14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huhtikuun luokka sai viisi tähteä huolimatta siitä, oliko kyseessä tuttu vai tuntematon automalli. Huhtikuun testiporukassa tutustuttiin Audin, BYD:in, Cupran, Hongqin ja Polestarin uutuuksiin. Mukana tuloksissa olivat myös Suomen markkinoilla eksoottiseksi jäävät Geely EX5 sekä JAECOO 7:n lataushybridimalli.Tuttuun tapaan esitämme autojen tulokset pistetaulukossa ja käymme autokohtaisissa osuuksissa läpi merkittävimmät epäkohdat tai poikkeukselliset onnistumiset. Tulostaulukon pisteet ilmoitetaan prosentteina maksimimäärästä (esim. 76%), sillä varsinainen pisteytys muuttuu melko usein. Lopuksi autoille annetaan yleisarvosana tähtinä asteikolla 0–5. Euro NCAP:in tarkka pisteytys- ja arvostelukriteeristö on käytännössä vuosikohtainen. AutoAikuisetLapsetKevyt liikenneAjoavustimetYleisarvosana Audi A687%88%78%77%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ BYD Sealion 787%93%76%79%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Cupra Terramar89%87%82%76%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Geely EX586%87%83%83%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Hongqi E-HS982%87%73%82%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ JAECOO 7 PHEV81%80%80%80%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Polestar 390%93%79%83%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi A6 – viisi tähteäAudi A6:n polttomoottoriversioita Euro NCAP:in arvostelussa edustaa itse asiassa Audi A5 Avant, joten sisarusmallit ovat turvavarusteiden ja suurimpien rakenteiden osalta identtiset. Etutörmäyksessä A6 sai kohtuullisen arvion aikuisten rintakehäsuojasta erityisesti kuljettajan osalta. A6 on myös etutörmäyksen toisen osapuolen kannalta melko aggressiivinen kumppani. Lasten tuloksista ei ole huomautettavaa. Kevyen liikenteen törmäystilanteessa Audi sai huonon arvostelun tuulilasin reunusten rakenteista ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi peruutettaessa jalankulkijaan. Kaistanvaihtojärjestelmä ei reagoi autoa ohittavaan moottoripyörään. Ajoavustimista kuljettajan vireystilavaroitin sai alhaiset pisteet.BYD Sealion 7 – viisi tähteäBYD:in puikulamallinen sähkö-SUV selviytyi Euro NCAP:in arvostelusta hyvin. Aikuisten kohdalla merkittävin huomautus koski takamatkustajan rintakehän suojaa etutörmäyksessä, tuloksen jäädessä heikoksi. Lasten tuloksista ei ole huomautettavaa. Kevyen liikenteen osa-alueella Sealion 7 sai tyypilliset moitteet tuulilasin sivupilareista (A-pilarit). Pyöräilijötä suojaava ovenavausjärjestelmä sai huomautuksen, sillä se toimii vain kuljettajan ovessa ja antaa vain tiedon lähestyvästä pyöräilijästä. Ajoavustimissa BYD:in kuljettajan vireystilavalvonta sai keskinkertaiset pisteet. Cupra Terramar – viisi tähteäCupran C-segmentin polttomoottoricrossover Terramar selvisi odotetun mainiosti Euro NCAP:in syynissä. Etutörmäyksessä aikuisen takamatkustajan rintakehäsuoja jäi välttäväksi ja Terramar on kohtuullisen aggressiivinen törmäyskumppani toista osapuolta ajatellen. Lasten osa-alueelta ei huomautettavaa. Tyypillisesti Terramar sai kevyen liikenteen osa-alueella moitteet tuulilasin A-pilareista, mutta muuten keularakenteissa ei ole suurta moitittavaa. Auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi välttävästi auton takaa esiin juoksevaan lapseen erityisesti yöaikaan. Kaistanvaihtojärjestelmä ei reagoi autoa ohittavaan moottoripyörään. Ajoavustimissa suurin kauneusvirhe on muiden autojen tapaan vaillinaiseksi jäävä kuljettajan vireystilan valvonta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGeely EX5 – viisi tähteäGeelyn omalla merkillä myymä C-segmentin crossover ei häpeä kilpakumppaneitaan tuloslistassa. Etutörmäyksessä etumatkustajien reisisuoja arvosteltiin välttäväks ja auto sai pistemenetyksen A-pilarin hitsausten osittaisen repeämisen takia. Geely kuitenkin osoitti, että rakenne kestää myös vakavammat testit. Takamatkustajan rintakehäsuoja jäi heikoksi. Lasten osalta Geely EX5:ssä ei ole huomautettavaa. Kevyen liikenteen törmäystilanteessa auto sai tyypillisen moitteen A-pilarin rakenteista. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi auton takana peruutettaessa liikkuvaan ihmiseen ja AEB-järjestelmän reagointi auton takaa esiin juoksevaan lapseen yöaikana jäi välttäväksi. Ajoavustinpisteytyksissä AEB-järjestelmän ja kuljettajan yhteispeli pysähtynyttä autoa lähestyttäessä jäi heikoksi, mutta auto sai hyvät pisteet kuljettajan vireystilan valvonnasta.Hongqi E-HS9 – viisi tähteäPrameakeulaisista edustusautoistaan tunnettu kiinalainen Hongqi pärjäsi muiden tavoin Euro NCAP:in suurennuslasin alla. Etutörmäyskokeissa etumatkustajien reisisuoja jäi välttäväksi, kuten myös kuljettajan rintakehän suoja ns. seinätörmäyskokeessa. Lasten osa-alueelta Hongqissa ei ole huomautettavaa. Kevyen liikenteen osalta E-HS9:n tulosta rasittivat tuulilasin A-pilarien lisäksi tuulilasin alareuna ja konepellin kulma. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi auton takana liikkuvaan ihmiseen peruutettaessa. Ajoavustimissa E-HS9:n pistepottiin suurimman loven teki kuljettajan vireystilavalvonnan toiminta.JAECOO 7 PHEV – viisi tähteäMuhkea JAECOO 7 on Suomen markkinoilla vielä tuntematon uutuus, mutta auto pärjäsi tasavarmasti Euro NCAP:in pisteissä. Etutörmäyksessä JAECOO 7 on melko aggressiivinen törmäyskumppani. Auto sai myös pistevähennyksen sivutörmäyskokeista, sillä C-pilarin verhoturvatyyny jäi jumiin rakenteisiin. JAECOO kertoo korjanneensa ongelman tuotantolinjalla. Lasten osa-alueella huomautus koski i-Size-istuinten ankkuripisteiden merkintöjen puutteellista kokoa sekä lapset havaitsevaa sisätilavalvontaa, joka ei vastannut Euro NCAP:in vaatimuksia. Kevyen liikenteen kohdalla JAECOO 7 sai tyypillisen huomautuksen tuulilasin A-pilareista sekä ajovaloista. AEB-järjestelmä ei reagoi peruutettaessa auton takana olevaan ihmiseen. Pyöräilijöiden “ovettamissuojasta” auto sai vajaat pisteet, sillä pyöräilijästä vain kerrotaan ja toiminto löytyy vain kuljettajan ovesta. Kuljettajan vireystilavalvonnasta JAECOO sai keskinkertaiset pisteet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolestar 3 – viisi tähteäAakkosissa viimeisin, mutta tuloksissa korkeimmalle ylsi Polestar 3. Ruotsalais-kiinalainen sähkökatumaasturi sai aikuisten osa-alueella ainoana huomautuksena sen, että auto on melko aggressiivinen törmäyskumppani toisen osapuolen kannalta. Lasten osa-alueelta kerrottavaa ei ole niinkään paljon. Kevyen liikenteen törmäyskokeessa tuulilasin A-pilarien lisäksi Polestar 3:n etuspoileri, ajovalot ja keskikeulan alareuna ovat hankalia kohtia törmäystilanteessa. Ajoavustimissa ainoaksi merkinnäksi jää AEB-hätäjarrutusjärjestelmän välttävä reagointi, jos risteävän liikenteen auto tulee Polestarin tielle. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 26.2.2024 Ajoneuvot Cupra Born VZ tuo espanjalaisbrändin vihdoinkin hot hatch -luokkaan 14.10.2023 Ajoneuvot Seatin tulevaisuus yhä epävarmaa, mutta Leon-mallia saa taas Suomestakin! 5.10.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Cupra Tavascan on Kiinassa synnytetty espanjalainen 21.5.2023 Ajoneuvot Cupran pieni sähköinen on nimeltään Raval – räväkämpi ID.2 tähtää 440 kilometrin toimintamatkaan 25.4.2023 Ajoneuvot Nelikon skarpein jäsen esittäytyy – Cupra Tavascan vihdoinkin tuotantoasussaan 27.12.2022 Ajoneuvot Cupra kehittää vahvasti myös kilpa-autoja – nyt mukaan Formula E -sarjaan 9.6.2022 Ajoneuvot Cupra läväytti kerralla kolme uutta mallia kolmen vuoden tähtäimelle – mukana myös merkin viimeinen polttomoottorinen 24.2.2022 Ajoneuvot Cupra lupaa kaksi uutta mallia – sähköistettynä segmenttejä sekoittamaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous