11.8.2020

Odotettu Toyota GR Yaris sai hinnat – onko 45 400 euroa paljon vai vähän vihaisesta turbonelivedosta?

Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris on markkinoilla varsin uniikki tuote – ja siitä saa myös maksaa sen  tähden.

Moottori pääsi viime vuoden joulukuussa koeajamaan Toyota GR Yariksen prototyyppiä Portugaliin. Kyse oli matkasta ajamaan huhuttua nelivetoista turbo-Toyotaa, joka paljastui tulevan WRC-ralliauton luokittelumalliksi. GR Yaris siis on olemassa, jotta Tommi Mäkisen rallitiimi saa jatkossa entistäkin nopeamman aihion pikataipaleille.

Tarina tekee autosta varsin uniikin, mutta onko se hintansa arvoinen? Prototyypin koeajossa tämä jäi arvoitukseksi, sillä hinnasta ei ollut mitään tietoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hinta julki

Nyt on. Toyota GR Yaris maksaa 45 413 euroa ja 21 senttiä. Summasta 33 720 euroa on arvonlisäverollista autoa, loput 11 693,21 euroa saa maksaa autoveroa.

Toyota GR Yaris
GR Yaris Portugalissa

Tosin ihan näin halvalla Toyotasta ei ehkä selviä: ensikoeajossa lainehtivalla Estorilin kilparadalla auto heräsi eloon vasta, kun se varustettiin torsen-tasauspyörästöin ja Michelin Pilot Sport 4S -renkain. Nämä herkut kuuluvat Racing-pakettiin, joka autoveron kanssa maksaa kirpeät 6073 euroa. Racing-pakettia ei myöskään voi yhdistää toiseen lisävarustepakettiin, joka tuo pysäköintitutkien ja tietoviihdejärjestelmän kaltaisia tekniikkavarusteita. Tämä teknologiapaketti maksaa autoveroineen 3 374 euroa.

Käytännössä siis GR Yaris herää eloon reilulla 51 000 euron panostuksella.

Miten hinta vertautuu kilpailijoihin?

GR Yariksen hinta on kyllä aika korkea, oli auto miten erityinen ja hauska tahansa. Jos verrataan kilpailijoita, on Ford Fiesta ST on saman kokoluokan etuvetoisista hauskin. Kolmiovisena lähtöhinta on vähän alle 30 000 euroa, mutta auton eloon herättävä tasauspyörästön luistonrajoitin sisältyy vasta 1 350 euroa maksavaan Performance Packiin. Reilulla 30 000 eurolla Fiesta on kenties GR Yarista vähän hitaampi, mutta kuivalla Fordin pelkkä etuveto ei aiheuta murheita, tämänkin ratissa nauraa varmasti. Performance Packilla varustettu Fiesta saattaa hyvinkin olla hauskempi vietämä, kuin Yaris ilman Racing-pakettia.

Jos siirrytään kokoluokkaa ylöspäin, tarjoaa Hyundai erinomaista i30 N -mallia perusvarustein noin 37 000 euroon ja etuakselin aktiivilukon tuovan Performance Packin kera noin 41 000 euroon. Hyundai on toki vain etuvetoinen, mutta pitävällä pinnalla se tarjoaa Fiestan tavoin huippuhauskan kokemuksen.

Toyota GR Yaris
GR Yariksen leveä taka-akseli on vaatinut melkoiset levitykset koriin.

Onko neliveto?

Toyota GR Yariksen nerokkaan oloinen neliveto tehnee autosta huippuhauskan talvella. Tällä hetkellä nelivetoiset kilpailijat ovat vähän tauolla, sillä uutta Golf R -mallia tai sisarversioita ei ole vielä esitelty tai hinnoiteltu. Mercedes-AMG A 35 4Matic on jo noin 60 000 euron hinnallaan selkeästi arvokkaampi ja muutenkin sivistyneempi kokemus – hyvässä ja pahassa. Sama pätenee BMW M235i xDrive A:han, joka maksaa hieman yli 60 000 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miksi kallis?

Juuri autovero rankaisee Toyotaa kirpeästi, sillä 186 g/km hiilidioksidipäästöt ovat verrattain korkeat – vertailun vuoksi 2-litrainen nelivetoinen ja 306-hevosvoimainen Mercedes-AMG A 35 -mallisto alkaa 184 grammasta kilometrillä.

Toyota GR Yaris on siis markkinoilla ilman kilpailijoita: nelivetoista rallitaustaista sporttia etsivälle se on ainoa vaihtoehto, mutta etuvetoon tyytyvälle Toyotan lisähinta esimerkiksi juuri Fiesta ST:hen verrattuna voi tuntua hurjalta.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, lähde: Toyota

Luetuimmat