5.4.2022 Liikenne Budjettilinjaus: Liikenteen rahoista vietiin yli sata miljoonaa euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallitus lisää menoja vuosiksi 2023–2026, mutta tekee myös säästöratkaisuja, jotka koskevat merkittävästi liikennealaa. Hallituksen pyrkimyksenä on irtautua fossiilisesta energiasta ja Venäjä-riippuvuudesta kuten polttoainetuonnista Venäjältä. Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) tähdensi tätä linjausta tiistaisessa tiedotustilaisuudessa, joka liittyy kehysriihessä päätettyyn eli neuvotteluihin vuosien 2023–2026 julkisen talouden suunnitelmasta. Velkaantuminen tulee olemaan mittavaa, mutta säästöjäkin tarvitaan. Maan omavaraisuutta on – Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamassa tilanteessa – tarkoitus vahvistaa ja lisätä muun muassa puolustusvoimien toimintamenoja. Yhteiskunnan vihreätä siirtymää on niin ikään määrä vauhdittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mistä liikenneala leikkaa? Nyt julkituoduilla linjauksilla on vaikutusta myös liikenteeseen, onhan liikenne- ja viestintäministeriön osuus tarvittavista 370 miljoonan euron leikkauksista hallinnonaloista suurin, 127 miljoonaa euroa. Se, mitä kaikkea tuo yli sadan miljoonan euron säästötarve tarkemmin tarkoittaa liikenteelle tai suomalaiselle autoilijalle, on vielä hämärän peitossa. Valtiovarainministerin mukaan leikkaustarve kohdistuu uusiin väylähankkeisiin. Niukasta ei voi enempää leikata Kuljetusyritysten edunvalvoja SKALin mielestä hallituksen on pidettävä kiinni kehysriihessä asettamasta tavoitteesta, ettei liikenne- ja viestintäministeriölle osoitettu säästö kohdistuisi perusväylänpitoon. SKAL toi esiin, että Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta edellytti mietinnössään heinäkuussa 2021, että hallitus sitoutuu liikennejärjestelmäsuunnitelman linjauksiin ja huolehtii siitä, että suunnitelman toimeenpanoon tarvittavat määrärahat otetaan huomioon julkisten talouden suunnitelmissa ja valtion talousarvioesityksissä. – Hallitus linjasi, että säästöjen kohdentamista erityisesti liikenne- ja viestintäministeriön osalta arvioidaan tarkemmin syksyn budjettiriiheen mennessä. Tavoitteena on, ettei säästö kohdistuisi perusväylänpitoon. Näin hallituksen pitääkin toimia, ei niukasta voi enempää leikata, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala toteaa. Suomi liikkuu kumipyörin Suomi liikkuu aivan valtaosiltaan kumipyörien varassa. Tieliikenne on tärkein liikkumismuoto Suomessa. Tieliikenteessä liikkuu 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on yli 80 prosenttia. Kuten autoilijat hyvin tietävät, korjausvelka tarkoittaa kehnokuntoisia teitä ja siltoja. Autoliitto on useaan otteeseen kritisoinut teihin käytettävien kunnostusrahojen tason vuosittaista poukkoilua kuten Moottori on kertonut. Näyttää siltä, ettei kehysriihen tiedotustilaisuudessa esiin tuotu leikkaustarve kuitenkaan kohdistu perusväylänpitoon. Rahanjaossa tieliikenne jää ylipäätään jalkoihin suhteessa muihin liikkumismuotoihin, muistutti Autoliitto lokakuun lopulla vuonna 2021 lausunnossaan eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle. Lisää aiheesta Moottorin uutisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tukea pienituloisimmille Kehysriihessä päätetyn mukaisesti hallitus aikoo sosiaaliturvan kautta kompensoida kaikkein pienituloisimmille kansalaisille polttoaineiden, energian ja ruuan hinnan nousemisesta aiheutuneita lisäkustannuksia. Monelle auto on arjen mahdollistaja, mutta myös tärkeä työn mahdollistaja. Etenkin myyntityössä työauton käyttö on välttämätöntä, sillä työn luonteeseen kuuluu asiakkaiden henkilökohtainen tapaaminen. − Kustannusten nousu on äkillisesti lisännyt työssään autoa tarvitsevien kuluja. On kohtuutonta, että tilanne rokottaa pääosin työntekijöitä, joille auton käyttö työssä on välttämätöntä, MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki linjaa. MMA eli Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset on etujärjestö, jonka puheenjohtaja lähettää kipakoita terveisiä valtiovallalle eli valtion rahakirstun vartijoille. − Nyt työautoilijat tarvitsevat pikaisesti väliaikaista kädenojennusta niin, että verovapaata kilometrikorvausta nostettaisiin. Ei ole yhteiskunnankaan etu, että työnteon kustannukset karkaavat liian korkealle tasolle. Joillekin tämä voi pahimmillaan merkitä sitä, ettei työtä kannata enää tehdä, Hovinmäki tähdentää. Tiestö kehnossa kunnossa Maan tiestö on monin paikoin kehnossa kunnossa, onhan takana tiestön kannalta vaikea talvi, joka on lisännyt päällysteiden reikiintymistä. Suomen teiden korjausvelka on tällä hetkellä noin 1,6 miljardia euroa. Valtion tieverkosta vastaavan Väyläviraston mukaan nykyisellä rahoitustasolla – ennen tämän viikon budjettiriihessä tehtyjä menoleikkauksia – huonokuntoisen tieverkon määrä lisääntyy tänä vuonna arviolta 300–500 kilometriä. Jotta korjausvelka ei lisääntyisi tulisi vuosittain päällystää vähintään 4 000 tiekilometriä. Viimeisen 15 vuoden aikana tähän määrään on ylletty vain vuonna 2020. Teiden päällystystavoitteisiin voi olla tänä vuonna erityisen vaikeata yltää, sillä jo vuoden 2021 aikana infra-alan materiaalikustannusten nousu oli poikkeuksellisen suurta. Viime vuonna esimerkiksi bitumin hinta nousi 72 %, puutavaran hinta yli 40 %, polttoaineiden, energian sekä metallituotteiden hinnat lähes 40 %. Venäjän hyökättyä Ukrainaan hintakehitys on muuttunut lähes hallitsemattomaksi. Bitumin osuus asvaltin hinnasta on noin kolmannes, joten sen hintakehitys vaikuttaa suoraan päällystysmääriin. – Tavoitteenamme on päällystää tänä kesänä 2 500 tiekilometriä, mutta vasta kesän päällystyskaudella toteutuva bitumin hinta määrittää, päästäänkö tähän, Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman toteaa taannoisessa tiedotteessa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: SKAL, valtiovarainministeriö, Väylävirasto, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset a:4:{i:0;s:6:"102968";i:1;s:5:"94127";i:2;s:5:"96747";i:3;s:5:"94708";} Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt