7.1.2023 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Toyota GR86 ja yksinkertaiset asiat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksinkertainen ei tarkoita sitä, että sen tekeminen olisi helppoa. Tämän on autoteollisuus viime aikoina paremmin kuin hyvin todistanut. Trendi tuntuu olevan pikemminkin tehdä asioita turhaan äärettömän monimutkaisesti. Pitkään ajamisen hauskuudesta vastasivat pienet brittiroadsterit. Niiden lähes sukupuuttoon asti edennyttä katoa tuli paikkaamaan 1980-luvun lopulla Mazda MX-5. Puritanisteille oli toki vielä Lotus.Sitten reilu 10 vuotta sitten Subaru ja Toyota päättivät tehdä yhteistyössä takavetoisen ja kohtuuhintaisen pikkusportin. Sittemmin myös Alpine on tullut samoille apajille 252-heppaisella A110:llä sekä sen kireämmällä ja 292-hevosvoimaisella S-versiolla. Toivo ajamisen hauskuuden säilymisestä elää – ilman että autosta tarvitsee maksaa asunnon verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPojasta polvi paraneeEhkä se oli vain japanilaista varovaisuutta, mutta sekä Subaru BRZ että Toyota GT86 olivat niiden potentiaaliin nähden hieman vaatimattomilla voimavaroilla (200 hv) varustettuja. Toki lukuisat virityspajat olivat nopeasti tarjoamassa lääkettä tähän puutteeseen.Onneksi kilpailu on siis kiristinyt, ja myös Japanissa on reagoitu tähän. Toisen sukupolven – ja nimensä GR86:een vaihtanut – Toyotan pikkusportti on nyt 234-heppaisena aika lailla sellainen auto kuin millainen sen kuuluukin olla. Sukupolvenvaihdoksessa auton painosta putosi myös muutama kilo; vaaka heilahtaa nyt ajokunnossa noin 1300 kiloon. Painopiste on myös aiempaa matalammalla.Yksinkertainen on usein aidon synonyymiAloitetaan ohjaamosta. Se on sopivan yksinkertainen. Mittaristo on nykyään digitaalinen, mutta vielä riittävän selkeä. Näyttöön saa keskelle ison kierroslukumittarin. Se riittää. Hallintalaitteet ovat kaikkiaan selkeät ja hyvin kuljettajan ulottuvissa.Sitten tulevat istuimet. Ne ovat yksinkertaiset ilman tuhanteen eri suuntaan vääntymistä. Ne tukevat hyvin ja pitävät kuskin paikallaan. Kuski tuntee olevansa yhtä auton kanssa.Sitten on moottori. 2,4-litrainen bokserinelonen. Sopivan yksinkertainen ilman sähköboostia. Vastaisku riittää, turboa ei kaivata. Maksimiteho 234 hv löytyy 7000 kierroksen kohdalta. Maksimivääntöä varten on kierrokset nostettava 3700:een. Ja kone tykkää, kun sitä kierrätetään.Ja lopuksi se ajokokemus. Aito. Hauska. Yksinkertainen. Ja ne vähäiset avustimetkin voi kytkeä tarvittaessa joko osittain tai kokonaan pois.Kaikki tuntuu yksinkertaisesti oikealta. Siksi on ihmeteltävä, miksi se on niin vaikeaa tehdä yksinkertaisesti hyviä autoja?Yksinkertainen tarkoittaa sopeutumistaOn yksinkertaisuudessa tietysti myös ne vähemmän mukavat puolensa. Esimerkiksi jousitus, joka on sen verran napakka, että arkiajossa se saattaisi käydä pidemmän päälle rasittamaan – ainakin vähän. Toisaalta se napakkuus tarkoittaa sitä, että kuski tuntee tien sekä peffassaan että kämmenissään. GR86:n kori on 50 prosenttia jäykempi kuin mitä GT86 oli.Sama tarkkuus koskee myös ohjausta. Se ei ole liian suora eli ei vielä neuroottinen mutta kuitenkin selkeästi ajamista pitävän kuskin käteen tehty. Tehostusta on sitäkin sopivasti. Rattia joutuu kääntämään, mutta ei hampaat irvessä.Parasta on kuitenkin vaihteiston hämmentäminen käsin, kolmen polkimen käyttö ja näistä etenkin kaasun annostelu. Tehoa on sen verran, että GR86 liikkuu ripeästi. Se ei ole salamannopea, ja hyvä niin. Kuski ehtii nauttia ilman että ajokortti on heti vaarassa.Ja autolla on myös helppo pitää hauskaa. Provosoida. Irrottaa perä pieniin luistoihin. Ajaa. Ajamisen iloa ilman ylimääräisiä suodattimia.Kaikki tämä tekee GR86:lla ajamisesta mukavan analogisen kokemuksen. Se on nykyisenä digiaikana paljon. Yksinkertaisesti ihanaa. Harmi vain, että GR86:aa ei tuoda lainkaan Suomeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyota GR86 Nelisylinterinen bokseri 2387 cm3 Teho 172 kW (234 hv) / 7000 r/min Vääntö 250 Nm / 3700 r/min 6-vaihteinen manuaali, takaveto Luvut Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s. Huippunopeus 226 km/h Kulutus 8,7 l/100 km (WLTP) Mitat Pituus 4 625 mm Leveys 1 775 mm Korkeus 1 310 mm Akseliväli 2 575 mm Tavaratila 276 l Omamassa 1 275kg Rengaskoko 215/45 R18 Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?