31.10.2022

Ducati Streetfighter V4 2023 – Valttikortti Italia–Saksa-maaotteluun

Ducati-Streetfighter-V4S

Ducati terävöittää 208-hevosvoimaista Streetfighter V4 -malllia kaudelle 2023. Se on samalla vastaisku BMW:n äskettäin esittelemälle 210-hevosvoimaiselle M1000R:lle.

Taistelu tehokkaiden powernakujen paalupaikasta on kova, eikä Ducati aio luovuttaa uunituoreen BMW M1000R:n 210 hevosvoiman edessä. Kaudelle 2020 esitelty Streetfighter V4 on edustanut luokkansa huippua niin moottoritehonsa kuin ajoavustimien määrän ja toiminnankin suhteen. Ensi vuonna Streetfighter V4:n moottori tuottaa samat 208 hevosvoimaa kuin ennenkin, mutta parannuksia tulee sekä runkoon että elektroniikkaan, ja molempien Ducati sanoo parantavan pyörän suorituskykyä.

Ducati-Streetfighter-V4S

Takahaarukan kiinnityskohta runkoon on siirretty neljä millimetriä ylemmäs, minkä luvataan vähentävän perän painumistaipumusta kaikissa kiihdytystilanteissa. Samalla painoa saadaan siirrettyä paremmin eturenkaalle, mikä parantaa ajotuntumaa ja mahdollistaa suuremmat kaarrenopeudet. Uusi polttoainetankki on litran tilavampi, ja uuden muotoilun ansiosta kuljettaja saa siitä paremmin tukea jarrutuksissa ja kaarreajossa. Suurempi tankki pidentää samalla toimintamatkaa, mihin onkin aihetta sillä Streetfighter V4 on käytössä todettu melko janoiseksi.

Moottorin tehoasetus-valikko on uudistettu ja se pitää sisällään neljä tehotasoa: Full, High, Medium ja Low. Full-asetuksella moottorin elektroniikka ei rajoita lainkaan tehontuottoa edes pienillä vaihteilla, mutta luonnollisesti luiston-, sladin- ja keulimisenestot suitsivat tehoa jos kuljettaja kääntää kaasukahvaa liian innokkaasti. Low-asetus on tarkoitettu sadekelille, ja silloin maksimiteho on rajoitettu 165 hevosvoimaan ja kaasuvaste on pehmeä. Mittariston toimintaa on muokattu yksinkertaisemmaksi ja intuitiivisemmaksi. Uudessa Track Evo -näyttötilassa kuljettaja näkee yhdellä kertaa kaikkien ajoavustimien senhetkiset asetukset. Moottorijarrutuksen säätöjärjestelmää on kehitetty huomiomaan takarenkaalle kohdistuva kuormitus eri ajotilanteissa. Samoin vaihdeavustin huomioi aikaisempaa monipuolisemmin kaasun asennon, jolloin kytkimetön vaihteiden vaihto sujuu pehmeämmin.

Uusi Streetfighter V4 toimitetaan yksipaikkaisena, kuitenkin niin että matkustajan satula ja jalkatapit toimitetaan irrallisena pyörän mukana. Ensimmäiset pyörät saadaan Suomeen tammikuussa 2023. Hinta vahvistetaan myöhemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ducati Streetfighter V4 2023

Moottori: nestejäähdytteinen V4, sylinterien välinen kulma 90 astetta, 1103cc
Teho: 153 kW (208 hv) / 13 000 r/min
Vääntö: 123 Nm / 9 500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta ketjuveto

Akseliväli: 1488 mm
Istuinkorkeus: 845 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna: 201,5 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat