12.5.2022

Uusilla dieselhenkilöautoilla ajavat kantavat raskaimman autoverotaakan

EU:n uudet päästörajat tieliikenne 2030 2035 55 sähköautot päästökauppa

Verohallinnon asiantuntija: ”Jos tulevaisuudessa uusien vähäpäästöisten autojen määrä lisääntyy, se pienentää autoverosta kertyvien eurojen määrää.” Autoliitto kehittäisi liikenteestä Suomelle kilpailukykytekijän.

Dieselautoilijat kantavat kortensa kekoon autoveron kerääjinä. Uusissa dieselhenkilöautoissa on suurin keskimääräinen autovero, paljastavat verohallinnon tuoreet tilastot. Henkilöautoista viime vuonna eniten autoveroa määrättiin uusista diesel- tai ajon aikana latautuvista dieselhybridi-henkilöautoista, keskimääräinen autovero oli 7 058 euroa.

Vastaavasti matalin autovero henkilöautoista on sähköautoilla.

Selitys ilmiölle on selkeä. Mitä enemmän ajoneuvo tuottaa hiilidioksipäästöjä, sitä korkeampi autovero uudelle ajoneuvolle määrätään.

Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon myyntihintaan Suomen markkinoilla. Veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman hiilidioksidipäästön mukaan ja moottoripyörillä iskutilavuuden mukaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mistä veroeurot, kun liikenne sähköistyy?

Suomalaisten liikkumista ja suomalaista liikennettä muuttaa ainutlaatuinen käyttövoimien myllerrys. Liikenne sähköistyy ja se tuo mukanaan muutoksia: veropohja kaventuu ja maksajien määrä vähenee.

Veroeurojen keräämisen näkökulmasta on iso kysymys kuinka nykyinen järjestelmä, jossa kerätään päästöjen määrän kanssa vahvasti korreloivia ajoneuvo-, auto- ja polttoaineveroja, uudistetaan liikenteen sähköistyessä.

Suomen tavoitteena on vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon, Se tarkoittaa siirtymää autokannassa pois fossiilisista polttoaineista eli polttomoottoriautoista täyssähköisiin autoihin.

– Jos tulevaisuudessa uusien vähäpäästöisten autojen määrä lisääntyy, se pienentää autoverosta kertyvien eurojen määrää, autoverotilastoista vastaava Verohallinnon ylitarkastaja Jenna Lempiäinen sanoo.

– Autovero on suhdanneherkkä vero. Sen tuotto riippuu erityisesti uusien autojen keskimääräisistä hiilidioksidipäästöistä sekä verotettavien ajoneuvojen määrästä. Viime vuonna määrättyjen autoverojen määrää pienensivät myös ruuhkat autoveroilmoitusten käsittelyssä, Lempiäinen taustoittaa.

Autoliitto: ”Liikenteestä kilpailukykytekijä!”

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on eritellyt eri yhteyksissä autoilun ja liikenteen lähitulevaisuutta liikkumisen kustannusten näkökulmasta. Liikenteen sähköistyminen johtaa polttoaineverotulojen pienentymiseen.

– Liikenteen sähköistyminen johtaa luonnollisesti polttoaineverotulojen pienentymiseen, ja tähän alenemiseen vaikuttaa tietenkin myös sähköveron taso tulevaisuudessa. Samaan on johtanut jo polttomoottoriautojen taloudellisuuden parantuminen, on Nieminen todennut.

Hänen mukaansa olisi syytä pohtia vakavasti pitääkö liikenteeltä kerätä vuosi vuodelta sama määrä tai jopa enemmän veroja kuin nykyisin.

– Vai olisiko liikenteestä syytä tehdä pitkien etäisyyksien harvaan asutussa Suomessa kilpailukykytekijä. Kun autoilusta tulee ympäristön kannalta vähemmän haitallista, niin perusteet korkealle verotukselle poistuvat.

Bensiiniautoja veroetuista eniten

Autoveroa määrättiin maksuun 134 000 ajoneuvosta vuonna 2021. Valtaosa autoverosta määrättiin uusista henkilöautoista.

Verotettujen henkilöautojen määrä jakaantui eri käyttövoimin suhteen seuraavasti:

  • Bensiinikäyttöiset autot ja ajon aikana latautuvat bensiinihybridit, yhteensä 54 000 autoa (osuus autoverotetuista uusista henkilöautoista 58 %).
  • Lataushybridit, yhteensä 19 000 autoa (osuus autoverotetuista uusista henkilöautoista 20 %).
  • Dieselkäyttöiset autot ja ajon aikana latautuvat dieselhybridit, yhteensä 10 000 autoa (osuus autoverotetuista uusista henkilöautoista 11 %).
  • Täyssähköautojen osuus uusista verotetuista autoista oli 9,5 prosenttia.

Autovero maksetaan kertaluonteisesti ajoneuvosta, jota ei ole Suomessa aiemmin rekisteröity tai otettu käyttöön. Ajoneuvoveroa maksetaan puolestaan liikennekäytössä olevista ajoneuvoista vuosittain. Ajoneuvoveron keräämisestä vastaa Traficom, eikä sen määrä näy Verohallinnon nyt julkaisemissa tilastoissa.

Kerättyjä autoveroja voidaan tarkastella myös europotteina. Alla listaus, paljonko veroeuroja kerättiin käyttövoimien suhteen:

  • Bensiinikäyttöiset autot ja ajon aikana latautuvat bensiinihybridit, autoveroa 214 miljoonaa euroa.
  • Dieselkäyttöiset autot ja ajon aikana latautuvat dieselhybridit, autoveroa 70 miljoonaa euroa.
  • Lataushybridit, autoveroa 38 miljoonaa euroa.

Käytetyistä henkilöautoista puolestaan eniten verotettiin (41 %) dieselkäyttöisiä autoja, kun mukaan luetaan myös ajon aikana latautuvat dieselhybridit.

–  Käytettyjen henkilöautojen joukossa dieselkäyttöisten autojen osuus oli siis merkittävästi suurempi kuin uusien henkilöautojen joukossa, Lempiäinen sanoo.

Käytetyistä dieselkäyttöisistä henkilöautoista määrättiin autoveroa vuonna 2021 yhteensä 46 miljoonaa euroa (53 % käytettyjen henkilöautojen autoverosta).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haluatko kuulla lisää aiheesta?

Autoliiton julkaisemassa Luulot pois pois autoilusta -podcastsarjassa käsitellään autoilua ja liikennettä eri näkökulmista. Podcastin juontaa Elina Koivumäki, joka käsittelee kutakin aihetta kahden asiantuntijavieraan kanssa.

Podcastissa on ollut aiheena myös autoilun verotukseen liittyen liikenteen käyttövoimat ja niiden tulevaisuus. Löydät kaikki jaksot helpoimmin Autoliiton sivuilta tai suoraan Spotifystä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Verohallinto 

Luetuimmat