2.5.2023 Liikenne Autonominen ajaminen – tulevaisuuden liikkumistavat muuttuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tärkeä osa autonomisen ajamisen toimintaa ja kehitystä ovat kuljettajaa avustavat järjestelmät, joista moni löytyykin jo nykyautoista. Autonominen ajaminen voi tulevaisuudessa tehdä autolla kulkemisesta helpompaa ja turvallisempaa. Autonominen ajaminen tarkoittaa auton kykyä liikkua ilman ihmisen jatkuvaa ohjausta. Kyseisellä teknologialla pyritään parantamaan liikkumisen helppoutta, turvallisuutta ja mukavuutta. Muutokset kohdistuvat tulevaisuudessa sekä autojen käyttöön että liikenneturvallisuuteen, ja ne vaikuttavat myös alalla toimivien yritysten investointi- ja muuntautumiskykyyn.Kotimaiselle vauriokorjaamoyritys InCarille autonominen ajaminen on ollut jo pitkään kiinnostava aihe, sillä se vaikuttaa myös vauriokorjaamisen alaan monin tavoin.– Vakavien liikenneonnettomuuksien määrä tulee entisestään vähenemään. Tämä muuttaa alaa jo melko aikaisessa vaiheessa, sillä jo nyt kehittyneempien autojen myötä olemme nähneet, miten suuremmat onnettomuudet vähenevät ja pienemmät lisääntyvät suhteessa toisiinsa. Kun autojen korjaamiseen liittyvät tekniset vaatimukset monimutkistuvat, tulee mukaan myös lisää alansisäistä säätelyä ja suurempiakin investointitarpeita – kaikki toimijat eivät kykene näihin investointeihin, se on selvää, InCarin kehityspäällikkö Mika Saastamoinen kertoo.Autoteollisuuden kehittyessä ajoneuvojen valmistajien ja korjaamojen vastuut kasvavat entisestään.– Korjaamon täytyy pystyä luotettavasti arvioimaan korjausten tarve sekä tietenkin suorittamaan ne. Sen lisäksi, että korjaamon tulee tunnistaa esimerkiksi keulavaurion kohdalla tarvittavat toimet, tulee ymmärryksen ulottua myös ajoneuvon muiden järjestelmien toimintaan, Saastamoinen selventää.Kehittyvä teknologia vaatii myös uudenlaista osaamista ja tekniikkaa korjaamoilla.– Järjestelmät ovat keskenään verkostoituneita ja korjaamoilta vaaditaan tulevaisuudessa yhä enemmän kokonaisvaltaista käsitystä eri järjestelmien toiminnasta – eli mikä vaikutta mihinkin. Yksittäisen keulavaurion korjauksen yhteydessä voi tulla tarpeeseen suorittaa jopa kaikkien ADAS-järjestelmien toiminnan tarkastus ja kalibrointi.– Tämä luo luonnollisesti korjaamoille tarvetta investointeihin paitsi tarvittavien laitteiden, myös ennen kaikkea osaamisen suhteen. Samalla uusi tekniikka ja osaamisen tarve luo uusia toimenkuvia autoalalle, Saastamoinen pohtii.– Autonomisen ajamisen tekniikka on monimutkaista. Auton omistajat ovat näin ollen vahvasti riippuvaisia teknologiasta, joka tarvitsee jatkuvaa päivitystä ja ylläpitoa. Vauriokorjaamisen infrastruktuurista tarvitaan myös tätä kehitystä tukevaa osaamista. Tässä tarvitaan laajaa yhteistyötä vaurioalan ammattilaisia kouluttavien tahojen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitä tarkoittaa ADAS?Autonomisen ajamisen perustana ovat ADAS-järjestelmät, joka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems – eli suomeksi kuljettajaa avustavat järjestelmät. Monet näistä järjestelmistä tarkkailevat ajotapahtumia ja ympäristöä sekä auttavat kuljettajaa havainnoimaan tapahtumia. Osa järjestelmistä on pidemmälle kehittynyttä, eli niin sanotusti aktiivisia turvallisuusvarusteita, jotka kykenevät jo nyt puuttuman ajotilanteisiin.Nykyautoista löytyviä ADAS-järjestelmiä ovat esimerkiksi kaistanvaihtoavustin, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja hätäjarrutusjärjestelmä.Täysin autonominen auto kykenee ymmärtämään ja tulkitsemaan kaikki ajotilanteet ja ympäristön itsenäisesti ilman kuljettajaa, sekä suorittamaan tarvittavat toimenpiteet.– Autonomisen ajamisen tasoja on kuusi:Taso 0 tarkoittaa perinteistä ajamista, jossa kuljettaja hoitaa kaiken ohjauksesta jarrutukseen ja kaasuttamiseen.Taso 1 tarkoittaa kuljettajaa avustavaa ajamista, kuten kaistanvaihtoavustimia ja mukautuvaa vakionopeussäädintä.Taso 2 on osittainen autonomia, jossa auto kykenee suorittamaan monia ajamiseen liittyviä tehtäviä, mutta kuljettajan on edelleen oltava valmiudessa ottamaan ohjaus milloin tahansa.Taso 3 tarkoittaa, että auto voi ajaa itsenäisesti tietyissä olosuhteissa, kuten tietyillä moottoriteillä, mutta kuljettaja on edelleen vastuussa ajamisesta ja hänen on kyettävä ottamaan ohjaus tarvittaessa. Olemme nyt tasojen kaksi ja kolme välivaiheilla.Taso 4 edellyttää, että auto kykenee ajamaan itsenäisesti kaikissa olosuhteissa, mutta kuljettajan on edelleen oltava valmiudessa ottamaan ohjaus tarvittaessa.Taso 5 tarkoittaa täysin autonomista ajamista, jossa ei ole kuljettajaa lainkaan, Saastamoinen kertoo.Liikkuminen turvallisempaa ja vaivattomampaaAutonomisen ajamisen yleistyminen vaikuttaa merkittävästi ihmisten liikkumiseen ja arkeen. Autonomiset autot parantavat liikenneturvallisuutta ja tekevät liikkumisesta helpompaa sekä mukavampaa.– Ajan käyttämisen tapa muuttuu. Kun esimerkiksi työmatkan aika voidaan käyttää ajamisen sijaan työskentelyyn tai lepäämiseen, olemme suuren ajatuksellisen ja konkreettisen muutoksen äärellä. Tulevaisuudessa auton valinnassa saattaakin korostua yllättävätkin asiat, joilla on merkitystä juuri niille toiminnoille, joita autoissa vaalitaan varsinaisten ajo-ominaisuuksien sijaan, Saastamoinen miettii.Ympäristövastuullisuus on teknologisen kehityksen keskiössä monella tapaa. Tällä hetkellä painoarvo on vahvasti autojen käyttämisen muutosten mukanaan tuomissa eduissa.– Autonomiset autot voivat parantaa liikenteen sujuvuutta ja vähentää ruuhkia, sillä ne voivat kommunikoida keskenään sekä ympäröivän infrastruktuurin kanssa, ja optimoida reittinsä tehokkaammin: autot voivat käyttää energiatehokkaampaa ajotapaa ja ajoreittejä voidaan optimoida esimerkiksi kimppakyytejä varten. Tämä voi säästää aikaa ja polttoainetta sekä vähentää päästöjä ja liikenteen aiheuttamaa melua, Saastamoinen huomauttaa.Autonomisessa ajamisessa on myös potentiaalia parantaa liikkumisen saavutettavuutta ja mahdollisuuksia. Autonomiset ajoneuvot voivat tarjota edullisempaa ja joustavampaa liikennettä ihmisille, jotka eivät omista autoa tai joilla on vaikeuksia päästä liikkumaan muuten.Suomessa testataan jo autonomista ajamista liikenteessäSuomi on yksi niistä maista, joissa autonomisen ajamisen testaaminen on sallittua tieliikenteessä. Tämä on tärkeää, jotta autonomisen ajamisen teknologiaa voidaan testata ja kehittää oikeissa olosuhteissa.– Suomi on todellakin ollut eturintamassa autonomisen ajamisen kehittämisessä! Monet suomalaiset yritykset ovat aktiivisesti mukana autonomisen ajamisen tutkimuksessa ja kehityksessä, ja Suomi on myös aktiivisesti osallistunut kansainvälisiin autonomisen ajamisen kehityshankkeisiin.Suomen tieverkko on kohtuullisen hyvässä kunnossa, mikä on tärkeää autonomisen ajamisen kannalta. Hyvin hoidetut tiet ja selkeät liikennemerkit mahdollistavat ajoneuvojen tarkan paikannuksen ja liikkumisen. Tosin vielä nykyisellään käytettävä tekniikka on herkkä huonolle liikennesäälle esimerkiksi lumisateen haitatessa liikennemerkkien ja tiemerkintöjen havainnointia, Saastamoinen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi syytä innostua autonomisesta ajamisesta:Vapaa-aika – autonomisella autolla ajamiseen käytetty aika voi käyttää johonkin muuhun, kuten lukemiseen, rentoutumiseen tai vaikka työskentelyyn.Turvallisuus – autonomiset autot voivat vähentää onnettomuuksia ja kuolemia tiellä, sillä niiden havaintokyky ja reagointikyky ovat yleensä parempia kuin ihmisen.Liikenne – autonomiset autot voivat vähentää liikenneruuhkia, kun niiden liikennevirtaa voidaan optimoida tehokkaammin.Saavutettavuus – autonomiset autot voivat auttaa ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta ajaa itse tai jotka eivät halua ajaa, pääsemään paikkoihin, joihin he eivät muuten pääsisi.Ympäristö – autonomiset autot voivat auttaa vähentämään ympäristövaikutuksia, sillä niiden avulla voidaan optimoida ajoreittejä ja välttää turhia päästöjä.Lähde: InCar Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous