13.10.2017 Ajoneuvot Benelli elää sittenkin – 106-vuotias iltalialaismerkki tekee paluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen moottoripyörämerkki Benelli ehti jo lähes vaipua unholaan, mutta nyt se tulee uudelleen. Ja tarjoaa malleja täysin uuteen luokkaan. Italialaisen moottoripyörävalmistaja Benellin tähän mennessä 106 vuoden mittainen historia pitää sisällään melkoisia draaman kaaria.Italian vanhimpiin moottoripyörävalmistajiin kuuluva Benelli perustettiin vuonna 1911, ja 20 vuotta myöhemmin se työllisti jo yli 1000 henkilöä.1920-luvulla mukaan tuli vahvasti kilpaileminen, kun Benellin kuudesta veljeksestä nuorin, Antonio eli ”Tonino”, osoittautui lahjakkaaksi kilpa-ajajaksi. Hän saalisti neljä Italian mestaruutta ja voitti Benellillä vuonna 1930 Euroopanmestaruuden ratamoottoripyöräilyssä.Toisen maailmansodan aikana tehdas kärsi pommituksista, mutta selvisi niistäkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJarno Saarisen ja Renzo Pasolinin kuolema muutti suunnanKilpailutoiminta lopetettiin samana päivänä kun Jarno Saarinen menehtyi Monzassa vuonna 1973.Benellin lopettamispäätöksen syynä ei ollut Saarinen, vaan se, että samassa kolarissa Monzan radalla menehtyi myös Benellillä ajanut Renzo Pasolini.Kilparadoilla Benellillä ehdittiin ottaa kaksi MotoGP-sarjan 250-luokan maailmanmestaruutta ja kolme Mansaaren TT:n voittoa.Kun japanilaisvalmistajat 1970-luvulla rynnistivät myynti- ja tehotilastojen kärkeen Honda CB 750 Fourin eli tuutin johdolla, tarjosi Benelli sille lähes ainoana valmistajana varteenotettavan vastuksen. Ja oikeastaan korkojen kanssa, sillä pesarolaisvalmistajan 750 Sei oli peräti kuusisylinterinen.Vaikka sylintereitä ja tehoa oli, niin siitä puuttui jotain mitä Hondalla oli. Luotettavuutta. Siksi Sein myyntimäärä jäikin vaatimattomaksi ja nykyisin sen voi luokitella keräilyharvinaisuudeksi.Benelli ei siis hylännyt urheilullisia ja tehokkaita pyöriä, vaikka kilpailutoiminta olikin jo jäänyt historiaan.Japanilaisten ylivalta osoittautuu ylivoimaiseksi1980-luvulla pyristely japanilaisten ylivaltaa vastaan kävi yhä vaikeammaksi. Se johti lopulta tuotannon päättymiseen vuonna 1988, kun yhtiö sulautettiin paremmin menestyvään Moto Guzziin.Arvokasta Benelli-brändiä yritettiin elvyttää jo vuonna 1989, mutta menestyksettä.Seuraava yritys 1990-luvun puolivälissä johti kolmisylinterisen Tornado 900 Tre -mallin esittelyyn vuoden 1999 Milanon messuilla.Tuotantoon urheilullinen Tornado saatii lopulta vuonna 2002. Siitä ehdittiin esitellä vielä pitkäiskuinen 1130-kuutioinen versio, ennen kuin yhtiö ajautui selvitystilaan ja Kiinan suurimman kaksipyörävalmistajan, Qianjiangin omistukseen vuonna 2005.Uusi omistaja, uudet kujeetBenellin onneksi Qianjiang ei halunnut ostaa pelkkää tunnettua brändiä, vaan nykyisin Benelli toimii Qianjiangin suunnittelu- ja muotoiluosastona.Kiinalaisomistuksessa kolmisylinterisen Tornadon ja samaan moottoriin perustuvan nakumalli TNT 1130:n tuotanto jatkui, mutta suunnittelupöydällä oli jo kuvia täysin uudenlaisista Benelleistä.Kehittyvillä markkinoilla myyvät täysin toisentyyliset pyörät, ja siksi tehdas panosti 250-600 kuutioisiin moottoripyöriin. Mukaan tulivat myös skootterit ja jopa polkupyörät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi mallisto valmisNyt Benelli esittelee uuden mallistonsa, jossa vanhoista urheilullisista malleista on jäljellä vain vähän.Kaksi täysin uutta nakumallia ovat mallimerkinnöiltään BN251 ja BN302. Niiden kuutiotilavuudet ovat mallimerkintöjen mukaisia.Pienempi yksisylinterinen 250-kuutioinen nakumalli tuottaa 25,8 hevosvoiman huipputehon (19 kW) ja vääntölukema on aavistuksen alempi, 21,2 newtonmetriä. Kuusivaihteisen ketjuvetoisen mallin ehdottomasti myyvimpiä ominaisuuksia ovat sen tyylikäs muotoilu ja alhainen 145 kilon paino.Isoveli BN302 puolestaan perustuu kaksisylinteriseen rivimoottoriin. 300-kuutioinen moottori kehittää 38 hevosvoiman tehon (28 kW) ja vääntöä 25,6 newtonmetriä.Suomalaisittain ehdottomasti kiinnostavin malli on adventurepyörä TRK502. Teholtaan se asettuu juuri sopvasti A2-ajokorttiluokkaan 35 kilowatin huipputehollaan.Ketjuvetoinen TRK on kooltaan täysiverinen seikkailupyörä, mikä valitettavasti näkyy myös painossa. Sen 235 kilon paino lähentelee isojen 1200-kuutioisten mallien lukemia.Hankinta- ja käyttökuluiltaan TRK502 on kuitenkin selvästi järkälemäisiä 1200-kuutioisia malleja edullisempi.Uusien mallien Suomeen tuonnista ei vielä ole tietoa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Benelli ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla