21.11.2020 Ajoneuvot Uusi mallivuoden 2022 Subaru BRZ pyrkii poistamaan viimeisetkin moitteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallivuoden 2022 Subaru BRZ tarjoaa aikaisempaa suuremmasta moottorista selvästi enemmän vääntöä ja tehoa. Tämä poistaa toivottavasti edeltäjää vaivanneen vääntökuopan käytön kannalta kriittiseltä keskialueelta. Uusi 2022 Subaru BRZ lupailee säilyttää vanhan hyvä ominaisuudet, mutta moottoripuolella on lisää lihasmassaa. Uutuus tarjoaa 15 prosenttia edeltäjäänsä enemmän vääntöä suuremmasta 2,4-litraisesta moottorista ja huipputehoksi luvataan nyt 228 hevosvoimaa. Valitettavasti tätä ei tulla näillä näkymin saamaan Eurooppaan ollenkaan. Mallivuoden 2022 Subaru BRZ on mainospuheissa tietenkin täysin uusi, mutta moni mitta tuntuisi säilyneen hyvin samankaltaisena hieman kasvanutta pituutta lukuun ottamatta. Kokonaispituus muuttuu helposti puskuripäivityksellä, jonka tämä uutuus on ainakin saanut. Ulkonäkö on nimittäin muuttunut selvästi, mutta alla vaikuttaisi olevan samat perusteet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 2022 Subaru BRZ ajettavaksi Yhdysvalloissa julkaistava ja siksi mallivuoden 2022 Subaru BRZ on mielenkiintoinen ennen kaikkea moottorinsa vuoksi. Edeltävä Subaru BRZ, ja tietenkin sisarmalli Toyota GT86, sai nuhteita lähinnä keskialueella ikävän vääntökuopan omanneesta moottorista. Tämä teki voimanlähteestä lukuarvojakin tehottomamman tuntuisen ja lopputulos jäi hieman hengettömäksi. Nyt lisävääntöä kaivetaan litratilavuutta kasvattamalla, sillä molempia on huomattavasti edeltäjän 2-litraista moottoria enemmän ja vääntöhuippu on tarjolla aikaisemmin. Uusi 2,4-litrainen antaa 250 newtonmetriä kierrosluvulla 3 700 kierrosta minuutissa. Huipputeho asettuu lukemaan 228 hevosvoimaa moottorin laulaessa 7000 kierrosta minuutissa. Muita suoritusarvoja, kuten kiihtyvyyttä, ei ole annettu, mutta eipä se liene tämän auton kannalta niin olennaistakaan. Ostajat voivat valita kuusipykäläisen manuaali- ja automaattivaihteiston välillä, joista jälkimmäinen saa nyt myös sport-tilan nopeampia vaihtoja varten. BRZ hyödyntää perusrakennetta, joka on kehitetty erikseen sitä varten – luonnollisesti sisarmalli Toyota GR86 hyödyntää tätä samaa rakennetta. Akseliväli on edeltäjästä käytännössä muuttumaton 2575 millimetriä ja paino pysyy alumiinin avulla hieman yli 1300 kilogrammassa. Etuakselilta löytyy MacPherson ja taka-akselilla on monivarsituenta. Subaru kertoo etuakselin vääntöjäykkyyden kasvaneen selvästi, joka auttaisi ajettavuutta nopeammalla reagoinnilla ohjaukseen. Ajonvakautusjärjestelmä tulee tarjoamaan viisi eri asetusta. Uusia ja tuttuja muotoja Uusi muoto tarkoittaa keulassa aikasempaa pidemälle jatkuvaa nenää sekä uusia ajovaloja. Myös perän ilme on laitettu aivan uusiksi takavaloja myöden, mutta kylki- ja kattolinjassa on paljon samaa edeltäjän kanssa. Tuskinpa nuo silti jakavat kovin montaa näkyvää osaa keskenään – jos yhtään. Etupuskurin sivuille on venytetty ilmanottoaukkoja pienentämään ilmanvastusta ja toisaalta niiden ilmavirran ansiosta myös downforce kasvaa. Samaa tietenkin tekee myös takaluukun kanteen piirretty ankanpyrstöä muistuttava ilmanohjain. Vannekoko on joko 17- tai 18-tuumaa ostajan valinnasta riippuen. Ohjaamon puolella kuljettaja katselee keskelle sijoitettua suurta kierroslukumittaria 7,9-tuumaisesta digitaalimittaristosta. Tietoviihdejärjestelmän hallintaan tarjottavan kosketusnäytön koko on 8 tuumaa. Näitä tärkeämpänä tietona tyköistuvat vomakkaalla sivuttaistuella varustetut istuimet ovat vakiovaruste. Yhdysvalloissa BRZ tulee tarjolle kahdella eri varustetasolla, mutta näillä ei liene juuri merkitystä. BRZ valmistetaan Subarun tehtaalla Japanissa ja edeltäjänsä tapaan se on kehitetty yhdessä Toyotalta tulevan sisarensa kanssa. Tuleva Toyota GR86 odottaa kuitenkin vielä ensi julkistusta ja toivottavasti edes se saadaan Suomeen. Oikeastaan konepellistä löytyvällä merkillä ei ole niin väliä, kunhan tämänkaltainen auto saataisiin täällä kauppoihin. Kuvat ja lähde: Subaru Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku