7.1.2023 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Toyota GR86 ja yksinkertaiset asiat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksinkertainen ei tarkoita sitä, että sen tekeminen olisi helppoa. Tämän on autoteollisuus viime aikoina paremmin kuin hyvin todistanut. Trendi tuntuu olevan pikemminkin tehdä asioita turhaan äärettömän monimutkaisesti. Pitkään ajamisen hauskuudesta vastasivat pienet brittiroadsterit. Niiden lähes sukupuuttoon asti edennyttä katoa tuli paikkaamaan 1980-luvun lopulla Mazda MX-5. Puritanisteille oli toki vielä Lotus. Sitten reilu 10 vuotta sitten Subaru ja Toyota päättivät tehdä yhteistyössä takavetoisen ja kohtuuhintaisen pikkusportin. Sittemmin myös Alpine on tullut samoille apajille 252-heppaisella A110:llä sekä sen kireämmällä ja 292-hevosvoimaisella S-versiolla. Toivo ajamisen hauskuuden säilymisestä elää – ilman että autosta tarvitsee maksaa asunnon verran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pojasta polvi paranee Ehkä se oli vain japanilaista varovaisuutta, mutta sekä Subaru BRZ että Toyota GT86 olivat niiden potentiaaliin nähden hieman vaatimattomilla voimavaroilla (200 hv) varustettuja. Toki lukuisat virityspajat olivat nopeasti tarjoamassa lääkettä tähän puutteeseen. Onneksi kilpailu on siis kiristinyt, ja myös Japanissa on reagoitu tähän. Toisen sukupolven – ja nimensä GR86:een vaihtanut – Toyotan pikkusportti on nyt 234-heppaisena aika lailla sellainen auto kuin millainen sen kuuluukin olla. Sukupolvenvaihdoksessa auton painosta putosi myös muutama kilo; vaaka heilahtaa nyt ajokunnossa noin 1300 kiloon. Painopiste on myös aiempaa matalammalla. Yksinkertainen on usein aidon synonyymi Aloitetaan ohjaamosta. Se on sopivan yksinkertainen. Mittaristo on nykyään digitaalinen, mutta vielä riittävän selkeä. Näyttöön saa keskelle ison kierroslukumittarin. Se riittää. Hallintalaitteet ovat kaikkiaan selkeät ja hyvin kuljettajan ulottuvissa. Sitten tulevat istuimet. Ne ovat yksinkertaiset ilman tuhanteen eri suuntaan vääntymistä. Ne tukevat hyvin ja pitävät kuskin paikallaan. Kuski tuntee olevansa yhtä auton kanssa. Sitten on moottori. 2,4-litrainen bokserinelonen. Sopivan yksinkertainen ilman sähköboostia. Vastaisku riittää, turboa ei kaivata. Maksimiteho 234 hv löytyy 7000 kierroksen kohdalta. Maksimivääntöä varten on kierrokset nostettava 3700:een. Ja kone tykkää, kun sitä kierrätetään. Ja lopuksi se ajokokemus. Aito. Hauska. Yksinkertainen. Ja ne vähäiset avustimetkin voi kytkeä tarvittaessa joko osittain tai kokonaan pois. Kaikki tuntuu yksinkertaisesti oikealta. Siksi on ihmeteltävä, miksi se on niin vaikeaa tehdä yksinkertaisesti hyviä autoja? Yksinkertainen tarkoittaa sopeutumista On yksinkertaisuudessa tietysti myös ne vähemmän mukavat puolensa. Esimerkiksi jousitus, joka on sen verran napakka, että arkiajossa se saattaisi käydä pidemmän päälle rasittamaan – ainakin vähän. Toisaalta se napakkuus tarkoittaa sitä, että kuski tuntee tien sekä peffassaan että kämmenissään. GR86:n kori on 50 prosenttia jäykempi kuin mitä GT86 oli. Sama tarkkuus koskee myös ohjausta. Se ei ole liian suora eli ei vielä neuroottinen mutta kuitenkin selkeästi ajamista pitävän kuskin käteen tehty. Tehostusta on sitäkin sopivasti. Rattia joutuu kääntämään, mutta ei hampaat irvessä. Parasta on kuitenkin vaihteiston hämmentäminen käsin, kolmen polkimen käyttö ja näistä etenkin kaasun annostelu. Tehoa on sen verran, että GR86 liikkuu ripeästi. Se ei ole salamannopea, ja hyvä niin. Kuski ehtii nauttia ilman että ajokortti on heti vaarassa. Ja autolla on myös helppo pitää hauskaa. Provosoida. Irrottaa perä pieniin luistoihin. Ajaa. Ajamisen iloa ilman ylimääräisiä suodattimia. Kaikki tämä tekee GR86:lla ajamisesta mukavan analogisen kokemuksen. Se on nykyisenä digiaikana paljon. Yksinkertaisesti ihanaa. Harmi vain, että GR86:aa ei tuoda lainkaan Suomeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyota GR86 Nelisylinterinen bokseri 2387 cm3 Teho 172 kW (234 hv) / 7000 r/min Vääntö 250 Nm / 3700 r/min 6-vaihteinen manuaali, takaveto Luvut Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s. Huippunopeus 226 km/h Kulutus 8,7 l/100 km (WLTP) Mitat Pituus 4 625 mm Leveys 1 775 mm Korkeus 1 310 mm Akseliväli 2 575 mm Tavaratila 276 l Omamassa 1 275kg Rengaskoko 215/45 R18 Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?