8.3.2024 Matkailu Autolla Eurooppaan – älä lähde ennen näitä matkailuvinkkejä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton matkailupäällikkö: ”Ympäristövyöhykkeitä on monessa Euroopan maassa, ja ovathan ne kimurantteja muistaa, eikä vähiten siksi, että poikkeavat meille tutuista määräyksistä.” Eurooppa on lukuisten suomalaisten matkailijoiden suosikkisuunta, eikä ihme, sillä perille on varsin lyhyt matka ja monet kaupungit ja muut kohteet tarjoavat paljon elämyksellistä koettavaa olipa kyse kulttuurista, historiasta, aktiviteeteista, nähtävyyksistä, tapahtumista tai herkkusuiden toiveista.Eurooppa on otollinen matkasuunta kaikille omalla autolla tai periltä vuokrattavalla autolla tai matkailuautolla liikkuville.Eurooppaa koluava matkailija saattaa helpostikin jo viikossa käydä omin päin esimerkiksi kolmessa eri maassa. Esimerkiksi Saksan valtteja ovat kiehtovat kaupungit, monipuolinen luonto ja toimiva tieverkosto – Saksa on erinomainen maa, vaikka eräs keihäänheittäjä toisin taannoin manasikin.Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen osaa antaa pätevät ja ajantasaiset vinkit kaikille Eurooppaan automatkalle mieliville. Vinkit on hyvä ottaa varteen, sillä esimerkiksi ympäristötarran unohdus voi tietää sadan euron maksua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYmpäristövyöhykkeet mietityttävätSuokonautio-Hynninen kertoo, että eri kaupunkien ympäristövyöhykkeisiin liittyvät kysymykset askarruttavat paljon.– Eikä ihme, sillä ympäristövyöhykkeitä on monessa Euroopan maassa, ja ovathan ne kimurantteja muistaa, eikä vähiten siksi, että poikkeavat meille tutuista määräyksistä.Ympäristövyöhykkeet sijaitsevat kaupungeissa. Alueet ovat välillä isoja, joskus vain tiettyjä tienpätkiä.– Vanhalla polttomoottoriautolla lähtevän kannattaa aina ennen matkaa tarkistaa määräykset huhtikuun alussa julkaistavasta Autoliiton Autoillen Euroopassa -kirjasta. Toki nettisivuillamme on vinkkitietoa tarjolla muillekin kuin jäsenillemme, Suokonautio-Hynninen kertoo.Hän listaa esimerkkejä eri maiden käytännöistä.ItävaltaYmpäristön suojelemiseksi on Itävallassa ajonopeutta alennettu 100 kilometriin tunnissa monilla moottoritieosuuksilla. Nopeutta alennetaan, jos päästöt ylittävät tietyt raja-arvot. Rajoitukset ilmoitetaan liikenneopasteilla, joissa on sallitun ajonopeuden lisäksi kirjaimet ”IG-L” tai IGL”.Lyhenne on peräisin sanoista "Immissionsschutzgesetz Luft", mikä tarkoittaa ilmansuojelulakia.Nopeuden alentamisen perusteena on päästöjen hillintä ja liikenteen rauhoittaminen. Jos ajaa ylinopeutta tällaisella alueella, on kyse ympäristörikkeestä eikä liikennerikkeestä ja rangaistukset ovat ankarampia.Itävallassa on eri puolilla maata otettu käyttöön ajokiellot vanhemmille paljon päästöjä aiheuttaville tavarankuljetusautoille.RanskaUseissa Ranskan kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä. Niille saa ajaa vain, jos ajoneuvossa on Crit’Air-päästömerkki. Määräykset koskevat myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja.Kaikissa ajoneuvoissa, joilla ajetaan ranskalaiselle ympäristövyöhykkeelle, on pakko olla Crit’Air-päästötarra. Tarran virallinen nimitys on ”certificat qualité de l’air”.Tarra on voimassa kaikkialla Ranskassa, myös tilapäisillä ympäristövyöhykkeillä (jotka astuvat voimaan vain silloin, kun kyseisellä alueella annetaan hälytys suurten päästöjen vuoksi).Ajorajoitukset eivät koske mm. hälytysajoneuvoja eikä ajoneuvoja, joissa on vammaisen pysäköintilupa, mutta näihinkin ajoneuvoihin pitää hankkia päästömerkki. Muualla kuin ympäristövyöhykkeillä ei tarvita päästötarraa.Laiminlyönnistä seuraa 68–375 euron sakot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlankomaatUseissa Alankomaiden kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä (milieuzone) ilmanlaadun parantamiseksi. Ympäristövyöhykkeet on viitoitettu ajokiellon liikennemerkillä, johon on kirjoitettu sanat ”Milieu zone”. Alueilla on kameravalvonta.Vyöhykkeet ovat voimassa kaikkina päivinä kellon ympäri. Ajokiellot koskevat vain dieselajoneuvoja (paitsi Den Haagissa myös tiettyjä mopedeja). Mitään rekisteröintiä tai päästötarraa ei tarvita.Esimerkiksi Amsterdamissa: Euro-päästönormin mukaiset 0–3 dieselkäyttöiset henkilö- ja matkailuautot. Ajoneuvoluokkien N1, N2 ja N3 dieselkäyttöiset paketti- ja kuorma-autot (myös alle 3,5 tonnin paino), joilla päästönormi Euro I-III. Ympäristövyöhyke on kehämoottoritie A10:n sisäpuolelle jäävä alue. Jos esimerkiksi leirintäalue on tämän alueen sisäpuolella, voi matkailuautolle hakea erikoislupaa. Uusi Autoillen Euroopassa -kirja ilmestymässä Autoliitto julkaisee huhtikuun alussa suositun Autoillen Euroopassa -kirjan. Ajankohta ei ole sattumaa, sillä keväinen ilmestymisajankohta varmistaa sen, että mahdollisimman moni uusi määräys ja sääntö eri maiden osalta ehtii kirjaan. – Näin heti kevään korvilla matkaansa suunnittelevalle on tarjolla runsaasti kiinnostavaa, tärkeää ja ajantasaista tietoa, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen taustoittaa. – Monenlaisten määräysten ajan tasalla pitäminen on käynyt entistä työläämmäksi. Nykyään Euroopassa tehtyjä rikkeitäkään ei niin vaan ohiteta olankohautuksella, vaan niihin pitää reagoida, tai muuten seuraa sakkomaksuihin tuntuvia hinnankorotuksia. Kirjassa on päivitettyä tietoa Euroopan 26 maan liikennemääräyksistä ja säännöistä. Tällä kertaa kirjassa esitellään seuraavien 26 maan tiedot: Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkistoLisää aiheestaSaksa on… nasta maa – myös omatoimisille automatkailijoilleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Automatkailu Pakettiautosta on saunaksi – Bara bada bastu! 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle