17.8.2021 Ajoneuvot Continental valmistaa renkaita kierrätysmuovipulloista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Continental valmistaa renkaita kierrätysmuovipulloista jo vuonna 2022. Tarkemmin kyseessä on renkaan rungossa käytettävä polyesterilanka. Kiertotalous ja kaikenlainen uusiokäyttö on kasvamassa kovaa vauhtia. Nyt saksalainen autoalan jätti Continental valmistaa renkaita kierrätysmuovipulloista.Konseptirengas on oletettavasti jo valmis, sillä se on luvattu esitellä jo Münchenin autonäyttelyssä. Sarjatuotanto on tarkoitus aloittaa vuonna 2022.Yhteistyökumppanina toimii kuituasiantuntija ja tekstiilivalmistaja Otiz. Continental ja Otiz ovat kehittäneet yhdessä erikoistekniikan PET-pullojen kierrättämiseen ilman aikaisemmin välttämättömiä kemiallisia välivaiheita. Innovatiivisen yhteistyön ansiosta on kehitetty renkaassa tarvittava polyesterilanka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaita kierrätysmuovipulloistaContinental alkaa käyttää kierrätetyistä muovipulloista saatua uusiopolyesteriä renkaiden valmistuksessa vuodesta 2022 alkaen. Aivan kokonaisia renkaita kierrätysmuovipulloista ei toki ole tarkoitus valmistaa, vaan kyseessä on eräs renkaan rungon osa.Kierrätysprosessissa PET-pullosta tehdään erittäin suorituskykyistä PET-materiaalia. Uusi kestävä polyesterilanka valmistetaan PET- eli polyeteenitereftalaattipulloista mekaanisesti, ja sitä käytetään nimenomaan rengasrungon valmistuksessa. Materiaali voi korvata perinteisen polyesterin kokonaan.– Jo vuonna 2022 voimme käyttää kierrätetyistä PET-pulloista saatua materiaalia renkaiden valmistuksessa. Innovatiivisessa kierrätysprosessissamme kuidut kehrätään kierrätetystä PETistä ilman, että materiaalia on eroteltava komponentteihinsa, Continentalin rengasliiketoiminta-alueen materiaalien, prosessien kehittämisen ja teollistamisen toimialasta vastaava tohtori Andreas Topp kertoo.– Esittelemme jo tämän vuoden IAA Mobility -tapahtumassa Münchenissä erittäin innovatiivisen konseptirenkaan, joka on valmistettu kierrätetyistä PET-pulloista valmistetusta polyesterilangasta. Kierrätetyn polyesterilangan käytön myötä otamme seuraavan tärkeän askeleen kohti kiertotaloutta, jatkaa Topp.Kierrätysprosessissa pullot lajitellaan ja korkit poistetaan sekä puhdistetaan mekaanisesti. Mekaanisen murskaamisen jälkeen pullot sulatetaan ja granuloidaan. Tämän jälkeen seuraa kiinteän olomuodon polymerointi ja modifioitu kehruuprosessi.– Modifioidun valmistusprosessimme avulla voimme käyttää PET-pulloista saatua polyesterilankaa renkaiden valmistamiseen ilman monomeerien polymerointiprosessia, kuvailee Otizin tutkimus- ja kehitysjohtaja, tohtori Derren Huang.Kohti kiertotaloutta askel kerrallaanContinentalin tekemät laboratorio- ja rengastestit ovat osoittaneet, että uusioraaka-ainekuidut toimivat yhtä hyvin kuin tähän asti käytetyt kuidutkin. Niiden laatu on sama kuin alkuperäisellä materiaalilla, ne ovat yhtä vakaita ja soveltuvat erityisen hyvin renkaisiin murtolujuutensa, sitkeytensä ja lämpöstabiiliutensa ansiosta.Perinteistä PETiä on pitkään käytetty materiaalina autonrenkaiden valmistuksessa, koska se säilyttää muotonsa myös suurilla kuormituksilla ja korkeissa lämpötiloissa taaten turvallisuuden kaikilla ajonopeuksilla.Kierrätetyn PETin käyttö säästää renkaiden valmistuksessa arvokkaita resursseja: nykyään tavanomaisen henkilöautonrenkaan valmistukseen tarvitaan noin 400 grammaa polyesterilankaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kokonaiseen autonrengassarjaan tarvitaan yli 60 kierrätettyä PET-pulloa.– Jätteet ovat meille huomisen tuotantomateriaalia, kun mietimme tulevaisuuden kiertotalouden mallia. Continentalin sitoutuminen tämän muutoksen aktiiviseen toteuttamiseen ja edistämiseen takaa etumatkan tulevaisuuden liiketoiminnallemme ja siten myös kannattavuudelle, sanoo Continentalin rengasliiketoiminta-alueen vastuullisuusjohtaja Claus Petschick.Kierrätyksen merkitys on entistä tärkeämpää premium-renkaiden suunnittelussa, kehittämisessä ja valmistuksessa. Viimeistään vuoteen 2050 mennessä Continental pyrkii käyttämään rengastuotteissaan täysin kestävästi tuotettuja materiaaleja. Uusio-PETin avulla rengasvalmistaja ottaa uuden askeleen kohti kiertotaloutta.– Tavoitteemme on selvä: Viimeistään vuoteen 2050 mennessä meillä on kokonaan suljettu tuote- ja resurssikierto kumppaneidemme ja toimittajiemme kanssa, jatkaa Petschick.Lähde ja kuvituskuva: Continental Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: ”paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti