21.11.2020

Uusi mallivuoden 2022 Subaru BRZ pyrkii poistamaan viimeisetkin moitteet

Subaru BRZ 2022

Mallivuoden 2022 Subaru BRZ tarjoaa aikaisempaa suuremmasta moottorista selvästi enemmän vääntöä ja tehoa. Tämä poistaa toivottavasti edeltäjää vaivanneen vääntökuopan käytön kannalta kriittiseltä keskialueelta.

Uusi 2022 Subaru BRZ lupailee säilyttää vanhan hyvä ominaisuudet, mutta moottoripuolella on lisää lihasmassaa. Uutuus tarjoaa 15 prosenttia edeltäjäänsä enemmän vääntöä suuremmasta 2,4-litraisesta moottorista ja huipputehoksi luvataan nyt 228 hevosvoimaa. Valitettavasti tätä ei tulla näillä näkymin saamaan Eurooppaan ollenkaan.

Mallivuoden 2022 Subaru BRZ on mainospuheissa tietenkin täysin uusi, mutta moni mitta tuntuisi säilyneen hyvin samankaltaisena hieman kasvanutta pituutta lukuun ottamatta. Kokonaispituus muuttuu helposti puskuripäivityksellä, jonka tämä uutuus on ainakin saanut. Ulkonäkö on nimittäin muuttunut selvästi, mutta alla vaikuttaisi olevan samat perusteet.

Subaru BRZ 2022

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2022 Subaru BRZ ajettavaksi

Yhdysvalloissa julkaistava ja siksi mallivuoden 2022 Subaru BRZ on mielenkiintoinen ennen kaikkea moottorinsa vuoksi. Edeltävä Subaru BRZ, ja tietenkin sisarmalli Toyota GT86, sai nuhteita lähinnä keskialueella ikävän vääntökuopan omanneesta moottorista. Tämä teki voimanlähteestä lukuarvojakin tehottomamman tuntuisen ja lopputulos jäi hieman hengettömäksi.

Nyt lisävääntöä kaivetaan litratilavuutta kasvattamalla, sillä molempia on huomattavasti edeltäjän 2-litraista moottoria enemmän ja vääntöhuippu on tarjolla aikaisemmin. Uusi 2,4-litrainen antaa 250 newtonmetriä kierrosluvulla 3 700 kierrosta minuutissa.

Huipputeho asettuu lukemaan 228 hevosvoimaa moottorin laulaessa 7000 kierrosta minuutissa. Muita suoritusarvoja, kuten kiihtyvyyttä, ei ole annettu, mutta eipä se liene tämän auton kannalta niin olennaistakaan. Ostajat voivat valita kuusipykäläisen manuaali- ja automaattivaihteiston välillä, joista jälkimmäinen saa nyt myös sport-tilan nopeampia vaihtoja varten.

Subaru BRZ 2022

BRZ hyödyntää perusrakennetta, joka on kehitetty erikseen sitä varten – luonnollisesti sisarmalli Toyota GR86 hyödyntää tätä samaa rakennetta. Akseliväli on edeltäjästä käytännössä muuttumaton 2575 millimetriä ja paino pysyy alumiinin avulla hieman yli 1300 kilogrammassa.

Etuakselilta löytyy MacPherson ja taka-akselilla on monivarsituenta. Subaru kertoo etuakselin vääntöjäykkyyden kasvaneen selvästi, joka auttaisi ajettavuutta nopeammalla reagoinnilla ohjaukseen. Ajonvakautusjärjestelmä tulee tarjoamaan viisi eri asetusta.

Subaru BRZ 2022

Uusia ja tuttuja muotoja

Uusi muoto tarkoittaa keulassa aikasempaa pidemälle jatkuvaa nenää sekä uusia ajovaloja. Myös perän ilme on laitettu aivan uusiksi takavaloja myöden, mutta kylki- ja kattolinjassa on paljon samaa edeltäjän kanssa. Tuskinpa nuo silti jakavat kovin montaa näkyvää osaa keskenään – jos yhtään.

Etupuskurin sivuille on venytetty ilmanottoaukkoja pienentämään ilmanvastusta ja toisaalta niiden ilmavirran ansiosta myös downforce kasvaa. Samaa tietenkin tekee myös takaluukun kanteen piirretty ankanpyrstöä muistuttava ilmanohjain. Vannekoko on joko 17- tai 18-tuumaa ostajan valinnasta riippuen.

Subaru BRZ 2022

Ohjaamon puolella kuljettaja katselee keskelle sijoitettua suurta kierroslukumittaria 7,9-tuumaisesta digitaalimittaristosta. Tietoviihdejärjestelmän hallintaan tarjottavan kosketusnäytön koko on 8 tuumaa. Näitä tärkeämpänä tietona tyköistuvat vomakkaalla sivuttaistuella varustetut istuimet ovat vakiovaruste.

Yhdysvalloissa BRZ tulee tarjolle kahdella eri varustetasolla, mutta näillä ei liene juuri merkitystä. BRZ valmistetaan Subarun tehtaalla Japanissa ja edeltäjänsä tapaan se on kehitetty yhdessä Toyotalta tulevan sisarensa kanssa. Tuleva Toyota GR86 odottaa kuitenkin vielä ensi julkistusta ja toivottavasti edes se saadaan Suomeen. Oikeastaan konepellistä löytyvällä merkillä ei ole niin väliä, kunhan tämänkaltainen auto saataisiin täällä kauppoihin.

Subaru BRZ 2022

Kuvat ja lähde: Subaru

Luetuimmat