27.3.2019

Citroënin vaiheet Suomessa nyt kansien väliin

Citroën Suomessa

Citikkafanin toivelahja on hauskojen kertomusten liki 400-sivuinen tietojärkäle.

Citroën automerkkinä rantautui Suomeen jo varhain eli vuonna 1921, vain kaksi vuotta sen jälkeen, kun ensimmäinen Citroën-malli 10HP Type A oli esitelty automaailmalle.

Citroën-automerkin tarina alkoi, kun ranskalainen André Citroën (1878–1935) ryhtyi valmistamaan tuotteita autoistuvan Euroopan markkinoille. Ensimmäinen eurooppalainen sarjatuotantoauto, Citroën 10HP Type A, valmistui huhtikuussa 1919.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Halvin käyttö”

Citroën saapui Suomeen Ab Auto-Tractor Oy:n edustamana. Suomalaisessa sanomalehdessä Citroëniä mainostettiin vuonna 1921 lauseella: ”Halpahintainen – halvin käyttö.”

Alkuvuosina myynti oli vaatimatonta, mutta vuodesta 1923 alkaen mainonta lisääntyi selvästi ja malliversioitakin tuli lisää tarjolle. Autojen tuontimääristä ei noina aikoina ole tarkkoja tietoja, mutta vuonna 1924 Citroëneja tuotiin maahan arviolta jo pitkälti toistasataa yksilöä.

Kirjana kulttuuriteko

Citroën Suomessa

Citroënin eli kansanomaisemmin Citikan vaiheet Suomessa ovat saaneet arvoisensa huomion. Citroën Suomessa on ensimmäinen suomenkielinen, pelkästään Citroën-merkkiin keskittyvä kirja automerkin vaiheista Suomessa.

Vaikka kirja kuvaa ranskalaismerkin onnistumisia ja ongelmia nimenomaan Suomessa, kulkee rinnalla myös maailmanlaajuinen tarina automerkin historian merkkipaaluista.

Citroën-harrastajien kirjahyllyn aarre on liki 400-sivuinen tietojärkäle, jonka sivuille on pelastettu paljon ainutlaatuista kuvamateriaalia ja kertomuksia yksityishenkilöiltä ja Citroën-maahantuojien arkistoista. Kirjan aineistoa ei ole koskaan aiemmin julkaistu yhdessä teoksessa.

Alan piireissä tunnetut harrastajat Antti Pitkänen ja Mikko Salonen ovat koostaneet kovien kansien väliin kiinnostavan, kattavan ja monipolvisen kertomuksen Citroënin vaiheista historian alkuhämärästä nykyaikaan. Kirjan on tuottanut Alfamer ja sen suositushinta on 39,90 euroa.

Automallista toiseen

Kirja käy kronologisesti vuosista ja vuosikymmenistä toiseen läpi automerkin vaiheet. Merkkiuskollisen lukijan pitää otteessaan faktatykitys, muuta lukijakuntaa kiinnostavat myös monet harrastajien kertomukset ja sattumukset.

Citroën Suomessa

Ranskalaisvalmistajan kaikki merkittävät automallit tulevat huomioiduiksi. Tarina etenee Traction Avantista, DS19:sta, GS:stä BX:ään ja Xsarasta tuoreimpaan tulokkaaseen eli C5 Aircross SUViin asti.

Kirja kertoo perusteellisesti myös sen, miten innokkaiden rättäriharrastajien Suomi aloitti 2CV-maailmankokousten perinteen Puumalan Pistohiekalla vuonna 1975.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Oli GS:issä moittimistakin”

Menneiden vuosikymmenten ajankuva välittyy aikansa mainosten kielikuvien kautta. Otetaanpa esimerkiksi vaikka vuosi 1972 ja Citroën GS, joka oli edellisvuonna valittu Vuoden Autoksi.

”Sen ilmajousien antama sametinpehmeä kulku, kuopista piittaamaton tarkka ohjaus, tehokkaat painenestejarrut – – olivat ainutlaatuinen kokonaisuus tässä hintaluokassa.”

Citroën Suomessa

Mainos ei sorru pelkkään ylistykseen.

”Mutta: oli ensimmäisissä GS:issä moittimistakin. Viime vuonna Suomeen tulleessa ns. nollasarjassa oli vielä harmillisia puutteita. Pieniä, mutta asiakkaalle tarpeetonta huolta tuottaneita.”

No, nyt oli uusi malli tarjolla kautta maan. ”Kokeilkaa itse niin näette! Mutta katsokaa, että auton sarjanumero on 20 GA 4705 tai sitä suurempi.”

Teksti: Marko Jokela, kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat