22.1.2023 Matkailu Bastogne: seitsemän tietä sinne, seitsemän tietä sieltä pois Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisten viimeinen iso hyökkäys lännessä tapahtui Ardenneilla talvella 1944–45. Taistelu ei ratkennut Bastognessa, mutta tuosta kaupungista on tullut taistelun symboli. Itäisessä Belgiassa lähellä Luxemburgin rajaa sijaitseva noin 16 000 asukkaan Bastogne ei sinänsä ole kummoinen pikkukaupunki. Etenkään talvella, kun kylmän kostea sumu ottaa vallan alueesta. Ihmiset kiiruhtavat hoitamaan asioitaan kaulukset pystyssä ja selkä lievästi kyyryssä. Kiertelimme päivän Bastognen taistelun merkittävimpiä paikkoja Toyota GR86:lla miettien samalla elämän (ja kuoleman) syntyjä syviä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkusoittoSaksan hyökkäys alkoi 16. joulukuuta 1944 ja se yllätti liittoutuneet kirjaimellisesti housut kintuissa. Saksaa pidettiin jo lyötynä. He olivat kuitenkin saaneet koottua Ardenneille varsin huomattavan armeijan, ja Hitlerin käsky oli selvä: toistakaa vuoden 1940 hyökkäys.Tavoitteena oli edetä rannikolla noin 200 kilometrin päässä sijaitsevaan Antwerpenin satamakaupunkiin, jonka valtaus olisi jakanut liittoutuneiden joukot kahtia. Tämän toivottiin johtavan siihen, että suurten miestappioiden pelossa amerikkalaiset, britit ja muut länsiliittolaiset olisivat tehneet erillisrauhan Saksan kanssa. Saksa olisi voinut näin keskittää kaikki loput voimansa venäläisiä vastaan.Hyökkäys alkoi 24 divisioonan ja reilun 400 000 saksalaisen voimin otollisesti huonon sään vallitessa, mikä piti liittoutuneiden ilmavoimat maassa. Hyökkäyksen kärkenä eteni 6. SS-panssariarmeija, joka oli täydennetty miehillä ja kalustolla, mutta polttoaineesta oli huutava pula. Saksalaisilla oli riittävästi polttoainetta vain reiluun kolmannekseen edettävissä olevasta matkasta. Heidän olisi siis haalittava täydennyksiä liittoutuneiden varastoista.Siksi etenemisellä oli tiukka aikataulu – joka oli useimpien saksalaisten kenraalien mukaan enemmän kuin optimistinen. Yritettävä oli silti. Realiteetit olivat kuitenkin saksalaisia vastaan: sodat on usein ratkaistu ei niinkään miesten ja kaluston määrällä vaan logistiikan ja huollon toimivuudella. Tämä pätee yhä tänäänkin.Laskuvarjojääkäreitä ja tankkejaYllätyksen siivittämänä saksalaiset murtautuivat useammassa paikkaa helposti läpi liittoutuneiden harvaan miehitetyn rintaman. Aikatauluista jäätiin kuitenkin jälkeen heti alusta alkaen, ja pian Ardenneilla käytiin useampi kujanjuoksu, kun saksalaiset yrittivät edetä nopeasti, ja liittoutuneet tuhosivat siltoja muodostaen isoja saksalaisia liikenneruuhkia.Bastognen kaupunki oli yksi tällainen tärkeä liikenteen solmukohta. Liittoutuneiden alueen ylin komentaja eli kenraali Dwight D. Eisenhower määräsi sinne parhaan taisteluosastonsa eli amerikkalaisten 101. maahanlaskudivisioonan. Sen tukena toimi 9. ja 10. panssaridivisioonan osia. Amerikkalaisia komentaneen kenraali McAuliffen mukaan näillä panssariosastoilla oli merkittävä rooli taisteluissa, mutta kaikki kunnia sanomalehdissä ja radiossa lankesi helpommin sankareiksi muuntuville laskuvarjojääkäreille. Siksi Bastognen keskusaukiolla on sekä M4A3 Sherman panssarivaunu että kenraali McAuliffen patsas.Saksalaiset piirittävät Bastognen 21. joulukuuta 1944 mutta eivät koskaan onnistuneet murtamaan sen puolustusta. Tämä hidasti saksalaisten logistiikkaa vain lisää. Viisi päivää myöhemmin kenraali Pattonin johtamat amerikkalaisjoukot murtautuivat piirityksen läpi. Pattonille on hänellekin oma patsaansa, mutta se on vähän sivummalla. Patton itse näki itsensä mielellään Bastognen vapauttajana, kun taas Bastognessa taistelleet sotilaat eivät kokeneet asiaa aivan samalla tavalla.Vähän Bastognen ulkopuolelta löytyy myös kaupungissa toimineille sairaanhoitajille pystytetty muistomerkki. Heidän panoksensa useiden amerikkalaisten henkien pelastaja oli myös merkittävä. Tämä tuli hyvin esille myös 101. maahanlaskudivisioonan E-komppanian vaiheista kertovat Taistelutoverit tv-sarjan 7. jaksossa, jossa esiteltiin jouluaaton iltana saksalaisten ilmahyökkäyksessä menehtynyt belgialainen Renee Lemaire. Myös 101. divisioonalle on oma museonsa Bastognessa. Se ei ole kuitenkaan se alueen isoin museo.Iso museo, kohtalaisesti nähtävääBastognen laitamilla sijaitsee isohko museo, joka on omistettu Ardenneiden taistelulle. Toki museossa käydään läpi toista maailmansotaa laajemminkin, mutta jos historia on edes jotenkin hallussa, lähes koko museon yläkerran voi käydä läpi varsin ripeään tahtiin.Parasta antia yläkerrassa ovat Belgian vastarintaliikkeestä sekä saksalaisten toimista alueella kertovat osiot. Historia kun tuntuu yleensä keskittyneen pitkälti vain Ranskan vastarintaliikkeeseen.Alakerrasta löytyy sitten Ardenneille omistettu oma osionsa, jossa käydään läpi päiväkohtaisesti informaatiotaulujen avulla. Lisäksi vierailijoille on jaettu audiolaitteet, joista voi kuunnella lisäinfoa.Esillä on myös runsaasti erilaista rekvisiittaa, jotka avaavat molempien osapuolten sotilaiden varusteita sekä kalustoa. Jos taisteluissa käytetty kalusto kiinnostaa enemmän, sitä varten on myös toinen museo.Yksi parhaista museon osioista on alakerran audiovisuaalinen esitys, joka on rakennettu E-kompanian metsään rakennettuja puolustusasemia matkivaan pieneen teatteriin. Siinä tarinaa viedään eteenpäin kolmen kertojan – amerikkalaisen ja saksalaisen sotilaan sekä belgialaisen pikkupojan – voimin. Se personoi kivasti usein niin kasvotonta sotaa.Toki sodalle annetaan kasvot myös museon loppupäässä olevan ”hautausmaan” avulla, jossa kerrotaan useamman sodassa menehtyneen ihmisen tarina.Aivan lopuksi vieraillaan vielä Bastognessa sodan loputtua, mikä muistuttaa meitä siitä, että sodan kärsimykset eivät loppuneet taistelujen päätyttyä. Pula-aika ja jälleenrakentaminen jatkui vielä pitkään viimeisten laukausten äänien vaimennettua. Virallisesti Ardennien taistelu päättyi 28.1.1945.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPysähdyttävät poterotMuseon pääsylipun hintaan kuuluu myös sisäänkäynti E-komppanian taisteluasemiin lähellä Foyn kylää. Siellä kannattaa ehdottomasti käydä – varsinkin, jos Taistelutoverit-sarja on yhtään tuttu. Jo tien varteen ennen taisteluasemia pystytetty kaatuneiden muistomerkki pysäyttää; mieleen nousevat heti heitä näytelleiden näyttelijöiden kasvot.Vielä pysäyttävämpi kokemus on metsän siimeksessä sijaitsevat E-komppanian vanhat taisteluasemat. Alue on jätetty sellaiseksi kuin se oli. Kokemus pistää hiljaiseksi paljon paremmin kuin mihin mikään museo pystyy.Poteroiden rajat ovat vielä nähtävissä, vaikka luonto onkin ottanut omansa takaisin. Jokainen voi mielessään miettiä, miltä tässä maatessa on tuntunut, kun saksalaisten tykistökeskitys on osunut päälle. Joidenkin poteroiden juurella on myös ristejä ja kynttilöitä muistuttamassa siitä, että tässä on taisteltu elämästä ja kuolemasta.Toki Foyn laidalta löytyy myös saksalaisten sotilaiden hautausmaa, jonka rivistöjä kierrellessä ei voi olla huomaamatta, miten moneen hautakiveen on kaiverrettu vain saksalainen sotilas. Ardennien taistelu jätti monta vainajaa tuntemattomaksi. Yhteensä taisteluissa kaatui, haavottui tai katosi arviolta jopa lähes 100 000 saksalaista. Amerikkalaisten tappiot olivat 89 000 kaatunutta ja haavoittunutta. Se tekee Ardenneista verisimmän yksittäisen taistelun toisessa maailmansodassa, johon amerikkalaiset ottivat osaa.Tätä ei ole alueella unohdettu. Ympäröivien kylien läpi ajettaessa, monen kaupungintalon edessä liehuu yhä Yhdysvaltojen lippu Belgian lipun rinnalla.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”