7.9.2022 Liikenne Dieselvero syytä kuopata -lakialoitteelle kannatusvyöry, etenee eduskuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava sekä samalla varmistettava dieselin hinnan säilyminen kilpailukykyisenä suhteessa bensiiniin”, vaaditaan kansalaisaloitteessa. Dieselautoilijoiden kukkaroa kurittava käyttövoimavero on tullut tiensä päähän!Tätä mieltä ovat kansalaisaloitteen puuhatahot, jotka ovat saaneet kerätyksi aloitteelle tarvittavat 50 000 allekirjoittajaa, joten se etenee eduskunnan käsiteltäväksi.Aloitteen idea kiteytettynä: käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava. Käyttövoimavero siis saisi mennä, koska dieselin litrahinta on noussut bensiinin tasolle ja jopa yli.Aloitteessa ehdotetaan lakivalmistelua dieselin käyttövoimaveron – kansanomaisemmin dieselveron – poistamiseksi sekä aiemman dieselin verotuen muokkaamiseksi nykypäivän tilanteeseen paremmin soveltuvaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetueksi.Aloitteen mukaan jakeluvelvoitetuki tulee määrittää samansuuruiseksi kuin on nykyinen dieselin verotuki.”Jakeluvelvoitetukea tulee tarkistaa ja korottaa jatkossa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kohoamisen hintavaikutuksen mukaisesti. Jakeluvelvoitetuen tarkistamisella varmistetaan, ettei dieselin hinta kohoa jakeluvelvoitteen prosentuaalisen määrän kasvaessa bensiinin hintaa korkeammaksi”, aloitteessa perustellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksi diesel maksaa?Dieselin hinnan nousun taustalla on osaltaan öljyn maailmanmarkkinahintojen nousu, mutta kehitykseen on merkittävästi vaikuttanut myös dieselin valmisteverojen bensiiniin verrattuna suuremmat korotukset ja erityisesti dieselpolttoaineisiin kohdistuvan biojakeluvelvoitteen hintoja nostava vaikutus, aloitteessa todetaan.Aloitteessa todetaan toki koko veron syntysyyt eli halu tukea hyötyliikennettä ja vientiteollisuutta dieselin verotuella. Aloite tuo esiin, että käyttövoimavero on luotu tämän rinnalle tasaamaan dieselkäyttöisillä autoilla yksityisautoilun verotuesta saamaa hyötyä suhteessa bensiinikäyttöisillä autoilla yksityisautoiluun.Dieselautoille aito tarveDieselautojen käyttö ei tietenkään ole itseisarvo, vaan kansalaisten omaehtoinen valinta omien liikkumistarpeiden ratkaisuksi. Kuten aloitekin tuo esiin, on dieselautojen energiatehokkuus monelle työssäkäynnin kannattavuuden ehto.”Bensiiniautoja pienikulutuksisemmat dieselautot helpottavat myös monen vähävaraisen liikkumista liikkumisen tarpeesta riippumatta. Diesel on maassamme tavarankuljetuksen kulmakivi ja korkeat dieselillä käyvien ajoneuvojen käyttökustannukset vaikuttavat kuljetuskustannuksien noustessa myös hyödykkeiden hintoihin ja palveluiden kustannuksiin heikentäen kansalaisten ostovoimaa ja yritysten kilpailukykyä.”Päästötavoitteiden ehdoillaSuomen tavoitteena on vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon, Se tarkoittaa siirtymää autokannassa pois fossiilisista polttoaineista eli polttomoottoriautoista täyssähköisiin autoihin.Lakialoitteen tekijät ottavat kantaa myös päästöihin: ”Maamme tarvitsee dieselkäyttöisiä ajoneuvoja myös liikenteen päästöjen vähentämiseen. Dieselautoissa voidaan käyttää biopohjaisia polttoaineita rajattomasti, bensiiniautoissa teknisen rajan tullessa yleensä vastaan jo 10 % kohdalla. Dieselauto on myös energiatehokas ja hiilidioksidipäästöiltään samankokoista bensiiniautoa vähäpäästöisempi.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselautoilijat kantavat kortensa verokekoonAloitteen saama kannatus ei ole yllätys kahdesta syystä: Suomessa on yhä paljon dieselautoilijoita ja dieselautoilla ajavat kantavat jo nyt varsin raskasta verotaakkaa harteillaan.Moottori kertoi jo aiemmin uutisessaan, aiheesta otsikolla Uusilla dieselhenkilöautoilla ajavat kantavat raskaimman autoverotaakan.Verohallinnon tilastoista paljastui, että uusissa dieselhenkilöautoissa on suurin keskimääräinen autovero: vuonna 2021 autoveroa määrättiin henkilöautoista eniten uusista diesel- tai ajon aikana latautuvista dieselhybridi-henkilöautoista. Keskimääräinen autovero oli 7 058 euroa.Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon myyntihintaan Suomen markkinoilla. Veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman hiilidioksidipäästön mukaan ja moottoripyörillä iskutilavuuden mukaan.Mitä enemmän ajoneuvo tuottaa hiilidioksidipäästöjä, sitä korkeampi autovero uudelle ajoneuvolle määrätään. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Autoliiton julkaisemassa Luulot pois autoilusta -podcastsarjassa käsitellään autoilua ja liikennettä eri näkökulmista. Podcastin juontaa Elina Koivumäki, joka käsittelee kutakin aihetta kahden asiantuntijavieraan kanssa. Podcastissa on ollut aiheena myös autoilun verotukseen liittyen liikenteen käyttövoimat ja niiden tulevaisuus. Löydät kaikki jaksot helpoimmin Autoliiton sivuilta tai suoraan Spotifystä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Kansalaisaloite.fi a:1:{i:0;s:6:"113605";} Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?