2.5.2023 Liikenne Autonominen ajaminen – tulevaisuuden liikkumistavat muuttuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tärkeä osa autonomisen ajamisen toimintaa ja kehitystä ovat kuljettajaa avustavat järjestelmät, joista moni löytyykin jo nykyautoista. Autonominen ajaminen voi tulevaisuudessa tehdä autolla kulkemisesta helpompaa ja turvallisempaa. Autonominen ajaminen tarkoittaa auton kykyä liikkua ilman ihmisen jatkuvaa ohjausta. Kyseisellä teknologialla pyritään parantamaan liikkumisen helppoutta, turvallisuutta ja mukavuutta. Muutokset kohdistuvat tulevaisuudessa sekä autojen käyttöön että liikenneturvallisuuteen, ja ne vaikuttavat myös alalla toimivien yritysten investointi- ja muuntautumiskykyyn.Kotimaiselle vauriokorjaamoyritys InCarille autonominen ajaminen on ollut jo pitkään kiinnostava aihe, sillä se vaikuttaa myös vauriokorjaamisen alaan monin tavoin.– Vakavien liikenneonnettomuuksien määrä tulee entisestään vähenemään. Tämä muuttaa alaa jo melko aikaisessa vaiheessa, sillä jo nyt kehittyneempien autojen myötä olemme nähneet, miten suuremmat onnettomuudet vähenevät ja pienemmät lisääntyvät suhteessa toisiinsa. Kun autojen korjaamiseen liittyvät tekniset vaatimukset monimutkistuvat, tulee mukaan myös lisää alansisäistä säätelyä ja suurempiakin investointitarpeita – kaikki toimijat eivät kykene näihin investointeihin, se on selvää, InCarin kehityspäällikkö Mika Saastamoinen kertoo.Autoteollisuuden kehittyessä ajoneuvojen valmistajien ja korjaamojen vastuut kasvavat entisestään.– Korjaamon täytyy pystyä luotettavasti arvioimaan korjausten tarve sekä tietenkin suorittamaan ne. Sen lisäksi, että korjaamon tulee tunnistaa esimerkiksi keulavaurion kohdalla tarvittavat toimet, tulee ymmärryksen ulottua myös ajoneuvon muiden järjestelmien toimintaan, Saastamoinen selventää.Kehittyvä teknologia vaatii myös uudenlaista osaamista ja tekniikkaa korjaamoilla.– Järjestelmät ovat keskenään verkostoituneita ja korjaamoilta vaaditaan tulevaisuudessa yhä enemmän kokonaisvaltaista käsitystä eri järjestelmien toiminnasta – eli mikä vaikutta mihinkin. Yksittäisen keulavaurion korjauksen yhteydessä voi tulla tarpeeseen suorittaa jopa kaikkien ADAS-järjestelmien toiminnan tarkastus ja kalibrointi.– Tämä luo luonnollisesti korjaamoille tarvetta investointeihin paitsi tarvittavien laitteiden, myös ennen kaikkea osaamisen suhteen. Samalla uusi tekniikka ja osaamisen tarve luo uusia toimenkuvia autoalalle, Saastamoinen pohtii.– Autonomisen ajamisen tekniikka on monimutkaista. Auton omistajat ovat näin ollen vahvasti riippuvaisia teknologiasta, joka tarvitsee jatkuvaa päivitystä ja ylläpitoa. Vauriokorjaamisen infrastruktuurista tarvitaan myös tätä kehitystä tukevaa osaamista. Tässä tarvitaan laajaa yhteistyötä vaurioalan ammattilaisia kouluttavien tahojen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitä tarkoittaa ADAS?Autonomisen ajamisen perustana ovat ADAS-järjestelmät, joka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems – eli suomeksi kuljettajaa avustavat järjestelmät. Monet näistä järjestelmistä tarkkailevat ajotapahtumia ja ympäristöä sekä auttavat kuljettajaa havainnoimaan tapahtumia. Osa järjestelmistä on pidemmälle kehittynyttä, eli niin sanotusti aktiivisia turvallisuusvarusteita, jotka kykenevät jo nyt puuttuman ajotilanteisiin.Nykyautoista löytyviä ADAS-järjestelmiä ovat esimerkiksi kaistanvaihtoavustin, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja hätäjarrutusjärjestelmä.Täysin autonominen auto kykenee ymmärtämään ja tulkitsemaan kaikki ajotilanteet ja ympäristön itsenäisesti ilman kuljettajaa, sekä suorittamaan tarvittavat toimenpiteet.– Autonomisen ajamisen tasoja on kuusi:Taso 0 tarkoittaa perinteistä ajamista, jossa kuljettaja hoitaa kaiken ohjauksesta jarrutukseen ja kaasuttamiseen.Taso 1 tarkoittaa kuljettajaa avustavaa ajamista, kuten kaistanvaihtoavustimia ja mukautuvaa vakionopeussäädintä.Taso 2 on osittainen autonomia, jossa auto kykenee suorittamaan monia ajamiseen liittyviä tehtäviä, mutta kuljettajan on edelleen oltava valmiudessa ottamaan ohjaus milloin tahansa.Taso 3 tarkoittaa, että auto voi ajaa itsenäisesti tietyissä olosuhteissa, kuten tietyillä moottoriteillä, mutta kuljettaja on edelleen vastuussa ajamisesta ja hänen on kyettävä ottamaan ohjaus tarvittaessa. Olemme nyt tasojen kaksi ja kolme välivaiheilla.Taso 4 edellyttää, että auto kykenee ajamaan itsenäisesti kaikissa olosuhteissa, mutta kuljettajan on edelleen oltava valmiudessa ottamaan ohjaus tarvittaessa.Taso 5 tarkoittaa täysin autonomista ajamista, jossa ei ole kuljettajaa lainkaan, Saastamoinen kertoo.Liikkuminen turvallisempaa ja vaivattomampaaAutonomisen ajamisen yleistyminen vaikuttaa merkittävästi ihmisten liikkumiseen ja arkeen. Autonomiset autot parantavat liikenneturvallisuutta ja tekevät liikkumisesta helpompaa sekä mukavampaa.– Ajan käyttämisen tapa muuttuu. Kun esimerkiksi työmatkan aika voidaan käyttää ajamisen sijaan työskentelyyn tai lepäämiseen, olemme suuren ajatuksellisen ja konkreettisen muutoksen äärellä. Tulevaisuudessa auton valinnassa saattaakin korostua yllättävätkin asiat, joilla on merkitystä juuri niille toiminnoille, joita autoissa vaalitaan varsinaisten ajo-ominaisuuksien sijaan, Saastamoinen miettii.Ympäristövastuullisuus on teknologisen kehityksen keskiössä monella tapaa. Tällä hetkellä painoarvo on vahvasti autojen käyttämisen muutosten mukanaan tuomissa eduissa.– Autonomiset autot voivat parantaa liikenteen sujuvuutta ja vähentää ruuhkia, sillä ne voivat kommunikoida keskenään sekä ympäröivän infrastruktuurin kanssa, ja optimoida reittinsä tehokkaammin: autot voivat käyttää energiatehokkaampaa ajotapaa ja ajoreittejä voidaan optimoida esimerkiksi kimppakyytejä varten. Tämä voi säästää aikaa ja polttoainetta sekä vähentää päästöjä ja liikenteen aiheuttamaa melua, Saastamoinen huomauttaa.Autonomisessa ajamisessa on myös potentiaalia parantaa liikkumisen saavutettavuutta ja mahdollisuuksia. Autonomiset ajoneuvot voivat tarjota edullisempaa ja joustavampaa liikennettä ihmisille, jotka eivät omista autoa tai joilla on vaikeuksia päästä liikkumaan muuten.Suomessa testataan jo autonomista ajamista liikenteessäSuomi on yksi niistä maista, joissa autonomisen ajamisen testaaminen on sallittua tieliikenteessä. Tämä on tärkeää, jotta autonomisen ajamisen teknologiaa voidaan testata ja kehittää oikeissa olosuhteissa.– Suomi on todellakin ollut eturintamassa autonomisen ajamisen kehittämisessä! Monet suomalaiset yritykset ovat aktiivisesti mukana autonomisen ajamisen tutkimuksessa ja kehityksessä, ja Suomi on myös aktiivisesti osallistunut kansainvälisiin autonomisen ajamisen kehityshankkeisiin.Suomen tieverkko on kohtuullisen hyvässä kunnossa, mikä on tärkeää autonomisen ajamisen kannalta. Hyvin hoidetut tiet ja selkeät liikennemerkit mahdollistavat ajoneuvojen tarkan paikannuksen ja liikkumisen. Tosin vielä nykyisellään käytettävä tekniikka on herkkä huonolle liikennesäälle esimerkiksi lumisateen haitatessa liikennemerkkien ja tiemerkintöjen havainnointia, Saastamoinen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi syytä innostua autonomisesta ajamisesta:Vapaa-aika – autonomisella autolla ajamiseen käytetty aika voi käyttää johonkin muuhun, kuten lukemiseen, rentoutumiseen tai vaikka työskentelyyn.Turvallisuus – autonomiset autot voivat vähentää onnettomuuksia ja kuolemia tiellä, sillä niiden havaintokyky ja reagointikyky ovat yleensä parempia kuin ihmisen.Liikenne – autonomiset autot voivat vähentää liikenneruuhkia, kun niiden liikennevirtaa voidaan optimoida tehokkaammin.Saavutettavuus – autonomiset autot voivat auttaa ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta ajaa itse tai jotka eivät halua ajaa, pääsemään paikkoihin, joihin he eivät muuten pääsisi.Ympäristö – autonomiset autot voivat auttaa vähentämään ympäristövaikutuksia, sillä niiden avulla voidaan optimoida ajoreittejä ja välttää turhia päästöjä.Lähde: InCar Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja