31.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG A 35 4Matic – kun erinomainen ei aivan riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG A 35 4Matic on luokkansa kärkeä, mutta jättää silti kylmäksi. Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, perusvarustelu. Huonoa: tärkeät lisävarusteet kalliita, ei vastaa odotuksia. Kolmekymmentä vuotta sitten AMG oli pieni viritysfirma Affalterbachin kunnassa Stuttgartin kaupungin koillispuolella. Yhtiö jalosti Mercedes-Benzejä tasolla, joka kiinnitti silloisen emoyhtiö Daimler-Benzinkin huomion. Vuonna 1993 kirjoitettiinkin sopimus, jonka mukaan AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH:n autoja myytiin Mercedes-Benz -verkoston kautta. Myös kehitystyössä alkoi yhteistyö. Se osoittautui menestykseksi, ja jo vuonna 1999 DaimlerChrysleriksi muuttunut konserni osti AMG:n itselleen.Tänään Mercedes-AMG:ksi muovautunut affalterbachilaisyritys on kasvanut brändiksi, jonka logot saavat epäilemään 306-hevosvoimaista A 35 4Maticia – auton kaikesta erinomaisuudesta huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBrändi ja odotuksetOhjauspyörään saa kätevät muokattavat pikanäppäimet ajotilojen ja asetusten säätöön.Mercedes-AMG A 35 4Matic on sinänsä mainio auto, kuin hieman ylellisempi ja modernisoitu versio Volkswagen Golf R:stä, joka on yksi volkkarin sporttimallien historian kirkkaimmista hetkistä.Ja silti Mercedes-AMG -malliston ensiaskel ei sulata sydäntä. Tätä seikkaa pohdin lähes koko viikon kestäneen koeajon ajan: mitään suurta puutetta tai moitittavaa en autosta löytänyt, mutta silti se jätti hieman kylmäksi.A-sarjasta tarjotaan kolmea Mercedes-AMG -mallia: A 35, A 45 ja A 45S. Nyt ajettu A 35 siis tuo hohdokkaan kolmikirjaimisen tunnuksen entistä helpommin saavutettavaksi.Nopea ja kyvykäsMistään logonvaihtosportista ei ole kyse. Perustana on jatkojaloste A 250:ssä käytetystä M 260 -moottorista, mutta 306-hevosvoimaan viritettynä se sopii AMG-brändiin, vaikkei käsityötä olekaan. Kone vetää laajalti, ja haluttaessa murisee ja paukkuu asiallisesti. Vahvasti pakoputkipainotteinen moottoriääni on sävyltään varsin teollista murinaa, mutta ajaa asiansa.Suorituskyky on numeroiden valossa vaikuttava: 0–100 km/h taittuu 4,7 sekunnissa. Käytännössäkin auto tuntuu hyvin nopealta, mutta ei ehkä aivan numeroiden lupaamalta raketilta. Vaihteistona on aina 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko, ja nelivedosta vastaa sähköohjattu lamellikytkin takatasauspyörästön yhteydessä. Auton alustaa on muokattu rajusti tavallisesta A-sarjasta. Mercedes-AMG:n mukaan koko etutuenta on uusittu, ja taka-akselin monivarsituennastakin puolet on vaihdettu. Erityisesti muutostöissä on painotettu ohjaukseen vaikuttavien puslien jäykkyyttä paremman tarkkuuden ja tunnon takaamiseksi. Myös ohjausvaihde on vaihdettu nopeampaan.Paketti kieltämättä toimii. Mercedes-AMG A 35 on ehdottomasti jämäkkä, mutta tarkoituksenmukaisella tavalla. Säätyvään iskunvaimennukseen (lisävaruste) ja kierrejousiin perustuva alusta kantaa auton hienosti, ja jousitus suodattaa valtaosan tienpinnan kuulumisista. Vain kaikkein rajuimmat saumat tuntuvat ikävällä tavalla läpi. Ohjaus on toimiva, muttei muutostöistä huolimatta mitenkään huippukirkas.Sisäsätilat eivät jätä epätietoiseksi: reilut 5 000 euroa maksavat lisävarusteistuimet näyttävät hienolle ja tukevat erinomaisesti, ohjauspyörä istuu käteen ja mittariston sporttigrafiikat ja punaiset turvavyöt alleviivaavat sporttitunnelman.Kipinä puuttuuKaikesta huolimatta ajoltaan A 35 tuntuu juuri siltä, mitä se onkin: noin 300-hevosvoimainen C-segmentin nelivetoinen pystyperä. Tämä ei ole moite, perhesporttien taso kun on noussut viime vuosina huiman kyvykkääksi, oli tarkastelussa sitten mainittu Golf R, Seat Leon ST Cupra 4Drive tai BMW M135i xDrive. Kuivalla kelillä samaan kastiin pääsevät myös kaksivetoiset haastajat, kuten Hyundai i30 N tai Honda Civic Type R.Urheiluistuimet ovat erinomaiset, mutta hinta kipuaa veroineen yli viiteen tuhanteen euroon.Ja kenties juuri se on Mercedes-AMG:n ongelma. Tuotteena se on luokan kärkitasoa, mutta silti AMG:ltä odottaisi vieläkin enemmän. Pieni lisäkipinä teatteria ja kyvykkyyttä, johon kilpailijat eivät kykene, sopisi teemaan. Nyt A 35 on kuin parhaimmat kilpailijansa: todella nopea, mutta lopulta hieman itseään toistava: se kääntyy mutkaan mukavan yliohjaavasti, mutta veto päällä kulku taittuu lopulta puskevaksi.Esimerkiksi kehittyneempi nelivetojärjestelmä olisi voinut olla se porkkana, joka nostaa Mercedes-AMG:n tavallisempien kipailijoiden yläpuolelle – ja kuin sattumalta juuri sitä yhtiö tarjoaakin heti A 45 ja A 45S -malleissa.Ehkä A 35 olisi jättänyt vaikuttavamman kuvan, jos sama auto olisikin paketoitu vain Mercedes-Benziksi?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG A 35 4Matic A Hinta alkaen 59 811 € Koeajetun auton hinta varusteineen 77 916 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³,, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 225 kW (306 hv), 5800 r/min Vääntö 400 Nm (3000–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4436 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1405 mm, akseliväli 2729 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?