18.7.2017 Liikenne Dieselin vierastaminen ongelmallista Saksan hiilidioksiditavoitteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajien varovaisuus uusien dieseleiden suhteen saattaa koitua Saksan hiilidioksiditavoitteille haasteelliseksi. Saksan autotuojien liiton VDIK:n mukaan alkuvuoden kulutustottumukset viittaavat siihen, että uusien autojen hiilidioksidikeskiarvo saattaa nousta ensimmäistä kertaa 20 vuoteen. Tammikuusta toukokuuhun myytyjen uusien tilastollinen CO2-päästö oli liiton mukaan 127,6 grammaa kilometriltä, kun se vuotta aiemmin oli 127,0 grammaa kilometriltä.– Jos nykytrendi jatkuu ja dieselmarkkinat suoriutuvat kuten vuoden ensimmäisellä puoliskolla, ja katumaasturit jatkavat nousuaan, saatamme saada pienen nousun vuoden lopussa, kommentoi VDIK:n hallintojohtaja Bernd Mayer.Mikäli päästöt nousevat Euroopan suurimmilla automarkkinoilla, on olemassa autovalmistajien varoittama riski siitä, että dieselmyynnin jyrkkä lasku uhkaisi EU:n autokantoihin liittyviä päästötavoitteita. Viime vuonna koko unionin uusien autojen keskiarvo oli 118,1 g/km, eli 1,4 g/km vähemmän kuin vuonna 2015. Pudotus oli pienin vuosikymmeneen, osittain jäähtyvistä dieselmarkkinoista johtuen. EU:n tavoitteena on saavuttaa 95 g/km vuonna 2020.Saksan dieselmarkkinoihin vaikuttaa viimeaikainen keskustelu kaupunkien ympäristörajoituksista Euro 5 ja vanhempia autoja koskien, erityisesti typen oksidien ja pienhiukkasten osalta. Dieseleiden osuus uusista autoista onkin pudonnut maassa aiemmasta noin puolesta 41 prosenttiin. Myös usein epäaerodynaamisemmat ja raskaammat katumaasturit vaikuttavat uusien autojen hiilidioksidikeskiarvoon.Viimeksi uusien autojen hiilidioksidipäästöissä nähtiin Saksassa nousua vuonna 1997, jolloin päästöt olivat vasta saapumassa osaksi poliittista keskustelua EU:n autovalmistajien kesken kiitos Kioton ilmastosopimuksen. Saksan ajoneuvovirasto KBA alkoi kerätä koko autokantaa koskevia hiilidioksiditietoja vasta noin 10 vuotta sitten.Vuoden kuluva puolisko kertoo kuitenkin lopullisesti sen, miten Saksan ilmastotavoitteiden käy uusien autojen osalta. VDIK:n talous- ja tilastojohtaja Reinhard Elkmann suhtautuu tulevaan maltilla. – Tavallisesti meillä on laskeva käyrä, joka pätee myös vuoden sisällä. Toisin sanoen alkuvuoden lukemat ovat tyypillisesti loppuvuotta korkeampia.Autoteollisuuden merkittävimpiin alihankkijoihin kuuluva Bosch varoitti jo viime vuonna, että hiilidioksiditavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan dieselajoneuvoja.Lähde: Automotive News Kuva:Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella