3.8.2022

Nimi muutettu: Toyota GR86, Subaru BRZ, 10-vuotisjuhlamallit ja kadonnut sisar

Toyotan ja Subarun yhteistyösportti siirtyi taannoin toiseen sukupolveensa, mutta kaikki oleellinen säilyi. Kaksikko on ollut seuranamme jo 10 vuotta, tosin toinen niistä on nyt jäänyt matkalle, aivan kuten tuntemattomampi kolmas sisar.

Jutun edetessä teemme katsauksen molempien valmistajien näkemyksiin tämän kompaktin urheiluauton 10-vuotisjuhlamallista, mutta sitä ennen pureudumme aiheeseen Nimi muutetun näkökulmasta, mikä jopa tämän mainion kompaktin urheiluauton tapauksessa tarkoittaa yrityksen ja erehdyksen kautta.

Toyota GT86

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Scion FR-S - nuorten ihmisten kasikutonen

Scion FR-S:ää valmistettiin vuosina 2012 - 2016, ja se oli Toyotan version suora klooni. Scion-versiota (kuten kyseisen merkin kaikkia tuotteita) myytiin vain USA:ssa ja Kanadassa. FR-S itse asiassa avasi koko Toyota 86 -mallisarjan myynnin Anglo-Amerikassa. Logo- ja mallimerkintöjensä lisäksi Scion FR-S erosi Toyota GT86:sta (ja toki myös Subaru BRZ:sta) hyvin minimaalisesti.

FR-S tarkoittaa yksinkertaisesti etumoottorista, takavetoista urheiluautoa.

Scionista oli tarjolla vain yksi varustelutaso, joten japanilaiseen tapaan valinnanvaraa oli lähinnä vain väri- ja vanneasioissa. FR-S:stä tuli toki tarjolle myös muutamia rajoitettuja erikoismalleja. Vakiovarustelu erosi Toyotasta hienoisesti. Muun muassa sen takapenkeistä löytyi vakiona lastenistuinten Isofix-kiinnikkeet, mikä varmaankin tukee ajatusta nuorten aikuisten autosta. Onko nimittäin parempaa perheautoa, kuin hädin tuskin nelipaikkainen, kaksiovinen coupé 195 litran tavaratilalla? FR-S:n ostajien keski-ikä olikin joidenkin tilastojen mukaan jopa parikymmentä vuotta GT86:n ostajia matalampi. Näin ei ollut varsinkaan loppuaikana kaikkien Scion-mallien kohdalla; Toyotan nuorekkaaksi, ensiautojen ostajille aiottu pohjoisamerikkalainen alabrändi lakkautettiin noin 15 vuoden jälkeen, kun sen ostajien keski-ikä oli kohonnut Toyota-asiakkaiden yläpuolelle.

Kymmentä vuotta kelpaa juhlistaa

Tämän huokean mutta hauskan kompaktin urheiluautokaksikon ensimmäistä täyttä vuosikymmentä kelpaa juhlia tuplajuhlamalleilla. Toyota GR86 - jonka mallinimestä todellakin poistettiin hiljattain välilyönti - juhlii edeltäjäänsä sitä toistavalla oranssilla teemalla. Kirkasta oranssia korostavat muun muassa mustat raidat C-pilarissa, musta ankanpyrstöspoileri sekä kiiltomustat vanteet. Urheilupakoputkistonsa ansiosta raspikurkkuista GR86 GR86 10th Anniversary Special Editionia myydään vain 860 kappaletta.

Subaru BRZ:n teemaväri, ja ainakin allekirjoittaneella ainoa siitä mieleen tuleva väri on syvä sininen. Subarun perinteikäs WR Blue onkin BRZ:n juhlamallin kantava teema yhdessä muiden siitä kertovien yksityiskohtien, kuten merkkilaattojen kanssa. BRZ 10th Anniversary -mallia myydään Japanissa vain 200 kappaletta, mutta sillä on pienimuotoista vientiä myös muun muassa Australiaan ja USA:han. Euroopastahan BRZ katosi kokonaan toisen sukupolven myötä.  Subaruun 2,4-litraisen ahtamattoman yhteyteen saa sekä automaatin että manuaalin, Toyotassa vaihteet vaihdetaan juhlan kunniaksi ultimaattisen urheiluhenkisesti vain käsin.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Toyota, Subaru, Whichcar.com.au Kuvat: Toyota, (Scion), Subaru, Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat