13.5.2025

BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä

Kuva Aake Kinnunen
BYD Atto 2 Boost sähköauto

Tehtaita Euroopaan pystyttävä BYD aikoo panostaa nyt lataushybrideihin myös paikallistuotannossa.

Kiinalainen BYD aikoo valmistaa täyssähkömallien lisäksi myös lataushybridejä tänä vuonna käynnistyvillä Euroopan tehtaillaan. Vielä vuosi sitten suunnitelmissa olivat ainoastaan täyssähkömallit Euroopassa Eurooppaa varten, joten markkinatilanne on saanut valmistajan harkitsemaan uudelleen.

Alkuvuodesta BYD on kuitenkin viestittänyt muutenkin, että se panostaa voimakkaasti kasvavaan lataushybridimarkkinaan Euroopan osalta. Esimerkiksi Atto 2 -sähköauto on saamassa lataushybridiversion vielä ennen talvea. Maaliskuussa yhtiön toimitusjohtaja Li kommentoi, että 2026 puoliväliin mennessä kaikista Euroopassa myytävistä BYD:eistä on tarjolla myös lataushybridiversio. Lataushybridit muodostavat nyt yli kolmanneksen BYD:n Euroopan myynnistä, sillä Seal U DM-i oli Euroopan myydyin lataushybridi maaliskuussa.

BYD rakentaa tällä hetkellä tehdasta Unkarin Szegediin. Tehtaan kapasiteetti tulee olemaan 150 000 autoa vuodessa ja tehtaalla on myös valmius tuplata kapasiteetti tarvittaessa. Szegedin tehtaan arvioidaan käynnistävän toimintansa lokakuussa. Unkarissa BYD:illä on jo ennestään sähköbusseja valmistava tehdas. Toinen Eurooppaa varten autoja tuottava tehdas on rakentumassa Turkin Izmiriin. Myös Izmirin tehtaan kapasiteetti on 150 000 autoa vuodessa.

Nykyisen suunnitelman mukaan lataushybridit olisivat tulossa sekä Unkarin että Turkin tehtaan tuotantoon. Joulukuussa toimitusjohtaja Li kommentoi, että Unkarissa valmistus alkaisi Dolphin-pikkuautolla ja Atto 3 -crossoverilla, joiden jälkeen vuorossa olisivat Atto 2 -crossover ja Dolphin Surf -miniauto (kotimarkkinoilla Seagull). BYD ei kuitenkaan vahvistanut myöhemmin tehtaiden mallisuunnitelmia.

Lähde: Automotive News Europe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat