2.5.2025

Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä

Kuva Moottorin arkisto
Classic Motorshow

Classic Motorshow tulee taas! Tuttuun tapaan vapun jälkeisenä viikonloppuna Lahden Messukeskuksessa järjestettävä tapahtuma niputtaa yhteen klassikkoajoneuvot ja ajoneuvonostalgian.

Suomalaisen ajoneuvoharrastajan kevään merkkeihin on vapun ohella kuulunut myös Lahden Urheilu- ja messukeskusjärjestettävä Classic Motorshow. Jo 16. kertaa järjestettävä tapahtuma kerää yhteen klassikkoajoneuvojen harrastajat ja ajoneuvonostalgiasta kiinnostuneet.

Tapahtuman mukaan näyttelyssä on esillä yli 400 vähintään 25-vuotiasta ajoneuvoa. Esillä on ajoneuvoa jokaiseen makuun, sillä 19 000 neliömetrin messualueelle saapuu niin autoja, moottoripyöriä, mopoja, raskasta kalustoa, työkoneita, moottorikelkkoja, kuin myös traktoreitakin. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teemana 1980-luku

Tämän vuoden Classic Motorshow’ssa yleisenä teemana on 1980-luku. Näyttelyssä sukelletaan kultaiselle kasarille ja näyttelyssä on mukana myös 80-luvun viihdemaailman ikoniset ilmiöt kuten Miami Vice, Paluu tulevaisuuteen ja Top Gun.

Paikalla on myös erikoisvieraana Dingosta tuttu Nipa Neumann, joka muistetaan musiikkiuransa lisäksi 1980-luvulla pyörittämästäänklassikkoautojen maahantuontiyrityksestä. Näyttelyssä Neumann jakaa muistojaan ja tarinoita ajasta, jolloin tyyli ja asenne kuuluivat niin lavalle kuin liikenteeseenkin.

Classic Motorshow

Sunnuntain tähtivieraina moottoriurheilulegendat

Myös moottoriurheilu on läsnä Classic Motorshow’ssa, ja edellistä kasariteemaa mukaillen keskiössä on 1980-luvun moottoriurheilu – tuo aikakausi, joka nosti suomalaisia levänä rintamana moottoriurheilun kirkkaimmalle huipulle.

Moottoriurheilun 1980-lukuun liittyy olennaisesti rallin B-ryhmä, jossa ajoi ammattilaisina lukuisia suomalaisia. Tulipa Suomeen 80-luvulla rallin maailmanmestaruuksiakin peräti viidesti, peräti neljän eri kuljettajan toimesta.

Näyttelyn ohjelmalavalle nousevat sunnuntaina klo 13.00 B-ryhmän aikakauden legendaariset kartanlukijat Seppo Harjanne, Ilkka Kivimäki ja Juha Piironen. Kolmikon kanssa aikakautta muistelee tuolloin jo syvällä moottoriurheilussa ollut toimittaja Timo Pulkkinen.

Myös Pekka Vehkonen vierailee Classic Motorshow’ssa niin ikään sunnuntaina ja on ohjelmalavalla Timo Pulkkisen haastattelussa klo 15.00 alkaen. Vehkonen voitti 125-kuutioisten motocrossin maailmanmestaruuden Cagivan tehdastiimissä vuonna 1985 – siis 40 vuotta sitten.

Paikalla on myös ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaa ajanut Pentti Korhonen. Korhonen kilpaili 1970-luvulla ratamoottoripyöräilyn korkeimmalla tasolla yltäen useisiin MM-palkintosijoihin, saavuttaen mm. 350-kuutioisten MM-pronssia vuonna 1975. Niin ikään Pulkkisen haastattelussa Korhonen nähdään sunnuntaina kello 12.00.

Museoiässä vuosimallin 1994 autot

Classic Motorshow’n Museoiässä-osasto esittelee jälleen ajoneuvoja, jotka ovat juuri saavuttaneet museoiän – tänä vuonna vuorossa ovat vuonna 1994 ensiesitellyt mallit.

Vuonna 1994 Suomi alkoi hiljalleen toipua lamasta. Markkinoille saapui sekä käytännöllisiä perheautoja että rohkeita uutuusmalleja, kuten Opel Tigra, Audi RS2 ja Toyota RAV4 – viimeksi mainittu aloitti uudenlaisen crossover-aikakauden. Vuoden 1994 autot edustivat siirtymää analogisesta ajamisesta kohti digitaalisia teknologioita, mutta säilyttivät silti ajamisen ilon.

Näitä museoikään päässeitä klassikoita voi nähdä keväällä Lahdessa Classic Motorshow’n Museoiässä-osastolla. Lisäksi näyttelyviikonlopun aikana tarjolla on museotarkastukseen liittyvää yleistä infoa ja vinkkejä SAHK:n, AHS:n, FHRA:n ja VMPK:n osastoilta.

Classic-Motorshow

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paneelikeskustelun aiheena EU:n romuautoasetus

Classic Motorshow’n ohjelmalavalla käsitellään tänä vuonna ajankohtaista ja harrastajia laajasti puhuttavaa aihetta. EU:n romuautoasetus eli ajoneuvojen kiertotalousasetus on herättänyt huolta klassikkoharrastajien keskuudessa, sillä sen pelätään ulottuvan kulttuurihistoriallisen arvon projektiautoihin ja muihin entisöitäviin ajoneuvoihin.

Lauantaina 3.5. kello 11.00 järjestettävässä paneelikeskustelussa pohditaan, miten valmistelussa oleva sääntely voi vaikuttaa klassikkoajoneuvoharrastukseen. Mukana ovat europarlamentaarikko Katri Kulmuni, SAHK:n puheenjohtaja Leila Suutarinen sekä SMOTO:n varapuheenjohtaja Veli-Pekka Ratinen.

Omistajien helmet -kilpailu huipentuu

Omistajien helmet -kilpailu huipentuu Classic Motorshow’ssa, kun finaaliin valitut kymmenen ajoneuvoa saapuvat yleisön arvioitaviksi Lahden Urheilu- ja messukeskus. Finalistit ovat esillä läpi viikonlopun. Omistajien helmet -kilpailu herätti tänäkin vuonna laajaa kiinnostusta, sillä siihen ilmoitettiin 70 ajoneuvoa ja verkkoäänestyksessä annettiin kaikkiaan 4 400 ääntä.

Nyt näyttelyvieraat äänestävät vuoden 2025 voittajan paikan päällä. Finaalissa nähdään monipuolinen kattaus klassikoita aina 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä 1980-luvulle, mopoista luksusautoihin. Mukana on sekä kaksipyöräisiä että harvinaisuuksia neljällä pyörällä. Voittaja julkistetaan sunnuntaina 4.5. klo 16 Omistajien helmet -osastolla.

Lahti Classic Motorshow

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat