7.9.2022 Liikenne Dieselvero syytä kuopata -lakialoitteelle kannatusvyöry, etenee eduskuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava sekä samalla varmistettava dieselin hinnan säilyminen kilpailukykyisenä suhteessa bensiiniin”, vaaditaan kansalaisaloitteessa. Dieselautoilijoiden kukkaroa kurittava käyttövoimavero on tullut tiensä päähän! Tätä mieltä ovat kansalaisaloitteen puuhatahot, jotka ovat saaneet kerätyksi aloitteelle tarvittavat 50 000 allekirjoittajaa, joten se etenee eduskunnan käsiteltäväksi. Aloitteen idea kiteytettynä: käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava. Käyttövoimavero siis saisi mennä, koska dieselin litrahinta on noussut bensiinin tasolle ja jopa yli. Aloitteessa ehdotetaan lakivalmistelua dieselin käyttövoimaveron – kansanomaisemmin dieselveron – poistamiseksi sekä aiemman dieselin verotuen muokkaamiseksi nykypäivän tilanteeseen paremmin soveltuvaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetueksi. Aloitteen mukaan jakeluvelvoitetuki tulee määrittää samansuuruiseksi kuin on nykyinen dieselin verotuki. ”Jakeluvelvoitetukea tulee tarkistaa ja korottaa jatkossa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kohoamisen hintavaikutuksen mukaisesti. Jakeluvelvoitetuen tarkistamisella varmistetaan, ettei dieselin hinta kohoa jakeluvelvoitteen prosentuaalisen määrän kasvaessa bensiinin hintaa korkeammaksi”, aloitteessa perustellaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksi diesel maksaa? Dieselin hinnan nousun taustalla on osaltaan öljyn maailmanmarkkinahintojen nousu, mutta kehitykseen on merkittävästi vaikuttanut myös dieselin valmisteverojen bensiiniin verrattuna suuremmat korotukset ja erityisesti dieselpolttoaineisiin kohdistuvan biojakeluvelvoitteen hintoja nostava vaikutus, aloitteessa todetaan. Aloitteessa todetaan toki koko veron syntysyyt eli halu tukea hyötyliikennettä ja vientiteollisuutta dieselin verotuella. Aloite tuo esiin, että käyttövoimavero on luotu tämän rinnalle tasaamaan dieselkäyttöisillä autoilla yksityisautoilun verotuesta saamaa hyötyä suhteessa bensiinikäyttöisillä autoilla yksityisautoiluun. Dieselautoille aito tarve Dieselautojen käyttö ei tietenkään ole itseisarvo, vaan kansalaisten omaehtoinen valinta omien liikkumistarpeiden ratkaisuksi. Kuten aloitekin tuo esiin, on dieselautojen energiatehokkuus monelle työssäkäynnin kannattavuuden ehto. ”Bensiiniautoja pienikulutuksisemmat dieselautot helpottavat myös monen vähävaraisen liikkumista liikkumisen tarpeesta riippumatta. Diesel on maassamme tavarankuljetuksen kulmakivi ja korkeat dieselillä käyvien ajoneuvojen käyttökustannukset vaikuttavat kuljetuskustannuksien noustessa myös hyödykkeiden hintoihin ja palveluiden kustannuksiin heikentäen kansalaisten ostovoimaa ja yritysten kilpailukykyä.” Päästötavoitteiden ehdoilla Suomen tavoitteena on vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon, Se tarkoittaa siirtymää autokannassa pois fossiilisista polttoaineista eli polttomoottoriautoista täyssähköisiin autoihin. Lakialoitteen tekijät ottavat kantaa myös päästöihin: ”Maamme tarvitsee dieselkäyttöisiä ajoneuvoja myös liikenteen päästöjen vähentämiseen. Dieselautoissa voidaan käyttää biopohjaisia polttoaineita rajattomasti, bensiiniautoissa teknisen rajan tullessa yleensä vastaan jo 10 % kohdalla. Dieselauto on myös energiatehokas ja hiilidioksidipäästöiltään samankokoista bensiiniautoa vähäpäästöisempi.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dieselautoilijat kantavat kortensa verokekoon Aloitteen saama kannatus ei ole yllätys kahdesta syystä: Suomessa on yhä paljon dieselautoilijoita ja dieselautoilla ajavat kantavat jo nyt varsin raskasta verotaakkaa harteillaan. Moottori kertoi jo aiemmin uutisessaan, aiheesta otsikolla Uusilla dieselhenkilöautoilla ajavat kantavat raskaimman autoverotaakan. Verohallinnon tilastoista paljastui, että uusissa dieselhenkilöautoissa on suurin keskimääräinen autovero: vuonna 2021 autoveroa määrättiin henkilöautoista eniten uusista diesel- tai ajon aikana latautuvista dieselhybridi-henkilöautoista. Keskimääräinen autovero oli 7 058 euroa. Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon myyntihintaan Suomen markkinoilla. Veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman hiilidioksidipäästön mukaan ja moottoripyörillä iskutilavuuden mukaan. Mitä enemmän ajoneuvo tuottaa hiilidioksidipäästöjä, sitä korkeampi autovero uudelle ajoneuvolle määrätään. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Autoliiton julkaisemassa Luulot pois autoilusta -podcastsarjassa käsitellään autoilua ja liikennettä eri näkökulmista. Podcastin juontaa Elina Koivumäki, joka käsittelee kutakin aihetta kahden asiantuntijavieraan kanssa. Podcastissa on ollut aiheena myös autoilun verotukseen liittyen liikenteen käyttövoimat ja niiden tulevaisuus. Löydät kaikki jaksot helpoimmin Autoliiton sivuilta tai suoraan Spotifystä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Kansalaisaloite.fi a:1:{i:0;s:6:"113605";} Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt