3.8.2016 Ajoneuvot Autovalmistajat hyödyntävät porsaanreikää EU:n päästösäädöksissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autovalmistajat ja lainsäätäjät osoittavat syyttävästi toisiaan tilanteesta, jossa molemmat myöntävät nykytilanteen vastaavan lain kirjainta muttei sen henkeä. Volkswagenin dieselskandaali on herättänyt Euroopan unionin jäsenmaat tutkimaan myös muiden autovalmistajien päästöjä suhteissa päästörajoihin. Erityiseksi ongelmaksi on noussut se, että lainsäädännössä olevan lisäpykälän mukaan autovalmistajat voivat kytkeä päästöjärjestelmän pois päältä moottorin tai päästöjärjestelmän suojaamiseksi, määrittelemättä tälle reunaehtoja. Nyt onkin arveltu, että tiukentuneista päästörajoista huolimatta uudehkot dieselmoottorit ovat arkiajossa jopa vanhempia moottoreita pahempia typpioksidien kannalta. Myös monien muiden valmistajien moottorit lähentelevät Volkswagenin skandaalimoottoreiden päästöarvoja.Autovalmistajat esimerkiksi kytkevät päästönhallintajärjestelmiä pois päältä silloin, kun ajoneuvolla ajetaan korkealla merenpinnasta. Vähempihappinen ilma saattaisi aiheuttaa päästöjärjestelmien nokeentumista. Toinen perustelu on välttää ylimääräisen ammoniakin karkaaminen ilmaan. Ammoniakkia aiheutuu jos urealla toimivaan päästösuodattimeen ruiskutetaan liikaa ureaa.Eräs julkisimmista kiistoista liittyy tällä hetkellä Opel Zafiraan, jonka päästöjärjestelmät ovat kytkettynä pois noin 80 prosenttia ajasta. Saksan liikenneministeriön suorittamaan tutkimukseen Opel vastasi huomauttamalla, että ajoneuvon ohjelmisto tarkkailee yli 17 000 eri parametria, joten karkeita yleistyksiä esimerkiksi korkeuden tai lämpötilan suhteen ei voida tehdä. Valmistaja kiistää tehneensä mitään laitonta, mutta ei kiistä ministeriön löydöksiä.Useat Euroopan unionin maat ovat ottaneet valmistajien vakuuttelut moottorin tai päästöjärjestelmien suojaamisesta sellaisenaan, mutta esimerkiksi saksalaiset viranomaiset eivät ole voineet tarkastaa Volkswagenin moottorinohjausohjelmistoa, sillä ohjelmistoa pidetään kauppasalaisuutena.Omalta osaltaan typpioksidipäästöihin vaikuttaa myös valmistajien mieltymys halvempiin, lisäaineettomiin NOx-ansoihin kalliimpien urea-pohjaisten järjestelmien sijaan. Lisäaineettomat ansat puolestaan vaatisivat kunnolla toimiakseen noin 3-4 prosentin lisäyksen polttoaineen kulutuksessa, mihin valmistajat eivät useinkaan halua suostua tiukassa kilpailutilanteessa. Niinpä valmistajilla on kiusaus kalibroida järjestelmät niin, että ne toimivat vain osan ajasta.Saksalaisen testauslaboratorion pääjohtaja kommentoi, että suurin ongelma tilanteessa on poliitikkojen ja autovalmistajien välinen syyttely. Nimettömänä pysyttelevän johtajan mukaan olemme kaikki samassa veneessä, molempien osapuolten ollessa aivan yhtä syyllisiä nykytilanteeseen.Uuden RDE-mittaustavan myötä ajoneuvojen päästöt mitataan jatkossa myös tosielämän olosuhteissa, ensimmäistä kertaa osana autojen tyyppihyväksyntää.– Todelliset ajopäästöt ovat itseasiassa siunaus alalle, kommentoi Porschen voimansiirtojohtaja Matthias Hofstetter. Hän uskoo, että uusi mittaustapa saattaa palauttaa uskoa autovalmistajiin.– Uskomme, että on erittäin hyödyllistä, että meillä on selvät säädökset, jotka eliminoivat tällaiset harmaat alueet siitä, mitkä tulkinnat ja perspektiivit ovat lainvoimaisia ja mikä on lain henki ja mikä sen kirjain, kommentoi Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche Euroopan autovalmistajajärjestö ACEA:n puheenjohtajana.Lähde: Automotive News Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Peugeot, Citroën ja DS julkaisivat mallien todellisempia kulutuksia Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous