7.1.2023 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Toyota GR86 ja yksinkertaiset asiat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksinkertainen ei tarkoita sitä, että sen tekeminen olisi helppoa. Tämän on autoteollisuus viime aikoina paremmin kuin hyvin todistanut. Trendi tuntuu olevan pikemminkin tehdä asioita turhaan äärettömän monimutkaisesti. Pitkään ajamisen hauskuudesta vastasivat pienet brittiroadsterit. Niiden lähes sukupuuttoon asti edennyttä katoa tuli paikkaamaan 1980-luvun lopulla Mazda MX-5. Puritanisteille oli toki vielä Lotus.Sitten reilu 10 vuotta sitten Subaru ja Toyota päättivät tehdä yhteistyössä takavetoisen ja kohtuuhintaisen pikkusportin. Sittemmin myös Alpine on tullut samoille apajille 252-heppaisella A110:llä sekä sen kireämmällä ja 292-hevosvoimaisella S-versiolla. Toivo ajamisen hauskuuden säilymisestä elää – ilman että autosta tarvitsee maksaa asunnon verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPojasta polvi paraneeEhkä se oli vain japanilaista varovaisuutta, mutta sekä Subaru BRZ että Toyota GT86 olivat niiden potentiaaliin nähden hieman vaatimattomilla voimavaroilla (200 hv) varustettuja. Toki lukuisat virityspajat olivat nopeasti tarjoamassa lääkettä tähän puutteeseen.Onneksi kilpailu on siis kiristinyt, ja myös Japanissa on reagoitu tähän. Toisen sukupolven – ja nimensä GR86:een vaihtanut – Toyotan pikkusportti on nyt 234-heppaisena aika lailla sellainen auto kuin millainen sen kuuluukin olla. Sukupolvenvaihdoksessa auton painosta putosi myös muutama kilo; vaaka heilahtaa nyt ajokunnossa noin 1300 kiloon. Painopiste on myös aiempaa matalammalla.Yksinkertainen on usein aidon synonyymiAloitetaan ohjaamosta. Se on sopivan yksinkertainen. Mittaristo on nykyään digitaalinen, mutta vielä riittävän selkeä. Näyttöön saa keskelle ison kierroslukumittarin. Se riittää. Hallintalaitteet ovat kaikkiaan selkeät ja hyvin kuljettajan ulottuvissa.Sitten tulevat istuimet. Ne ovat yksinkertaiset ilman tuhanteen eri suuntaan vääntymistä. Ne tukevat hyvin ja pitävät kuskin paikallaan. Kuski tuntee olevansa yhtä auton kanssa.Sitten on moottori. 2,4-litrainen bokserinelonen. Sopivan yksinkertainen ilman sähköboostia. Vastaisku riittää, turboa ei kaivata. Maksimiteho 234 hv löytyy 7000 kierroksen kohdalta. Maksimivääntöä varten on kierrokset nostettava 3700:een. Ja kone tykkää, kun sitä kierrätetään.Ja lopuksi se ajokokemus. Aito. Hauska. Yksinkertainen. Ja ne vähäiset avustimetkin voi kytkeä tarvittaessa joko osittain tai kokonaan pois.Kaikki tuntuu yksinkertaisesti oikealta. Siksi on ihmeteltävä, miksi se on niin vaikeaa tehdä yksinkertaisesti hyviä autoja?Yksinkertainen tarkoittaa sopeutumistaOn yksinkertaisuudessa tietysti myös ne vähemmän mukavat puolensa. Esimerkiksi jousitus, joka on sen verran napakka, että arkiajossa se saattaisi käydä pidemmän päälle rasittamaan – ainakin vähän. Toisaalta se napakkuus tarkoittaa sitä, että kuski tuntee tien sekä peffassaan että kämmenissään. GR86:n kori on 50 prosenttia jäykempi kuin mitä GT86 oli.Sama tarkkuus koskee myös ohjausta. Se ei ole liian suora eli ei vielä neuroottinen mutta kuitenkin selkeästi ajamista pitävän kuskin käteen tehty. Tehostusta on sitäkin sopivasti. Rattia joutuu kääntämään, mutta ei hampaat irvessä.Parasta on kuitenkin vaihteiston hämmentäminen käsin, kolmen polkimen käyttö ja näistä etenkin kaasun annostelu. Tehoa on sen verran, että GR86 liikkuu ripeästi. Se ei ole salamannopea, ja hyvä niin. Kuski ehtii nauttia ilman että ajokortti on heti vaarassa.Ja autolla on myös helppo pitää hauskaa. Provosoida. Irrottaa perä pieniin luistoihin. Ajaa. Ajamisen iloa ilman ylimääräisiä suodattimia.Kaikki tämä tekee GR86:lla ajamisesta mukavan analogisen kokemuksen. Se on nykyisenä digiaikana paljon. Yksinkertaisesti ihanaa. Harmi vain, että GR86:aa ei tuoda lainkaan Suomeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyota GR86 Nelisylinterinen bokseri 2387 cm3 Teho 172 kW (234 hv) / 7000 r/min Vääntö 250 Nm / 3700 r/min 6-vaihteinen manuaali, takaveto Luvut Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s. Huippunopeus 226 km/h Kulutus 8,7 l/100 km (WLTP) Mitat Pituus 4 625 mm Leveys 1 775 mm Korkeus 1 310 mm Akseliväli 2 575 mm Tavaratila 276 l Omamassa 1 275kg Rengaskoko 215/45 R18 Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?