28.8.2022 Ajoneuvot Autoslalom – laji aloittelevallekin autoilijalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeuskisa, jossa korostuu kuljettajan taito hallita autonsa ja valita oikea ajolinja. Loistava mahdollisuus kenelle tahansa autoilijalle kehittää omaa osaamistaan – ja kisata kelloa vastaan. Kynnys Autoslalomin aloittamiseen on matala. Asfaltoidulla piha-alueella kuhisee. 20 autoa ja 24 kuljettajaa valmistautuu kohta alkavaan suoritukseen. Punakeltaiset ja punavalkoiset keilat ovat valmiina. Ne osoittavat, missä rata kulkee.Varikkoalueella vaihdetaan pyöriä, mutta pääosin autot ovat ihan vakioauton näköisiä. Eivätkä vain näköisiä, sillä kyseessä on Autoslalom, jota nimenomaan voi harrastaa ihan tavallisella käyttöautolla.Toki tässäkin lajissa on käynyt niin, että eniten lajiin hurahtaneet ovat ryhtyneet virittelemään autojaan sellaisille asetuksille, joilla uskovat saavuttavansa parhaat ajat keilojen välissä. Kelloa vastaanhan sitä tässäkin lajissa ajetaan, mutta silti kyseessä on autoharrastus, johon pääsee kiinni pienellä rahalla ja ilman aiempaa kilpailukokemusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakioautoja ja vähän viritetympiäEnnen ensimmäistä ajosuoritusta kuljettajat kootaan yhteen. Kilpailunjohtaja Mika Pylvänäinen Autoliiton Jyväskylän osastosta käy läpi rataan ja päivän kulkuun liittyviä asioita, ohjeistaa vielä kuljettajia tämän päivän erityispiirteistä – muistuttaa esimerkiksi rekan perävaunusta, joka on parkkeerattu kilpailuväylien keskelle – ja lähettää kuljettajat valmistautumaan ensimmäiseen ajosuoritukseen.Lähes kaikki kuljettajat ovat kokeneita autoslalomin harrastajia, mutta mahtuupa joukkoon yksi ensikertalainenkin. 23-vuotias Jesse Kyytinen valmistautuu ensimmäiseen auto-slalom-starttiinsa odottavalla mielellä ja ilman sen suurempia ennakkovalmisteluja.– Pesin auton, siinä kaikki, Kyytinen naurahtaa sinisen Renault Twingon vierellä.– Auto on ihan vakio, mitään erityistä ei ole tätä kisaa varten rakennettu. Hyvä näin, sillä tähän riittää rahat, Kyytinen naurahtaa.Auton lisäksi myös kuljettaja on varsin vakio, ei siis mikään autourheilun konkari, eikä edes rata-ajon ammattilainen.– Ratapäivillä on toki joskus tullut käytyä, mutta ei sen enempää.Yleisölle helppo seurattavaNumerolappu sivulasiin kiinni, kypärä päähän ja sitten jonoon omaa lähtövuoroa odottamaan.Merkistä kilpailijat kaasuttavat ärhäkästi kohti ensimmäisiä keiloja. Punakeltaiset keilat oikealla ja valkopunaiset vasemmalla kertovat, miten rata kulkee täällä isolla parkkialueella rakennusten välissä. Tiukat mutkat ja radan koukerot johtavat siihen, että ihan kaikki kuljettajat eivät selviydy radasta virhepisteittä. Niitä jaetaan jokaisesta keilakosketuksesta ja tietenkin oikaisuyrityksistä.Välillä renkaat ulvovat ja katsojalle herää kysymys, pitääkö tätä kisaa varten olla erikseen renkaat, joiden kulumisesta ei tarvitse huolehtia?– Ei tarvitse, huikkaa kokenut harrastaja vierestä.Idea taitaakin olla siinä, että oikeilla ajolinjoilla ja oikealla tilannenopeudella pääsee parhaaseen lopputulokseen. Liika kiirehtiminen kostautuu renkaat ulisten ajettuina kurveina tai jarrutuksina, jotka tappavat vauhdin tykkänään.Katsojan kannalta on ilahduttavaa, että rata on rakennettu tiiviille alueelle, joten kisan tapahtumia on helppo seurata lähes koko ajokierroksen ajan.Kokemusta jaetaan auliistiKilpailussa on kaksi ajokierrosta. Kummallakin kertaa rata kierretään kolmesti ja paras aika ratkaisee. Jyväskylän kisassa kierrosajat liikkuivat kahden ja puolen minuutin ja neljän minuutin välissä. Suuri hajonta taitaa tällä kertaa selittyä sillä, että joku kilpailijoista meni sekaisin laskuissa ja kiersi radan vielä neljännenkin kerran.Näitä mokia sattuu ja vaikka se herättää hilpeyttä kanssakilpailijoissa, niin toisaalta radan reunalla kuulee sen, kuinka vahvasti kaverin suorituksessa eletään mukana. Sivusta seuraaja näkee helposti auton liikkeistä, että auton heikko jousitus syö suoritusta. Jousitusta parantamalla saisi kuulemma sekunteja pois muutaman auton kisasuorituksesta.Ensimmäisen kilpailukierroksen jälkeen tulee tauko ennen toista kierrosta. Tauon aikana moni kuljettajista kiertää rataa kävellen ja pohtii seuraavan startin mahdollisuuksia. Rataa kiertää kävellen myös Jesse Kyytinen, joka saa samalla opastusta kokeneemmalta harrastajalta asioista, joita voisi kokeilla tehdä eri tavalla seuraavalla kierroksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoslalom AutoSlalom on nopeuslaji, joka haastaa kuljettajan ja auton suoriutumaan mahdollisimman nopeasti keiloilla merkityllä radalla. Kilpailussa on yleensä yksi auto kerrallaan reitillä ja siinä korostuu kuljettajan taito valita ajolinjansa ja hallita autoaan. Radat ovat erilaisia joka kilpailussa. Tyypillinen rata on noin 1,5–2,5 km pitkä sisältäen 25–35 suunnanmuutosta, ja radan ajaminen vie noin 150–250 sekuntia. Nopeudet pysyvät 30 ja 80 km/h välillä. AutoSlalom on ihanteellinen laji uusille kuljettajille, jotka haluavat kehittää ajotaitojaan ja oppia lisää auton käsittelyä. Se on myös hyvä ja edullinen laji kokeneille kilpailuhenkisille kuljettajille, jotka haluavat testata itseään ja autoaan tiukoilla radoilla. Varustevaatimukset ovat minimaaliset: katsastettu ja vakuutettu auto ja kuljettajalle kypärä. Kypärän tulee olla vähintään hyväksytty moottoripyöräkypärä. Kilpailijan on käytettävä turvavyötä. AutoSlalomissa ajetaan AL-Sport Cup, jossa on kaikkiaan kahdeksan eri luokkaa. Luokat määräytyvät autojen tehopainon ja viritysasteen mukaisesti sekä renkaiden pehmeyden mukaan. Kuljettajalla tulee olla kilpailijalisenssi, mutta tutustumislisenssejä saa kisapaikalta. AL-Sport myöntää AutoSlalomin kilpailuluvat sekä vuosilisenssit. Kaikilla AKK:n myöntämillä ja voimassa olevilla kilpailijalisensseillä on oikeus ottaa osaa myös Autoliiton hallinnoimien lajien kilpailuihin. Henkilö, joka tulee kauden aikana kilpailemaan vain Autoliiton hallinnoimien lajien kilpailuissa, voi halutessaan hankkia kilpailijalisenssin Autoliitosta. AL-Sport-lisenssin hinta on 40 euroa kaudella 2022. Lisätietoja: al-sport.fi Teksti Eila Parviainen Kuvat Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa