10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monelle on selvää, että talvella sähköauton ajoakkua pitää lämmittää pikalatausnopeuden parantamiseksi. Kylmyys aiheuttaa kuitenkin ongelmia myös 12 voltin akkuun, jollainen löytyy valtaosasta sähkö- ja polttomoottoriautoja. Nykyautoissa on paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat erityisesti kylmillä keleillä akulta paljon. Kovilla pakkasilla akku ei aina ehdi latautua riittävästi, koska se ottaa kylmänä erittäin huonosti laturin tuottamaa virtaa vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsilämmitys ei takaa käynnistysvirran riittävyyttäPolttomoottoriautoissa käytetään tyypillisesti joko moottori- ja sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä käynnistymisen varmistamiseksi sekä turvallisuuden ja mukavuuden parantamiseksi. Ne ovat hyvä apu, mutta eivät vielä takaa sitä, että akussa riittäisi käynnistysvirtaa kovalla pakkasella kerta toisensa jälkeen.Polttoainetoiminen lisälämmitin ja sen kanssa samanaikaisesti toimiva auton lämmityslaitteen puhallin ottavat lisäksi virtaa auton akusta. Mikäli akku ei ehdi lämmitysten välissä kunnolla latautua, se tyhjenee vähitellen. Lopulta auto ei enää käynnisty. Käynnistysongelmien lisäksi akun matala jännite aiheuttaa herkästi vikakoodeja auton järjestelmään. Myös sähköautoissa on ajoakun lisäksi 12 V akku, jonka varassa ovat monet sähkölaitteet sekä auton käynnistyminen.- Juuri tähän 12 voltin akkuun liittyvät ongelmat ovat pakkaskeleillä myös sähköautoissa varsin tyypillinen tiepalvelutarpeen aiheuttaja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.- Verkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on hyvä apu, mutta kylmä akku ei kykene vastaanottamaan kunnolla myöskään ylläpitolaturin tuottamaa virtaa.Akkulämmittimestä on hyötyäLisävarusteena autoon voidaan asentaa akkulämmitin, joka on hyvä varuste Suomen talvisiin olosuhteisiin. Lämmitin pitää akun lämpötilan sopivana, jolloin akku pystyy vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin myös lyhyillä matkoilla.- Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät jälkiasenteiset akkulämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan, Vesalainen selventää.Hyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja pidennetään akun käyttöikää.- Ennen hankintapäätöstä ja asennusta kannattaa kuitenkin varmistaa, ettei lämmittimen asentamisella ole vaikutusta auton takuuseen, Vesalainen kehottaa.Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti