13.11.2023 Ajoneuvot BMW S 1000 XR – Volyymimalli ohittaa kohutun M 1000 XR:n selvästi myyntimäärissä Teksti Janne Huhtala Kuva BMW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M 1000 XR keräsi julkistustilaisuudessa selvästi suurimman huomion, mutta samaan aikaan julkistettu perusmalli S 1000 XR tulee peittoamaan sen myynnillisesti selvin lukemin. Ja syytkin siihen ovat selvät. BMW esitteli samanaikaisesti kaksi merkittävää mallia, merkin kolmannen M-tunnusta kantavan mallin eli M 1000 XR:n ja sen perusmallina toimivan S 1000 XR:n uudistetun version, eli crossover-tyyppisen urheilullisen matkapyörän. Ymmärrettävästi Ämmäläinen kiinnosti yleisöä ja mediaa eniten, mutta myyntiluvuissa S 1000 XR tulee vetämään selvästi pidemmän korren.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVastinetta rahalleM 1000 XR:n 201 hevosvoimaa ja 35 000 euron hinta riittävät revittelemään otsikoita, mutta S 1000 XR:n ei suinkaan tarvitse 170 hevosvoimallaan hävetä rinnalla, varsinkaan kun huomioidaan sen 7500 euroa edullisempi hinta. S 1000 XR:n teholukema on uudistuksen yhteydessä noussut viidellä hevosvoimalla maksimitehon kierrosluvun pysyessä ennallaan 11 000 kierroksessa. Kasvu on saatu aikaan käytännössä kahdella pienellä muutoksella, optimoimalla imusuppiloiden muoto ja uudella moottorikartalla. Vääntölukema 114 newtonmetriä on ennallaan ja se saadaan tutulla 9250 minuuttikierroksella. Vakuuttavia lukemia 1000-kuutioiselle rivineloselle. S:n sylinterikansi on hieman M-mallin vastaavaa yksinkertaisempi, sillä siitä puuttuu muuttuva venttiilinajoitus (ShiftCam-järjestelmä).Parempi varustetaso ja ergonomiaMoottorin lisäksi varustetasoa ja ergonomiaa on muokattu. Istuinkorkeus on nyt 10 milliä korkeampi eli 850 millimetriä, mutta merkittävämpää on satulan kokonaan uusi muotoilu, mikä tekee kuljettajan liikkumisesta satulassa helpompaa ja mahdollistaa laajemmin ajosennon vaihtelun ajotavan ja myös kuljettajan fyysisen koon mukaan. Jos tämäkään ei riitä, niin tarjolla on kaikkiaan kolme eri satulan korkeusvaihtoehtoa.Ulkonäköä on uudistettu uusilla sivupaneeleilla ja ilmanottoaukkojen muotoilussa on inspiraatiota haettu kilparadoilla nähdyistä BMW-malleista. Aiemmin mustaksi väritetty ”nokka” on nyt maalattu muun pyörän väreihin ja jäähdyttimen suoja on saanut uuden tekstuurin.Vakiovarustukseen kuuluu nyt mukautuva ajovalo eli Headlight Pro sekä päiväajovalot (DRL). Niinikään avaimeton käyttö on nyt vakiona ja aiempi yhdeksän amppeeritunnin akku on vaihdettu kolme amppeerituntia tehokkaampaan. Lisäksi vakiona on nyt USB-latausmahdollisuus. Lisävarustelistaa on pidennetty M GPS Laptriggerillä ja nyt myös hiilikuituvanteet on mahdollista tilata lisähintaan. Perusvarustuksella S 1000 XR:n hinta on 27 500 euroa. BMW S 1000 XR Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 999 cc Teho: 125 kW (170 hv) / 11 000 r/min Vääntö: 114 Nm / 9 250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1541 mm Istuinkorkeus: 850 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Paino tankattuna: 227 kg Kantavuus: 223 kg Joustomatkat edessä/takana: 150/150 mm Teksti: Janne Huhtala; kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää