18.3.2022

BMW i7 hyppää silmille ennen huhtikuussa tapahtuvaa julkistusta

BMW i7

BMW:n sähköinen lippulaivamalli alkaa olla julkistusta vaille valmis. Sitä ennen meitä hemmotellaan jo perinteeksi muodostuneella tiiserillä.

i7 tulee olemaan BMW:n edustustason sähköauto, vastaten kooltaan ja ominaisuuksiltaan perinteistä 7-sarjaa. Kilpailijoista Mercedes-EQ on tässä vaiheessa ainoana lanseerannut sähköisen lippulaivan, Moottorin lukijoillekin tutun EQS:n, joten BMW pääsee areenalle hyvistä asemista.

BMW:n viimeaikaiset maskityylit ovat olleet toinen toistaan hurjempia, mitä ei tarvitse enää tässä vaiheessa erikseen päivitellä. Uskomattoman rohkea linja jatkuu i7:ssakin, jonka maskityyli muistuttaa kovasti taannoisesta XM-konseptista. Led-tekniikalla sopivasti valaistut munuaiset korostuvat entisestään viirumaisten ajovalojen välissä. Tavoitehan on BMW:n puolelta saavutettu, sillä hurjastelu kerää kiitettävästi mediahuomiota. Eipä olisi tätäkään ennakkojuttua tainnut syntyä ihan tavallisen kokoisilla munuaisilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teatteria takapenkillä

Tiiserikuva julkaistiin keulan lisäksi myös takapenkkinäkymästä, jossa katseen vangitsee välittömästi koko sisätilan leveyden kattava näyttöruutu. Kyseessä on BMW Theatre Screen, jonka baijerilaiset esittelivät taannoin CES-messuilla Las Vegasissa.  Theatre Screen on ultra-wide -luokan 32:9 näyttöruutu. Sen koko, 31 tuumaa, vastaa jo ihan hyvän kokoista taulutelevisiota. Näyttö on yhteydessä 5G-verkkoon, ja se välittää kuvaa 8K -resoluutiolla. Theatre Screenin kautta voi nauttia ajomatkan aikana monipuolista sisältöä elokuvista sarjoihin, musiikkivideoihin tai vaikka podcasteihin. i7:sta on tulossa Theatre Screenin ensimmäinen kaupallinen sovellutus.

BMW i7

Näillä näkymin huhtikuussa päivänvalon näkevän i7:n tekniikkaa on raotettu tähän mennessä vain hieman. Kehityspäällikkö ainakin lupaili 600 hevosvoiman rajan ylittäviä teholukemia ja parhaimmillaan 610 kilometrin WLTP-toimintamatkaa.

Teksti: Benjamin Helander Lähde: BMWblog Kuvat: BMW

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat