13.11.2023 Ajoneuvot BMW S 1000 XR – Volyymimalli ohittaa kohutun M 1000 XR:n selvästi myyntimäärissä Teksti Janne Huhtala Kuva BMW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M 1000 XR keräsi julkistustilaisuudessa selvästi suurimman huomion, mutta samaan aikaan julkistettu perusmalli S 1000 XR tulee peittoamaan sen myynnillisesti selvin lukemin. Ja syytkin siihen ovat selvät. BMW esitteli samanaikaisesti kaksi merkittävää mallia, merkin kolmannen M-tunnusta kantavan mallin eli M 1000 XR:n ja sen perusmallina toimivan S 1000 XR:n uudistetun version, eli crossover-tyyppisen urheilullisen matkapyörän. Ymmärrettävästi Ämmäläinen kiinnosti yleisöä ja mediaa eniten, mutta myyntiluvuissa S 1000 XR tulee vetämään selvästi pidemmän korren.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVastinetta rahalleM 1000 XR:n 201 hevosvoimaa ja 35 000 euron hinta riittävät revittelemään otsikoita, mutta S 1000 XR:n ei suinkaan tarvitse 170 hevosvoimallaan hävetä rinnalla, varsinkaan kun huomioidaan sen 7500 euroa edullisempi hinta. S 1000 XR:n teholukema on uudistuksen yhteydessä noussut viidellä hevosvoimalla maksimitehon kierrosluvun pysyessä ennallaan 11 000 kierroksessa. Kasvu on saatu aikaan käytännössä kahdella pienellä muutoksella, optimoimalla imusuppiloiden muoto ja uudella moottorikartalla. Vääntölukema 114 newtonmetriä on ennallaan ja se saadaan tutulla 9250 minuuttikierroksella. Vakuuttavia lukemia 1000-kuutioiselle rivineloselle. S:n sylinterikansi on hieman M-mallin vastaavaa yksinkertaisempi, sillä siitä puuttuu muuttuva venttiilinajoitus (ShiftCam-järjestelmä).Parempi varustetaso ja ergonomiaMoottorin lisäksi varustetasoa ja ergonomiaa on muokattu. Istuinkorkeus on nyt 10 milliä korkeampi eli 850 millimetriä, mutta merkittävämpää on satulan kokonaan uusi muotoilu, mikä tekee kuljettajan liikkumisesta satulassa helpompaa ja mahdollistaa laajemmin ajosennon vaihtelun ajotavan ja myös kuljettajan fyysisen koon mukaan. Jos tämäkään ei riitä, niin tarjolla on kaikkiaan kolme eri satulan korkeusvaihtoehtoa.Ulkonäköä on uudistettu uusilla sivupaneeleilla ja ilmanottoaukkojen muotoilussa on inspiraatiota haettu kilparadoilla nähdyistä BMW-malleista. Aiemmin mustaksi väritetty ”nokka” on nyt maalattu muun pyörän väreihin ja jäähdyttimen suoja on saanut uuden tekstuurin.Vakiovarustukseen kuuluu nyt mukautuva ajovalo eli Headlight Pro sekä päiväajovalot (DRL). Niinikään avaimeton käyttö on nyt vakiona ja aiempi yhdeksän amppeeritunnin akku on vaihdettu kolme amppeerituntia tehokkaampaan. Lisäksi vakiona on nyt USB-latausmahdollisuus. Lisävarustelistaa on pidennetty M GPS Laptriggerillä ja nyt myös hiilikuituvanteet on mahdollista tilata lisähintaan. Perusvarustuksella S 1000 XR:n hinta on 27 500 euroa. BMW S 1000 XR Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 999 cc Teho: 125 kW (170 hv) / 11 000 r/min Vääntö: 114 Nm / 9 250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1541 mm Istuinkorkeus: 850 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Paino tankattuna: 227 kg Kantavuus: 223 kg Joustomatkat edessä/takana: 150/150 mm Teksti: Janne Huhtala; kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 12.11.2024 Moottoripyörät Ducati luottaa V2-moottorin viehätysvoimaan – Panigale ja Streetfighter saavat uuden sydämen 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Moottoripyörät BMW M 1000 RR palaa entistä rajumpana 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä