10.1.2025

Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista

Kuva Moottorin arkisto

Monelle on selvää, että talvella sähköauton ajoakkua pitää lämmittää pikalatausnopeuden parantamiseksi. Kylmyys aiheuttaa kuitenkin ongelmia myös 12 voltin akkuun, jollainen löytyy valtaosasta sähkö- ja polttomoottoriautoja.

Nykyautoissa on paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat erityisesti kylmillä keleillä akulta paljon. Kovilla pakkasilla akku ei aina ehdi latautua riittävästi, koska se ottaa kylmänä erittäin huonosti laturin tuottamaa virtaa vastaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Esilämmitys ei takaa käynnistysvirran riittävyyttä

Polttomoottoriautoissa käytetään tyypillisesti joko moottori- ja sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä käynnistymisen varmistamiseksi sekä turvallisuuden ja mukavuuden parantamiseksi. Ne ovat hyvä apu, mutta eivät vielä takaa sitä, että akussa riittäisi käynnistysvirtaa kovalla pakkasella kerta toisensa jälkeen.

Polttoainetoiminen lisälämmitin ja sen kanssa samanaikaisesti toimiva auton lämmityslaitteen puhallin ottavat lisäksi virtaa auton akusta. Mikäli akku ei ehdi lämmitysten välissä kunnolla latautua, se tyhjenee vähitellen. Lopulta auto ei enää käynnisty. Käynnistysongelmien lisäksi akun matala jännite aiheuttaa herkästi vikakoodeja auton järjestelmään. Myös sähköautoissa on ajoakun lisäksi 12 V akku, jonka varassa ovat monet sähkölaitteet sekä auton käynnistyminen.

- Juuri tähän 12 voltin akkuun liittyvät ongelmat ovat pakkaskeleillä myös sähköautoissa varsin tyypillinen tiepalvelutarpeen aiheuttaja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

- Verkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on hyvä apu, mutta kylmä akku ei kykene vastaanottamaan kunnolla myöskään ylläpitolaturin tuottamaa virtaa.

Akkulämmittimestä on hyötyä

Lisävarusteena autoon voidaan asentaa akkulämmitin, joka on hyvä varuste Suomen talvisiin olosuhteisiin. Lämmitin pitää akun lämpötilan sopivana, jolloin akku pystyy vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin myös lyhyillä matkoilla.

- Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät jälkiasenteiset akkulämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan, Vesalainen selventää.

Hyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja pidennetään akun käyttöikää.

- Ennen hankintapäätöstä ja asennusta kannattaa kuitenkin varmistaa, ettei lämmittimen asentamisella ole vaikutusta auton takuuseen, Vesalainen kehottaa.

Lähde: Autoliitto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat