21.11.2023

Ducati Hypermotard 698 Mono – Hauskuus pääroolissa

Kuva Ducati

Ducati esittelee 30 vuoden tauon jälkeen uuden yksisylinterisen mallin. Hypermotard 698 Monon suunnittelussa on tähdätty siihen, että sillä ajaminen olisi aina päivän kohokohta.

Aloitetaan mallinimestä. Numerosarja 698 ei tarkkaan ottaen ole Hypermotard Monon iskutilavuus, vaan se on 659 kuutiosenttimetriä. Ehkä 698 vain kuulostaa paremmalta, tai ainakin se sopii paremmin Ducatin aiempien mallimerkintöjen pirtaan. Olihan 1299 Panigalen todellinen iskutilavuuskin 1285 kuutiosenttimetriä.

Ja juuri sen V2-moottorista Hypermotard Monon moottori on kehitetty, tai tarkkaan ottaen Panigalen V2-moottorin puolikkaasta. Sylinterin poraus on sama 116 milliä ja 62,4 millin iskulla on päädytty mainittuun 659 kuutiosenttimetriin. Lyhyt isku tarkoittaa korkeaa kierroslukua, suuria venttiilejä ja avaraa hengitystä, eli korkeaa tehoa.

Ja tämä moottori onkin markkinoiden tämän hetken tehokkain tieliikennekelpoinen yksisylinterinen moottoripyörän moottori 77,5 hevosvoimallaan. Termingnonin kisaputkistolla ja ECU säätämällä teho nousee vielä seitsemällä hevosvoimalla 84,5 hevosvoimaan. Maksimiteho saadaan 9750 kierroksella ja maksimikierrosluku on vielä 500 korkeampi.

Kun paino ilman polttoainetta on 151 kiloa, tarkoittaa sen huikeaa suorituskykyä ja helppoa käsiteltävyyttä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kattavat ajoavustimet

Vakiovarustukseen kuuluu kaarre-ABS-järjestelmä, luiston- ja keulimisenesto, moottorijarrun säätö sekä lähtöavustin (launch control). Ajotiloja on neljä: Sport, Road, Urban ja Wet, joille kaikille on määritelty omat tehokartat ja ajoavustimien herkkyydet. Niitä voi kuljettaja kuitenkin muokata niin halutessaan.

Hypermotard 698 Mono on ensimmäinen Ducati, jossa ABS-järjestelmässä on peräti neljä tasoa. Nelostaso on herkin ja tarkoitettu lähinnä sadekelille. Ykköstaso edustaa täysin toista laitaa, kun kaarre-ABS toimii vain etupyörässä.

Kolmostasolla järjestelmä sallii jarrutuksissa pienen sladin, ja sen onkin tarkoitettu kuljettajille jotka haluavat opetella takarenkaan liukujen hallintaa jarrutuksissa. Kakkostaso mahdollistaa leveämmät liut takarenkaalle jarrutuksissa, ja sen on tarkoitettu kokeneemmille kuljettajille. Myös keulimisenestossa on neljä eri tasoa.

ducati

Yllättävä runkomateriaalivalinta

Uutuusmallissa Ducati käyttää hieman yllättäen runkomateriaalina teräsputkea, mutta sen paino on saatu puristettua vain 7,2 kiloon. Marzocchin 45-millinen USD-teleskooppi on täysin säädettävä ja viisipuolaiset Y-vanteet ovat todella kevyet ja ensiasennusrenkaina on Pirelli Diablo Rosso IV:t.

Hypermotard 698 Mono luotiin hauskaksi ajettavaksi niin mutkissa, moottoriradoilla kuin kaupungissakin. Yksinkertaisuus, aggressiivisuus, visuaalinen keveys, pintojen puhtaus sekä hienostuneisuus ovat tuttuja elementtejä, joita ducatistit osaavat jo odottaakin.

Perusmallin lisäksi tarjolle tulee Hypermotard 698 Mono RVE, jossa on näyttävämpi grafiikka ja DQS-pikavaihde vakiona. A2-kortillisiakaan ei ole unohdettu, vaan A2-luokkaan kuristettuna uusi yksisylinterinen moottori tuottaa 43,5 hevosvoiman tehon jo 6250 kierroksella.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Ducati

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat