3.8.2016 Ajoneuvot Autovalmistajat hyödyntävät porsaanreikää EU:n päästösäädöksissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autovalmistajat ja lainsäätäjät osoittavat syyttävästi toisiaan tilanteesta, jossa molemmat myöntävät nykytilanteen vastaavan lain kirjainta muttei sen henkeä. Volkswagenin dieselskandaali on herättänyt Euroopan unionin jäsenmaat tutkimaan myös muiden autovalmistajien päästöjä suhteissa päästörajoihin. Erityiseksi ongelmaksi on noussut se, että lainsäädännössä olevan lisäpykälän mukaan autovalmistajat voivat kytkeä päästöjärjestelmän pois päältä moottorin tai päästöjärjestelmän suojaamiseksi, määrittelemättä tälle reunaehtoja. Nyt onkin arveltu, että tiukentuneista päästörajoista huolimatta uudehkot dieselmoottorit ovat arkiajossa jopa vanhempia moottoreita pahempia typpioksidien kannalta. Myös monien muiden valmistajien moottorit lähentelevät Volkswagenin skandaalimoottoreiden päästöarvoja.Autovalmistajat esimerkiksi kytkevät päästönhallintajärjestelmiä pois päältä silloin, kun ajoneuvolla ajetaan korkealla merenpinnasta. Vähempihappinen ilma saattaisi aiheuttaa päästöjärjestelmien nokeentumista. Toinen perustelu on välttää ylimääräisen ammoniakin karkaaminen ilmaan. Ammoniakkia aiheutuu jos urealla toimivaan päästösuodattimeen ruiskutetaan liikaa ureaa.Eräs julkisimmista kiistoista liittyy tällä hetkellä Opel Zafiraan, jonka päästöjärjestelmät ovat kytkettynä pois noin 80 prosenttia ajasta. Saksan liikenneministeriön suorittamaan tutkimukseen Opel vastasi huomauttamalla, että ajoneuvon ohjelmisto tarkkailee yli 17 000 eri parametria, joten karkeita yleistyksiä esimerkiksi korkeuden tai lämpötilan suhteen ei voida tehdä. Valmistaja kiistää tehneensä mitään laitonta, mutta ei kiistä ministeriön löydöksiä.Useat Euroopan unionin maat ovat ottaneet valmistajien vakuuttelut moottorin tai päästöjärjestelmien suojaamisesta sellaisenaan, mutta esimerkiksi saksalaiset viranomaiset eivät ole voineet tarkastaa Volkswagenin moottorinohjausohjelmistoa, sillä ohjelmistoa pidetään kauppasalaisuutena.Omalta osaltaan typpioksidipäästöihin vaikuttaa myös valmistajien mieltymys halvempiin, lisäaineettomiin NOx-ansoihin kalliimpien urea-pohjaisten järjestelmien sijaan. Lisäaineettomat ansat puolestaan vaatisivat kunnolla toimiakseen noin 3-4 prosentin lisäyksen polttoaineen kulutuksessa, mihin valmistajat eivät useinkaan halua suostua tiukassa kilpailutilanteessa. Niinpä valmistajilla on kiusaus kalibroida järjestelmät niin, että ne toimivat vain osan ajasta.Saksalaisen testauslaboratorion pääjohtaja kommentoi, että suurin ongelma tilanteessa on poliitikkojen ja autovalmistajien välinen syyttely. Nimettömänä pysyttelevän johtajan mukaan olemme kaikki samassa veneessä, molempien osapuolten ollessa aivan yhtä syyllisiä nykytilanteeseen.Uuden RDE-mittaustavan myötä ajoneuvojen päästöt mitataan jatkossa myös tosielämän olosuhteissa, ensimmäistä kertaa osana autojen tyyppihyväksyntää.– Todelliset ajopäästöt ovat itseasiassa siunaus alalle, kommentoi Porschen voimansiirtojohtaja Matthias Hofstetter. Hän uskoo, että uusi mittaustapa saattaa palauttaa uskoa autovalmistajiin.– Uskomme, että on erittäin hyödyllistä, että meillä on selvät säädökset, jotka eliminoivat tällaiset harmaat alueet siitä, mitkä tulkinnat ja perspektiivit ovat lainvoimaisia ja mikä on lain henki ja mikä sen kirjain, kommentoi Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche Euroopan autovalmistajajärjestö ACEA:n puheenjohtajana.Lähde: Automotive News Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Peugeot, Citroën ja DS julkaisivat mallien todellisempia kulutuksia Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa