30.8.2024

Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa

Kuva Moottorin arkisto
Mitsubishi Colt HEV hybridi

Vähäpäästöisten eli 1–100 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavien työsuhdeautojen verotusarvon alentamista 85 eurolla ei esitetä jatkettavan vuoden 2025 jälkeen.

Autoliitto on huolissaan valtiovallan toimista, jotka hidastaisivat liikenteen päästöjen vähentämistahtia. Huoli liittyy valtiovarainministeriön laatimaan hallituksen esitysluonnokseen verolakien muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan, että vähäpäästöisten eli 1–100 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavien työsuhdeautojen verotusarvon alentamista 85 eurolla ei puolestaan esitetä jatkettavan vuoden 2025 jälkeen. Myöskään työnantajan tarjoaman latausedun verovapauteen ei esitetä jatkoa.

Esitysluonnoksen mukaan ajonaikana nollapäästöiseksi katsottavien työsuhdeautojen – käytännössä täyssähköautojen – verotusarvon määräaikaista alentamista 170 eurolla kuukaudessa kuitenkin jatkettaisiin vuosille 2026–2029. Nykyisen lain mukaan alennus on voimassa vuosina 2021–2025.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kauas tavoitteet karkaavat

Suomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö tähdentää tuoreessa lausunnossaan, että Suomelle on asetettu erittäin tiukat liikenteen päästövähennystavoitteet, joihin pääseminen edellyttää muun muassa autokannan voimakasta sähköistymistä.

Elokuun alussa ladattavia henkilöautoja oli liikennekäytössä yhteensä 257 000, joista noin 102 000 oli täyssähköautoja ja 155 000 lataushybridejä.

”Nykyisillä toimenpiteillä ja uusien autojen rekisteröintitahdilla tavoite 700 000–800 000 ladattavasta autosta vuoteen 2030 mennessä karkaa koko ajan kauemmaksi”, Autoliitto pelkää.

Autoliiton näkemyksen mukaan myös 1–100 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavien eli vähäpäästöisten työsuhdeautojen 85 euron verotusarvon alennusta olisi syytä jatkaa ainakin ladattavien hybridien sekä kaasuautojen kohdalla.

Työsuhdeautot aukovat uraa

Työsuhdeautot tavallaan aukovat uraa erityisesti henkilöautoliikenteen sähköistymiselle. Työsuhdesähköautot vahvistavat muutaman vuoden kuluessa myös käytettyjen sähköautojen markkinoita, koska ne ovat työsuhdeautokäytössä yleensä vain muutaman vuoden. Käytettyjen sähköautojen markkinan kehittäminen onkin avainasemassa liikenteen laajamittaisen sähköistymisen kannalta.

Kuten Autoliittokin tuo esiin, työsuhdeautojen osuuden uusien autojen ensirekisteröinneistä arvioidaan olevan noin 26 %.

”Autokannalle asetettujen tavoitteiden kannalta sillä on suuri merkitys, millaisia autoja työsuhdeautoksi päätyy”, kiteyttää Autoliitto.

Autoliitto kannattaa esitysluonnoksen suunnitelmaa jatkaa nollapäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentamista ainakin vuoteen 2029 saakka. Ilman alennusta sähköautojen houkuttelevuus heikkenisi polttomoottoriautoja kalliimmista hankintahinnoista johtuvan korkean verotusarvon takia.

Hybridit kehittyneet

Ladattavien hybridiautojen ajoakut ovat Autoliiton mukaan kehittyneet jo niin paljon, että monilla autoilla on mahdollista ajaa jopa reilun sadan kilometrin matkoja pelkällä sähköllä. Näin ollen tällaisten autojen markkinoille saamisen vauhdittaminen auttaisi myös päästötavoitteiden saavuttamisessa.

”Monelle omalla ladattavalla ajoneuvolla tai käyttöetuautolla ajavalle mahdollisuus ladata autoa verovapaasti työpaikalla, jos työnantaja ilmaisen lataamisen sallii, on ollut yksi kannustin sähköauton tai lataushybridin valinnalle. Tätä verovapautta olisi syytä jatkaa myös vuoden 2025 jälkeen.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat