3.4.2023 Ajoneuvot Citroënin sähköautojen mallisto laajenee – uutuus näkyy pian myös katukuvassa Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin uuden ë-C4 X -sähkösedanin ensimmäiset autot saadaan asiakkaille jo ihan pian huhtikuussa. Citroën tuo ihan näillä hetkillä uuden sähköautonsa myyntiin Suomessa. Ensimmäiset autot ovat jo Hangon satamassa odottamassa kuljetusta liikkeisiin ja ensimmäisten uutuusmallien luovutus aloitetaan pian asiakkaille.Citroënille juuri nyt Suomeen rantautumassa oleva ë-C4 X on jo kuudes täyssähköauto mallistossa. Muita malleja ovat henkilökuljetuksiin tarkoitettu pakettiauto e-Spacetourer, ë-Berlingo sekä ë-C4 -malli. Lisäksi pakettiautopuolelta löytyvät ë-Jumpy sekä ë-Berlingo Van.Uusi ë-C4 X on periaatteessa etuosaltaan sama auto kuin C4, mutta takaosaltaan uudelleenmuotoiltu. Se on neliovinen sedan, kun C4 on viisiovinen hatchback. Uuden mallin erilaisesta perästä tulee siis lisämerkintä X, aivan kuten sen isoveljessä C5 X -mallissa. Citroënin C4-mallia saa myös täyssähköautona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähän kaikkeaCitroën ë-C4 X on jännittävä auto muutenkin, sillä se on vähän kaikkea. Tiloiltaan se on käytännössä sedan, sillä auton tavaratila on saranoitu perinteisesti takalasin alareunasta ja auton tavaratila on täysin erillään sen matkustamosta. Mutta muotoilultaan se on kuitenkin myös fastback, sillä auton perä, juuri b-pilarista taaksepäin, mistä auton erottaa myös tavallisesta C4:stä, on nykytrendin mukainen ”coupé”. Sen lisäksi ë-C4 X on vähän suv tai crossover, sillä autossa on 16 sentin maavara, ja pyörien kaarissa mustaa suojamuovia kuin katumaasturissa konsanaan. Nelivetoa ë-C4 X:ssä ei kuitenkaan ole.Erilaisten crossover-malllisten autojen suosio on tänä päivänä hyvin suosittua, erilaisten crossover-mallien myynti vetää hyvin Euroopassa ja ulkomuotonsa puolesta Citroën ë-C4 X kosiskelee myös tätä ostajaryhmää.Citroënin maahantuojalta sanotaan, että uutuussedan menisi myös henkilökuljetuksiin tyylikkään ulkomuotonsa ja sen vuoksi, että auto on sedan, kaikki herraskaiset autot ovat sedaneita. Siihen ë-C4 X ei kuitenkaan ihan täydellisesti ehkä kykene, auton takapenkki on kuitenkin aavistuksen pieni. Parhaimmillaan se on pienen perheen ajossa, joka tarvitsee autoaan päivittäisiin työ- ja harrastusajoihin.Maltillinen kulutusCitroën ë-C4 X on etuvetoinen ja auton etuakselilla on 100 kilowatin (136 hv) sähkömoottori. Vääntöä moottori tarjoaa 260 newtonmetriä. Suurin vääntömomentti on sähkömoottoreiden tapaan käytössä jo lähes ensipyörähdyksistä alkaen, 300–3700 kierroksen alueella.WLTP-toimintasäde Sitikalla on 360 kilometriä, mikä riittänee moniin tarpeisiin ottaen auton käyttötarkoituksen huomioon. Auton ajoakku ei ole kuitenkaan mikään iso, vain 50 kilowattitunnin suuruinen, mutta Stellantis-konserniin kuuluvan Citroënin filosofia sähköautojen valmistuksessa on, että autoon on turha ahtaa isoa ja painavaa akkua, jonka kuljettaminen myös syö energiaa. Lähtökohta on se, että autossa on sopivan kokoinen akku, joka riittää kevyeksi valmistetun auton liikuttamiseen hyvän matkan verran. Auton omamassa on alle 1600 kiloa. Auton muotoilu vaikuttaa myös luonnollisesti kulutukseen, Citroënissä tätäkin puolta on luonnollisesti hiottu. Citroën e-C4 X:n sähkönkulutus pitäisikin olla kovin maltillista. Autolle luvataan noin 16 kilowattitunnin sähkönkulutusta sadalle.Kun akku tyhjenee, sitä voi ladata 100 kilowatin pikalatauksella, jolloin se 20 prosentin tasosta täyttynee 80 prosentin tasoon parissa kymmenessä minuutissa. Akussa on nestekierto akun lämpötilan pitämiseksi oikeanlaisena ajon aikana, mutta sitä ei voi käyttää akun esilämmitykseen.11 kilowatin kolmivaihelatauksen avulla auton akku täyttyy tyhjästä täyteen viidessä tunnissa.Hinnat alle 50 000 euroaKun auto on pian Suomessa, se on nyt myös hinnoiteltu. Sähköautot ovat vielä kalliita edelleen, ottaen huomioon, että Citroën C4 on aina ollut hintaluokaltaan alemman keskiluokan edullinen auto. Hyvin varusteltunakin se lähtee perinteisellä voimansiirtotekniikalla alle 30 000 euron. Uutta ë-C4 X -mallia on kuitenkin saatavilla vain täyssähköisenä versiona, jos C4-mallin haluaa hankkia perinteisenä bensiininä tai dieselinä, silloin täytyy tyytyä viisioviseen C4-malliin.Malliston edullisin Citroën ë-C4 X maksaa 43 300 euroa ja kallein Shine-varusteltu 46 300 euroa. Hinnat alkaen mallista, eli Feel-varustelusta versiosta löytyy Citroënin Advanced Comfort -alusta, joka nielee koetusti hyvin tien epätasaisuuksia. Led-valot ja lämpöpumppu ovat luonnollisesti myös hyvät varusteet Suomen pimeisiin ja kalseisiin olosuhteisiin. Latausta ja auton esilämmitystä voi hallita myös etänä. Edullisimmasta versiosta löytyy myös pysäköintitutka takaa. Kahden varustetason väliin jää Feel Pack -varustelu, jonka hintana on 44 300 euroa ja maksamalla tonnin lisää, autoon saa alemman varustetason varusteiden lisäksi paremmat Advanced Comfort -istuimet, jalkatilaan valaistuksen ja peruutuskameran. Myös peilit taittuvat koria vasten napin painalluksella.Kallein varustelutaso Shine sisältää vielä tuulilasinäytön, pysäköinitutkan myös eteen sekä aktiivisen vakionopeudensäätimen ja katveavustimen. Tietoviihdejärjestelmä paranee Shine-tasossa myös navigoinnin verran ja sormet eivät palele rattilämmityksen vuoksi. Maahantuoja myös uskoo, että korkeimmin varusteltu Shine on malleista suosituin, mitä ë-C4 X -malleista myydään eniten.Citroën ë-C4 X valmistetaan Espanjassa Madridissa, mutta se sujahtaa sulavasti myös Pohjoismaiseen katukuvaan tyylikkään ja puhtaan muotoilunsa ansiosta, joka vetoaa mitä todennäköisimmin myös suomalaisiin autoilijoihin.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa