15.12.2024

DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa

Kuva DS Automobiles

DS:n uusi sähkölippulaiva keskittyy niin täysillä erikoislaatuiseen tyyliinsä, että luvatut uroteot toimintamatkarintamalla uhkaavat jäädä toissijaiseksi seikaksi.

Ensin oli Chanel N°5, sitten tuli DS N°8. Kaikkien muiden säväyttämiskeinojensa ohella ranskalaisluksusmerkki DS:n uusin luomus on tullut tuoneeksi automaailmaan jälleen yhden uuden erikoismerkin Volkswagen Upin huutomerkin, Kia Ceedin aiemman heittomerkin ja Smartin uuden hashtagin rinnalle.

Muihin ranskalaisiin ylellisyystuotteisiin viittavan nimeämistaktiikan ohella DS Automobiles on saattanut N°8:n mukana maailmaan korimalleja yhdistelevän premiumsähköauton, joka erottuu massasta paitsi tyylillään, myös kyvyillään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa 750 kilometriä WLTP-toimintamatkaa tarjolla

DS Numéro Huit tarjoilee kykyjään omaperäisessä paketissa, kuten jutun edetessä tullaan aina vain enemmän huomaamaan, mutta vilkaistaanpa ensiksi mitä tämä on syönyt.

DS numero kahdeksanhan rakentuu Stellantis-konsernin uudelle STLA Medium -pohjarakenteelle ensimmäisenä DS:nä ja kolmannen eri automerkin edustajana. Mediumina tämän pihvin ovat tähän mennessä ehtineet ottaa Peugeot 3008/5008 sekä Opel Grandland. STLA on rakennettu ensisijaisesti sähköautopohjarakenteeksi ja toissijaisesti kannattelemaan myös polttomoottoriratkaisuja, mutta DS N°8 tulee keskittymään täyssähköisyyteen.

Näissä puitteissa DS Automobiles tulee tarjoamaan numero kasia kolmena eri voimalinjaversiona. Ne ovat etuvetoiset FWD ja FWD Long Range sekä nelivetoinen AWD Long Range. Tästä voimme samalla huomata, että myös akkukokoja tulee olemaan kaksi.

Näistä toimintamatkakuningattareksi asettuu FWD Long Range, jonka luvataan WLTP-syklin suomilla takeilla yltävän 750 kilometrin toimintamatkaan. Sen se tekee yhden sähkömoottorin pienemmällä sähkönkulutuksella sekä varsin suuren, 97,2 nettokilowattitunnin akun energiasisällöllä.

Pitäessään edes pyöreästi paikkansa, DS N°8:n 750 kilometrin WLTP-tulos ylittää selvin luvuin esimerkiksi tuoreen ja odotetun Tesla Model 3 Long Range RWD:n 702 kilometrin WLTP-tuloksen. Autossa on sama akku kuin 700 kilometriin yltävässä Peugeot E-3008 Long Rangessa, joka on markkinoiden selvästi edullisin noin 100 kilowattitunnin akulla varustettu sähköauto. Ainakin muotoiluseikoillaan tämä DS-uutuus pystyy venyttämään toimintamatkan vielä tästäkin edemmäs.

FWD Long Rangessa etuakselille on sijoitettu maksimissaan 280 hevosvoimaa ja 343 newtonmetriä tuottava sähkömoottori. Versio kiihtyy nollasta sataan 7,8 sekunnissa. Pienemmällä 74 nettokilowattitunnin akulla varustettu lähtötason malli FWD yltää 572 kilometrin WLTP-tulokseen, ja pitää sisällään 260 hevosvoimaan ja 343 newtonmetriin säädetyn sähkömoottorin.

Malliston huipulta löytyvän AWD Long Rangen WLTP-toimintamatka asettuu arviolta 686 kilometriin. Sen kahden sähkömoottorin muodostama nelivetojärjestelmä tuottaa 375 hevosvoiman maksimitehon ja 509 newtonmetrin huippuväännön. Tämä tehokkain DS N°8 kiihtyy nollasta sataan 5,4 sekunnissa.

Melkein kuin kadulle päästetty konseptiauto

DS N°8 ei ole perinteinen sedan, eikä se ole todellakaan myöskään katumaasturi, vaan se on jotain niiden väliltä. Tällaisia ratkaisujahan tuntuu nykyisin olevan joka lähtöön, mutta DS:n näkemys osaa silti erottua joukossa edukseen. Pidetään toki mielessä, että nämä ovat makuasioita.

DS N°8:n kokonaispituus on 4,82 metriä eli se on 12 senttimetriä lyhyempi kuin polttomoottorilippulaivasedan DS 9. Pituus vastaa suurin piirtein D-segmentin sedaneita, mutta 1,58 metrin kokonaiskorkeus ylittää selvästi niiden tyypillisen korkeuden. Leveyttä on 1,9 metriä.

Auton muotoilu on kuitenkin aerodynamiikan kannalta sen verran fiksusti toteutettu, että ilmanvastuskerroin on saatu hiottua varsin matalaksi, arvoon 0,24. Se on tehty muiden muassa matalalla keulalla, liftback-tyyppisellä perällä sekä aktiivisella aerodynamiikalla, kuten keulan säätyvillä ilmaläpillä.

Kun tämä aerodynamiikkapuoli liitetään vielä kerran sinne toimintamatkaan, mainitaan DS Automobilesin kehuvan, että Numéro Huit yltäisi FWD Long Range -muodossaan 500 kilometrin toimintamatkaan jopa moottoritiellä.

Jos ei ulkonäkö ollut jostain syystä riittävän futuristinen, siirretäänpä katse vielä sisätiloihin.

DS Automobiles on ranskalaisena luksusmerkkinä koko 10-vuotisen tähänastisen historiansa tunnettu valtavirrasta poikkeavista sisustoistaan, niin muoto- kuin värivalintojensakin puolesta. Tähän uutuusmalli N°8 ei tee mitään poikkeusta, päinvastoin.

DS:n lippulaivasähköauton täyteläiset nappanahkaverhoilut saa oheisten pressikuvienkin osoittamana eri väreillä, ja nythän ei tietystikään puhuta pelkästään mustasta tai vaaleasta nahasta. Nahkaverhoiluille hyvän kontrastin antavat puolestaan alumiiniset yksityiskohdat ja yksityiskohtien yksityiskohdat, joilla DS on jatkanut teemaa ulkoa sisälle, ja jotka osoittavat luksusautomaista viimeistelyn tasoa.

Harjatun alumiinin ja nappanahan keskeltä kojelaudasta esiin nousee myös vaakasuuntainen, 16-tuumainen keskinäyttö, jolle on keskitetty huomattava määrä auton toiminnoista. Kuljettaja katselee lisäksi alumiinilistan väliin hivutettua 10,3-tuumaista digitaalimittaristoa.

Koko sisätilan ehdoton katseenvangitsija löytyy sekin kuljettajan edestä. DS N°8:n futuristista ja paikoin jopa konseptiautomaista ilmiasua korostaa X:n muotoinen nelipuolainen ohjauspyörä.

Lähde: DS Automobiles

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat