9.2.2023 Ajoneuvot BMW X5:n ja X6:n uudistus tarkoittaa uutta kaikkiin voimalinjoihin – bonuksena aggressiivisempi ilme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n suurempi katumaasturiparivaljakko sai sen verran lisää voimaa, että osa mallimerkinnöistä täytyi päivittää isompiin. Life Cycle Improvement toi myös ulkonäköön muutoksia, joita on kuitenkin pidettävä moniin viime aikoina nähtyihin Bemareihin nähden varsin maltillisina. X5 ja sen viistoperäinen sisarmalli X6 uudistuivat odotetusti, sillä ne ovat nyt neljän vuoden malli-iässä. Luksusmaastureiden elinkaaripäivityksen kasvojenkohotusosiolta olisi varmasti voinut odottaa vaikka mitä, kuten esimerkiksi taas jotain hillitöntä munuaismaskia tai X7:n viirusilmiä. Ulkonäöllisten muutosten voi kuitenkin hyvällä syyllä sanoa olevan maltillisia, ja vaikka makuasioista puhutaankin, uudistetusta ilmeestä luulisi todella monen pitävän. X5:n ja X6:n arkkikilpailijat, saman ikäiset Mercedes-Benz GLE ja -GLE Coupé uudistuivat nekin vasta viime viikolla, ja painotukset olivat jokseenkin samankaltaisia.Molemmissa malleissa etuvalot ovat nyt kapeammat, kehykseltään vain 35-milliset, minkä kautta niihin on saatu aggressiivisempaa ilmettä. Umpioista löytyvät led-huomiovalot ovat ikään kuin nuolen muotoiset, ja niihin yhdistettyinä myös suuntavilkuissa on sama efekti. Maski säilyy siis suhteellisen säädyllisen kokoisena, ja nyt myös X5 saa omansa valaistuna valinnaisella "Iconic glow" -toiminnolla.Maskin alapuolella onkin tapahtunut enemmän muutoksia. Uudelleen muotoillun etupuskurin lisäksi uudelleenjärjestellyt ilmanottoaukot ohjaavat ilmaa auton sisuksiin nyt hieman eri tavalla. Myös etusiiven ilmanohjainta on hieman muokattu. X5:n uudistetuissa takavaloissa on kolmiuloitteinen vaikutelma, ja kauempaa katsottuna ne muodostavat ikään kuin X-kuvion.Parivaljakosta X6 on ilman muuta se asfaltti-orientoituneempi osapuoli, ja tästedes viistokattoiseen kuuluukin vakiona M Sport -paketti, joka näkyy muun muassa sporttisemmissa helmoissa sekä mustissa korisarjoissa. Molempiin on nyt lisäksi saatavilla tästä pidemmälle viety M Sport Pro -paketti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää tehoa lähes joka myllyynX5 ja X6 jakavat käytännössä samat voimalinjat, joten niiden osalta puinnit voi niputtaa yhteen. Mallisto alkaa 3,0-litraisista, kuusisylinterisistä vaihtoehdoista eli dieseljuhta xDrive 30d:stä ja bensiinikäyttöisestä xDrive 50i:stä (X6:ssa -40i). Dieseliin on muun muassa vaihdettu alumiinisten tilalle teräksiset männät ja päivitetty polttoaineen suorasuihkutusta, mutta teho- ja vääntökäyrät pysyvät samoina. Kuusisylinterisellä bensiinipuolella sen sijaan tehot kasvavat 35 kilowatilla ja huippuvääntö 70 newtonmetrillä, kiitos laajempien muutosten esimerkiksi venttiilien säädössä, polttoaineensyötössä, sytytyksessä ja palotilassa. 50i/40i tuottaa nyt 380 hevosvoimaa ja 540 newtonia.4,4-litrainen V8 kuuluu jatkossakin tarjontaan, ja vaikka lukemat pysyvät samana, on BMW katsonut parhaaksi nostaa mallimerkinnän xDrive M50i molemmissa malleissa xDrive M60i:ksi. 530 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä mahdollistavat edelleenkin kiihtyvyyden nollasta sataan 4,3 sekunnissa. Kaikki mainitut polttomoottorivoimalinjat on lisäksi jatkossa varustettu 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, jonka starttigeneraattori voi muiden hyötyjen muassa tarjota hetkellisesti jopa 200 newtonmetriä lisävääntöä.Myös lataushybridipuolella on tapahtunut asioita. Entinen xDrive 45e on jatkossa xDrive 50e, ja syystäkin, sillä uudistettu pistokehybridi kätkee sisäänsä 3-litraisen bensiinirivikuutosen mainituilla säädöillä sekä lisäksi voimakkaammalla sähkömoottorilla. 70 kilowatin ja 100 newtonmetrin nousu tietävät nyt hybridijärjestelmän kapasiteetiksi 360 kilowattia ja 700 newtonmetriä. Lisäksi, lähes 25 prosentilla 17,1:stä 25,7:ään kilowattituntiin kasvanut akusto mahdollistaa X5:lle jopa 110 kilometrin sähköisen WLTP-toimintamatkan. Edellä esitellyistä malliversioista puuttuivat tietysti X5 M ja X6 M, jotka seuraavat päivitettyinä erikseen tuonnempana. Uudistetut X5 ja X6 tulevat markkinoille huhtikuussa. X5:n hinnat alkaen -malli on lataushybridi xDrive 50e, joka irtoaa 96 626 eurolla. X6:n kohdalla homma lähtee käyntiin dieselversio xDrive 30d:stä 122 102 eurolla.Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa