieltäminen jälkikäteen on käytännössä mahdotonta. Aihe on noussut esiin, kun on uutisoitu saksalaisen AutoBildin julkaisemaan artikkeliin pohjautuen, että Euroopan unionin tuomioistuimen ja Euroopan komission tuore linjaus saattaisi johtaa lukemattomien jo liikenteessä olevien dieselautojen asettamiseen ajokieltoon. Uutisten mukaan ajokielto voisi tulla voimaan jo ensi vuonna. Asia koskee nykyistä WLTP-päästömittausstandardia edeltävän NEDC-standardin mukaisia dieselautoja. Komission mukaa autojen tulee täyttää päästöille asetetut raja-arvot kaikissa, myös NEDC-standardista poikkeavissa, tilanteissa ja olosuhteissa. AutoBildin mukaan ajokielto koskisi pelkästään Saksassa jopa 8,5 miljoonaa autoa.

Tulkinnan muuttaminen jälkikäteen mahdotonta”

– Käytännössä tällaisen jo hyväksytyn tyyppihyväksynnän tulkinnan muuttaminen jälkikäteen on mahdotonta. Meillä on perustuslakiin pohjautuva omaisuudensuojaperiaate, jonka mukaan kerran liikennekäyttöön tietyn tyyppihyväksynnän mukaan hyväksyttyä autoa saa käyttää sen elinkaaren loppuun saakka, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen linjaa.

– Jos tällaiset autot halutaan asettaa käyttökieltoon, omaisuudensuojan mukaan valtion pitäisi lunastaa jokainen ajoneuvo käypään arvoonsa, mikä ei ole käytännössä mahdollista. Onhan meillä nytkin liikenteessä vanhoja autoja, jotka eivät täytä mitään päästörajoja eikä niiden päästöjä valvota katsastuksen yhteydessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Luin jo eilen että kyseessä on ”uutisankka” eikä EU ole kieltämässä dieselautoja.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat