8.4.2021

Toyota GR 86 – lisää tehoa, vähemmän painoa

Toyota GR 86

Toyota GR 86 coupé tulee tukkimaan urheiluautoaukon, jonka Subaru BRZ ja Toyota GT86 jälkeensä jättivät. Uutuus saa lisää tehoa, vaikka on myös edeltäjäänsä kevyempi.

Toyota GR 86 on julkistettu pitkän odotuksen jälkeen. Moottori uutisoi Subaru BRZ ja Toyota GT86 -urheiluautojen manttelinperijän perusrakenteesta jo huhtikuussa 2019, vaikka mielenkiintoinen konseptiauto saatiin jo vuonna 2017. Noin kuukausi takaperin tietoon tuli vahvoja huhuja nyt julkistetusta uutusmallista.

Uusi Toyota GR 86 on edeltäjänsä tapaan korimalliltaan kaksiovinen coupé ja ehdottomasti urheiluauto, vaikka istumapaikkoja onkin 2+2. Toyotan GR -mallisto laajenee tällä kasikutosella Japanissa syksyllä – Euroopan aikataulua emme vielä tiedä, mutta Toyota on luvannut tuoda mallin myös meidän mantereelle.

Toyota GR 86

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota GR 86

Sekä Toyota GR 86 että jo aiemmin esitelty täysin uusi toisen sukupolven Subaru BRZ on kehitetty yhdessä. Näistä Subaru BRZ ei kuitenkaan tule valitettavasti saapumaan Eurooppaan, joten siksi sivuutamme sen lähemmän tarkastelun osalta. Toyotan mukaan molemmat mallit on kehitetty hieman omaan suuntaan tarjoamaan erilaista ajokokemusta, mutta tätä tuskin pääsemme vertailemaan.

Ensimmäisen sukupolven autojen lievänä varjopuolena esiintyi 2,0-litraisen nelisylinterisen vastaiskumoottorin keskialueen vääntökuoppa. Nyt tilalla on Subarun 2,4-litrainen vapaasti hengittävä nelisylinterinen vastaiskumoottori, joten ongelma lienee poistunut. Toivottavasti moottorin luonnetta ei ole kokonaan hukattu.

Tuo voimanlähde kiertää enimmillään 7 400 kierrosta minuutissa ja huipputeho saadaan neulan näyttäessä 7 000 lukemaa, joten kone kuulostaa kohtalaisen ylävireiseltä. Japanissa moottorin arvoiksi ilmoitetaan 235 hevosvoimaa tehoa ja noin 250 newtonmetriä vääntöä.

Toyota GR 86

Suorituskykyarvoksi kerrotaan 0-100 km/h 6,3 sekunnissa, joka on reilun sekunnin edeltäjää ripeämpi. Ainakin Japanissa ostaja saa valita kuusipykäläisen käsivalintaisen vaihteiston ja automaattivaihteiston väliltä.

Valmistaja lupailee auton keskittyneen edeltäjän tapaan ajamisen nautintoon, joka kuulostaa lupaavalta. Osa tätä on ollut massan minimointi ja uutuus on 5 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi. Koripaneeleissa on hyödynnetty alumiinia aina kattoa myöden.

Sen sijaan mitat ovat käytännössä ennallaaan. Silti koria kerrotaan jäykistetyn merkittävästi – olettavasti materiaalitekniikan osaamisen avulla.

Myös aerodynamiikka on hiottu muun muassa ilmanohjainten ja ilmanottoaukkojen osalta. Näissä kerrotaan luonnollisesti hyödynnetyn valmistajan kokemusta moottoriurheilun puolelta.

Toyota GR 86

Sisätilojen puolella GR 86 saa 7-tuumaisen kosketusnäytön tietoviihdejärjestelmän hallintaan. Moni asia näyttäisi olevan varsin samoilla paikoilla kuin edeltäjässäkin, joten ergonomia lienee jatkossakin kohdallaan. Ohjaamo on valmistajan mukaan kuljettajakeskeinen.

GT86 on jatkossa GR 86 valmistajan nykyisen nimeämispolitiikan mukaan. Näin se osuu suorituskykyisiä autoja tarkoittavaan GR-mallistoon GR Supran ja GR Yariksen kanssa. Nyt pitää vain toivoa, että malli tulee kuulumaan myös maahantuojan ohjelmaan.

Kuvat ja lähde: Toyota

Korjattu 25.6.2021: täsmennetty tietoja

Luetuimmat