29.6.2019 Ajoneuvot BMW:n päämuotoilija van Hooydonk: ”ymmärrämme kauhistelun 7-sarjan keulasta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Järkytystä aiheuttanut BMW 7-sarjan keula oli baijerilaisyhtiöltä harkittu riski. Eurooppalaisten kauhistelusta huolimatta uudet muodot ovat siivittäneet toimitusjohtajamallin kaupankäynnin uuteen nousuun. BMW-ryhmän päämuotoilija Adrian van Hooydonk on kommentoinut ja kertonut taustoja siitä, miksi BMW:n toimitusjohtajamalli 7-sarjan keulamaski kasvatettiin faceliftissa karikatyyrimaisiin mittoihin. Valmistaja kertoi kasvojenkohotuksen yhteydessä, että uusi keulamaski on 40% edeltäjää suurempi, johtaen irvileukojen lukuisiin kuvamanipulaatioihin tulevaisuuden ritiläbemareista.Australialaiselle Motoring-julkaisulle puhunut van Hooydonk kertoi, että BMW:llä osattiin odottaa negatiivista palautetta erityisesti 7-sarjan keulasta. Samoihin aikoihin julkaistussa X7:ssa keula on paremmin suhteessa muun auton kokoon.– Tehtävänanto jonka saimme oli, että ihmiset ymmärtäisivät ja huomaisivat eron [7-sarjan ja 5-sarjan välillä], van Hooydonk kommentoi.Adrian van Hooydonk Geneven autonäyttelyssä 2018.– Kun julkistimme [7-sarjan], keula oli melkoisesti pienempi. Saamamme palaute oli, että ihmiset eivät havainneet merkittävää eroa edeltäjään.– 7-sarjan kohdalla ymmärrän, että ihmiset ovat järkyttyneitä. Huomioin kritiikin. Ajattelen, että eräällä tavalla sitä ei voi välttää. Tavoitteenani on tehdä jotain, mistä kaikki pitävät, mutta se ei ole aina mahdollista, van Hooydonk paljastaa.BMW 7-sarjan keulaa on arvosteltu erityisesti Euroopassa ja van Hooydonk ymmärtää kritiikin juuri vanhalta mantereelta. – Euroopassa ihmiset eivät halua tulla huomatuiksi. He eivät pidä siitä, että heiltä kysytään paljonko auto maksoi ja he pitävät asioista mustina, ikään kuin häiveversioina. Muu maailma on toisin päin. Yritimme antaa eurooppalaisille sen mitä hekin haluavat, mutta 7-sarjan vahvin markkina ei ole Euroopassa, Hooydonk kiteyttää.– Seuraavan 7-sarjan kohdalla tehtävämme tulee hiukan helpommaksi. Yleensä vain 7-sarjan kohdalla nämä maut eroavat niin paljon. Mutta asiakasprofiilit eivät ole niin erillään 5-10 vuoden päästä. Ihmisten maut lähestyvät toisiaan, Hooydonk rauhoittelee. Hän arvioi, että jatkossa BMW:llä ei ole tarvetta näin polarisoivaan muotoiluun.Esteetikoista viis uhkapeli tuntuu kuitenkin kannattaneen, sillä 7-sarjan myynti on ampaissut selkeään kasvuun. – Tuotanto on vauhdittunut faceliftin jälkeen. Tehtaalla ollaan hyvin iloisia, sillä nyt tuotamme enemmän autoja kuin ennen kasvojenkohotusta, van Hooydonk paljastaa.Lähde: Motoring Kuvat: BMW, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa