24.11.2019 Ajoneuvot Ei mitään rajaa: Mercedes-AMG GLE 63 ja GLS 63 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Supernopeita suveja viidelle ja seitsemälle: Mercedes-AMG julkaisi GLE 63 ja GLS 63 -malliston. Ympäristötietoisina aikoina kahden yli 600-hevosvoimaisen katumaasturin esittely yhtä aikaa on teko, josta voisi kirjoittaa vaikka mitä. Toisaalta kalliiden sähköautojen kehitystyö maksaa hurjasti, ja epäilemättä huipputehokkaiden ja yltäkylläisesti varustettujen lippulaivamallien myynti on varsin kannattavaa bisnestä. Sen on huomannut myös kilpailija Audi, joka julkaisi lähes samalla hetkellä RS Q8 -katumaasturin.Mercedes-AMG julkaisi Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä 63-malliston sekä GLE- että GLS-katumaastureista. Koska automallit ovat teknisesti hyvin samanlaisia, käsittelemme molemmat uutuudet yhdellä kertaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-AMG GLE 63Mercedes-AMG GLE 63 esiteltiin kahtena variaationa: GLE 63 4Matic+ liikkuu 571-hevosvoiman turvin ja GLE 63 S 4Matic+ korottaa panoksia 612 hevoseen. Molemmat jakavat saman 4-litraisen tuplaturboahdetun V8-moottorin, joka on nyt saanut EQ Boost -kevythybriditekniikan. Moottorin ja 9-vaihteisen kuivakytkimellisen automaatin väliin asennettu 48-voltin starttigeneraattori vastaa käynnistyksistä, tarjoaa kiihdytyksissä 22-hevosvoiman lisävoiman ja kerää jarrutuksissa energiaa talteen. Hybridijärjestelmää käytetään myös tyhjäkäynnin hienosäätöön, ja tarjoaapa 48-voltin järjestelmä perustan sähköiselle kallistuksenvaimennuksellekin.Mercedes-AMG kertoo myös V8-moottorinsa tarjoavan tietysti sylinterien lepuutustoiminnon ja palamisessa syntyvät pienhiukkaset puhdistetaan hiukkassuodattimella, kuten nykyisin bensiinimoottoreissakin on tapana.Tilanteen mukaanHurja suorituskyky pidetään kurissa AMG Ride Control+ -ilmajousituksella ja mukautuvalla iskunvaimennuksella, sekä tietysti mainitulla 48-voltin kallistuksenvaimennuksella.Mukautuvaa alustaa hyödynnetään muokkaamalla auton käytöstä erilaisiksi ajotiloille: Comfort, Sport ja Sport+ -asetusten lisäksi tarjolla on muokattava Individual ja maastoon hiensäädetyt Trail ja Sand. Lisäksi S-versiosta löytyy myös Race-asetus ratakäyttöön.Maastoasetukset muun muassa korottavat maavaraa ilmajousituksella 55 millimetriä, urheilullisemmat tilat taas hakevat erilaisia yhdistelmiä kaasuvasteelle, vaihteenvaihtojen rajuudelle ja tietysti jousitukselle ja ohjaustehostukselle.Mercedes-AMG tarjoaa GLE 63 -malleja vannevalikoimalla 20–22 tuumaa. Tietysti ulkokuori on koristeltu röyhkeämmäksi: valtava Panamericana-maski on jättänyt hyvän maun rajat kauas taakseen ja haastaa kunnialla jo BMW X7:n keulailmettä. Toki AMG-hengessä myös sisätilojen tunnelmaa on urheilullistettu.Mercedes-AMG GLE 63 4Matic+ saavuttaa satasen nopeuden neljässä sekunnissa ja kulkee 250 km/h. GLE 63 S 4Matic+ kiristää lukemia 3,8 sekuntiin ja 280 kilometriin tunnissa.Mercedes-AMG GLS 63Jos GLE tuntuu hieman ahtaalta, tarjoaa Mercedes-AMG vaihtoehdoksi suurempaa GLS 63 4Matic+ -mallia. Vaikka nimestä puuttuu pikkusisaren rajumman mallin S-kirjain, löytyy konepellin alta samat 612 hevosvoimaa ja sama EQ Boost -hybridijärjestelmä.Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ jakaa GLE:n tyylin, mutta suuremmassa korissa olemus on vieläkin rajumpi. Kokoa kompensoidaan myös vannevalikoimalla, joka tarjoaa vaihtoehtoja 21-tuumaisista perusvanteista aina hurjaan 23 tuumaan saakka.Mercedes-AMG GLS 63 on heti uuden GLB 35:n jälkeen toinen vauhtiosaston malli, jota tarjotaan myös seitsenpaikkaisena versiona. Monikäyttöisyyttä löytyy myös ajotiloista, jotka käsittävät kaikki pikkusisaresta tutut asetukset Racea lukuun ottamatta. Ehkä tässä kohtaa terve järki kävi vierailulla suunnitteluosastolla.Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ saavuttaa satasen nopeuden 4,2 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa