21.1.2024

Caravan 2024: Kabe Travel Master Novum 750 LGB – B-kortillista luksusta

Mercedes-alusta ja 7,5 metriä pitkä, puoli-integroitu Kabe. Miten siitä saadaan henkilöautokortilla ajettava?

Hinnan ohella paino on matkailuautoissa tärkeä lukema, sillä se rajoittaa heti asiakaskuntaa, jos ajamiseen vaaditaan kuorma-autokortti. Mitä isompi auto ja enemmän varusteita, sitä haasteellisempaa kokonaismassan puristaminen alle 3500 kilogrammaan on. Kaben Mercedes 417 -pohjalle rakennettu Travel Master Novum 750 LGB on malliesimerkki siitä, miten tilava ja suhteellisen isokokoinen auto saadaan B-kortilliseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nukkumatilat 2-3 hengelle

Kabelta löytyy takaosan erillisvuoteisen LGB-version ohella myös ranskalaisella pedillä (perässä toisella laidalla parivuode ja toisessa nurkassa kylpyhuone) varustettu LXL-malli sekä T-malli, jossa on erillisvuoteet laidoilla ja WC- ja suihkutilat aivan perällä. Kuvien LGB-mallissa on kaksi täyskokoista erillisvuodetta pitkittäin auton takaosassa, ja niiden väli saadaan ulosvedettävän aputason avulla nopeasti laajennettua niin, että sänky on koko auton levyinen. Tällöin nukkumaan mahtuu ainakin lapsi kahden aikuisen lisäksi.

Leveys tuo avaruutta

Keittiö on L-mallinen mutta sohvaryhmä suora, jolloin kuljettajan paikalta on väljä kulku auton oleskelutiloihin. WC- ja suihku on sijoitettu samaan tilaan. Alaslaskuvuodetta ei painosyistä ole pöytäryhmän päälle asennettu, joten takapään vuoteet ovat ainoat varsinaiset nukkumapaikat autossa. Parhaimmillaan auto on siis kahdestaan matkustettaessa, vaikka se onkin rekisteröity neljälle. Kaben korin 242 senttimetrin leveys tuo avaruutta koko pohjaratkaisuun. Pöytäryhmän yläpuolella on valoa mukavasti tuova kattoikkuna. Pieni miinus mukavuuteen tulee pöytäryhmän kohdalla lattiassa olevasta tasoerosta. Pituutta autolla on tasan 7,5 metriä. Takatalli on muuten tilava, mutta ovi on alareunasta viistetty kapeaksi, jolloin esimerkiksi polkupyörän nostaminen kyytiin vaatii tarkkuutta. Käyntioven alaosa on Kaben tyyliin tuotu varsin matalalle, jolloin sisäpuolella on kaksi askelmaa. Sisustuksessa silmään pistää kaksijakoisuus, sillä kuljettajan ja matkustajan istuimet on verhoiltu tummalla nahalla, mutta muu oleskeluryhmä on saanut vaalean kangasverhoilun.

Kattava turvavarustelu

Varustelusta ei vuoteiden määrän lisäksi ole juuri tarvinnut painon takia tinkiä. Varustukseen kuuluu Alde Compact 3030 nestekiertoinen lämmitys sekä automaattinen AGS II Pro -lattialämmitysjärjestelmä, sähkön ja kaasun ulosotot sekä normaalit keittiövarusteet. Itse auton vakiovarustukseen kuuluu mm. kaistavahti, vireystila-avustin, automaattinen hätäjarrutus, luistonesto, ajovakautus sekä sivutuuliavustin. Moottori on 170-hevosvoimainen ja vaihteisto yhdeksänpykäläinen automaatti. Mercedekselle tyypilliseen tapaan vaihteenvalitsin on ohjauspyörän oikean puolen viiksessä, joten varsinaista vaihdekeppiä ei ole.

Kuvien auto on tilattu tehtaalta mukavuus- ja design-paketeilla, joilla varustelu täydentyy mm. liikennemerkkitunnistuksella, ajovaloassistentilla, ohjaamoilmastoinnilla, sähköisellä seisontajarrulla (vakiona manuaalinen), alumiinivanteilla ja led-ajovaloilla. Lisäksi varustelistalta on ruksittu adaptiivinen vakionopeussäädin (vakiona tavallinen), 140 watin aurinkopaneelit ja kaasun ulosotto, jolloin kokonaishinta on 141 900 euroa.

Kokonaismassa on tasan 3500 kiloa, ja se pitää sisällään 480 kilon kantavuuden. Vetomassa on jarruttomalle perävaunulle 750 ja jarrulliselle 2000 kiloa.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia