29.9.2023 Ajoneuvot BMW 5-sarjan lataushybridimallit virallisesti julki – neljällä tai kuudella sylinterillä mennään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 530e ja 550e XDrive ovat odotetut lisät uuden 5-sarjan mallistoon. Sähköistä toimintamatkaa on tarjolla kilpailukykyisesti jopa yli 100 kilometriä, ja vähintään jälkimmäinen, kuusisylinterinen vaihtoehto takaa suorituskyvyn olevan reilassa. BMW 5-sarjan kahdeksas sukupolvi on yksi tämän - sanottaisiinko melkoisen herkullisen - autovuoden tärkeimpiä uutuusmalleja. Sen rakas arkkivihollinen, lähes samaan aikaan debytoinut kuudennen sukupolven Mercedes-Benz E-sarja on sille täydellinen vertailukohta, niin myös lataushybridimallien kohdalla.Uuden 5-sarjan kaksi erillistä lataushybridimalliversiota esiteltiin Eurooppaa ja muita markkina-alueita silmällä pitäen tässä välissä, kun peruspolttomoottorimallit sekä ensimmäistä kertaa täyssähköinen i5 ovat jo nähneet päivänvalon, ja odotuksen alla ovat puolestaan farmarimalli Touring sekä mahdollisesti kaikkien aikojen tehokkain M5, tällä kertaa kahtena eri korimallina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkisempi ja juhlavampi vaihtoehtoOli jo etukäteen tiedossa, että 5-sarjasta tulisi kaksi erilaista lataushybridiversiota, ja tässä ne nyt ovat.530e on kahdesta versiosta maltillisempi ja sopii kaikkein parhaiten arkiajoon, varsinkin jos polttomoottoria tulee yhtään useammin laulatettua ja haluaa pitää tässäkin tapauksessa kulutuksen kurissa. Takavetoisen 530e:n pohjana on 2,0-litrainen kaksoisahdettu bensiinirivinelonen. Yhdessä sähkömoottorin kanssa järjestelmä kykenee tuottamaan 220 kilowatin eli 299 hevosvoiman kokonaistehon ja 450 newtonmetrin vääntömomentin.550e XDrive on puolestaan mallimerkinnästäkin luettuna aina nelivetoinen ja näistä kahdesta tuntuvasti voimakkaampi malliversio. 3,0-litraisen rivi-6:n johdolla 550e:n hybridijärjestelmä tuottaa 360 kilowattia eli 489 hevosvoimaa tehoa ja peräti 700 newtonmetriä vääntöä. Nollasta sataan tämä versio kiihtyy parisen sekuntia 530e:tä nopeammin - 4,3 sekunnissa - ja huippunopeus on rajoitettu saksalaisittain 250 kilometriin tunnissa. Varovasti siellä liikenteessä, sillä pelkällä sähkölläkin on mahdollista saada mojovat ylinopeussakot 140 km/h nopeuteen asti.550e XDrive on toistaiseksi ainoa mahdollisuus hankkia uusi 5-sarja Euroopassa suuremmalla kuin nelisylinterisellä moottorilla. Pohjois-Amerikassa on tarjolla 540i XDrive 3,0-litraisella rivikuudella, mutta ensi vuodelle on lupailtu myös kuusisylinteristä dieseliä, joka voisi olla Euroopankin heiniä. Rivikuudet ovat tulleet kohisten uudelleen muotiin, mutta BMW on pitänyt tämän hienon voimanlähdemuodon repertuaarissaan tauotta.Kevythybridimallien ja i5:n välimuotoihin tulee myös muutamia lisäyksiä vakiovarusteluetteloon. Niihin kuuluu 19-tuumaisten vanteiden lisäksi BMW IconicSounds Electric, joka tuottaa sähköajotilassa kiihdytettäessä täyssähkömallin tavoin äänipalautetta.Etua i5:stäLataushybridimallien kehityksessä on päästy hyödyntämään sitä tosiasiaa, että G60:n perusrakenne on suunniteltu polttomoottorien lisäksi täyssähköauton pohjaksi. Näin ollen auton ajoakku sijaitsee samalla tavoin lattiassa, pitäen painopisteen alhaalla, ja minimoiden esimerkiksi tavaratilaan tulevat haitat. Molemmissa malleissa on 19,4 kilowattitunnin akusto, joka 530e:ssä mahdollistaa 103 WLTP-kilometrä sähköllä, nelivetoisen 550e:nkin päästessä vastaavasti 90 kilometrin tuntumaan.19,4 kilowattitunnin akku latautuu maksimiteholla täyteen reilussa kolmessa tunnissa.Jos verrataan vielä E-segmentin kahden upouuden markkinakärjen lataushybridiratkaisuja keskenään, voi todeta, että aika samalta näyttää. Mercedes-Benz on onnistunut ottamaan oman ratkaisunsa 25,4 kilowattitunnin akustosta jonkin verran enemmän sähköistä toimintamatkaa, erotuksen vaihdellessa karkeasti 10 ja 20 kilometrin välillä. Toisaalta Mercedeksen ratkaisu hukkaa sedanin tavaratilasta jopa 150 litraa, siinä missä juuri mainitusta syystä 5-sarjan lataushybrideissä on tasan muita malliversiota vastaava 520 litran kontti.5-sarjan lataushybridiratkaisussa ehdottomasti plussaa on myös 550e ja kuusi sylinteriä, koska onhan se nyt kiva juttu, jos ei sitä vielä tullut riittävästi korostettua.Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Uutinen Lotukselle lataushybridejä hiipuvassa sähkökysynnässä – ja samalla vältetään tuontitullit 29.11.2024 Uutinen Helsingin huoltotunneli ajokäyttöön, ydinkeskustan saavutettavuus kohenisi, linjaa Helsingin seudun kauppakamari 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: ”meillä on 12-14 kuukautta aikaa” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan