9.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: täysin sähköiseksi kääntyneellä DS 3:lla on lyhyempi nimi, mutta pidempi toimintamatka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3 on saanut tehokkaamman sähkömoottorin ja isomman akuston. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kulutus, varustelu. Huonoa: takatilat, takaluukun avauskahva. DS 3 esiteltiin 2018, ja nyt on pienen ehostuksen aika. Resepti on tuttu, peltikoriin ei ole koskettu, muoviosat, maski, valot ja puskurit on uusittu. Sisällä materiaaleja ja värejä on tyylitelty. Keskinäyttö on suurentunut kymmentuumaiseksi ja ohjelmisto päivitetty nopeammaksi. Samalla mallinimestä on unohdettu Crossback-liite pois. Mallistoon on jätetty vain yksi voimalinja, täyssähköinen. Uudet muodot yhdessä sentillä pudotetun ajokorkeuden vähentävät ilmanvastusta. Sähkömoottori on aiempaa 15 kW tehokkaampi ja taloudellisempi. Yhdessä akuston kasvaneen kapasiteetin kanssa toimintamatkaa on loihdittu satakunta kilometriä lisää ilman omapainon kasvua, vaaka heilahtaa edelleen 1 500 kiloon, pikkuautolle paljon, mutta sähköautoksi vähän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Persoonallinen ja ylellinen pikkuauto DS 3 on kompakti kooltaan. Etupenkin säätövarat ja pääntila riittävät kyllä pitkällekin kuskille, mutta hänen taakseen ei jalkatilaa enää jää. Neljälle keskimittaiselle tavaroineen tilat ovat riittävät. Istuimien muotoilu ja istuma-asento ovat luontevat. Takaluukun avauspainike on ärsyttävästi alhaalla puskurissa rekisterikilven yläpuolella likaantumassa. Takapenkki kaadettuna kontin pohjasta ei tule tasaista. Varustelutasoja on kolme, Performance Line, Rivoli ja Opera. Koeajettu perustason plussaversio on pikkuautoksi runsaasti varusteltu, kaksi muuta vielä ylellisempiä ja samalla tolkuttoman hintaisia. Kojelauta näyttää edelleen erikoiselta salmiakkikuvioineen, tyyliteltyine hipaisukatkaisimineen ja erilaisine mittaristonäkymineen. Kosketusnäytön valikot toimivat suoraviivaisesti ja viiveettä, on syytäkin, sillä lämmönsäätö on hoidettava sen kautta. Hetken tutkiskelun jälkeen huomaa toimintojen olevan yhteneviä konsernin muiden autojen kanssa. Likeisintä sukua ovat Peugeot 2008, Citroën C4, Opel Mokka ja uusimpana kohta esiteltävä Jeep Avenger. Sähkömoottori- ja akustouudistus on tulossa niihinkin. Mukava ja taloudellinen DS 3 on kotiutumisen jälkeen helppo ajaa. Suorituskyky on ihan reipasta niin liikkeellelähdöissä kuin ohituksissakin, vaikkei tehoa poskettomasti olekaan. Ohjaus on kevyen puoleinen, mutta looginen vasteeltaan. Jousitus ja iskunvaimennus on jätetty pehmeiksi, mikä sopii herraskaiseen tyyliin mainiosti. Kyyti on mukavaa niin kaupunkipyörittelyssä kuin pidemmillä taipaleillakin. Vauhdikkaammin liikkuva saattaa paheksua pehmeyden tuomaa kallistelutaipumusta. Melutaso on pikkuautoksi vaimea. Nollakelissä, mutta kevätauringon jo lämmittäessä paisteellaan koeajon keskikulutus jäi maltilliseen lukemaan 16 kWh/100 km. Sillä toimintamatkaksi tulee 300 km, kesällä hissuttelemalla voisi päästä mainostetun 400 km. Auton oma toimintamatkanäyttö vaikuttaisi jättävän lämmitystarpeen huomioimatta, mitä kylmempää, sen optimistisempi ennuste. Akulle ei ole esilämmitystä, niinpä nollakelissä pikalataus jäi puoleen luvatusta 100 kW:n tehosta. Pienen kulutuksen ansiosta 20 minuutissa saa ladattua kuitenkin 100 km lisää matkaa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka DS 3 E-Tense Performance Line + Hinta alkaen 45 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 390 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akku brutto 54 kWh, netto 51 kWh Toimintamatka 330 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 15,3 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4118 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2558 mm Tavaratila: 350 l Omamassa: 1550 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW CCS: 100 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe