24.11.2019 Ajoneuvot Ei mitään rajaa: Mercedes-AMG GLE 63 ja GLS 63 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Supernopeita suveja viidelle ja seitsemälle: Mercedes-AMG julkaisi GLE 63 ja GLS 63 -malliston. Ympäristötietoisina aikoina kahden yli 600-hevosvoimaisen katumaasturin esittely yhtä aikaa on teko, josta voisi kirjoittaa vaikka mitä. Toisaalta kalliiden sähköautojen kehitystyö maksaa hurjasti, ja epäilemättä huipputehokkaiden ja yltäkylläisesti varustettujen lippulaivamallien myynti on varsin kannattavaa bisnestä. Sen on huomannut myös kilpailija Audi, joka julkaisi lähes samalla hetkellä RS Q8 -katumaasturin.Mercedes-AMG julkaisi Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä 63-malliston sekä GLE- että GLS-katumaastureista. Koska automallit ovat teknisesti hyvin samanlaisia, käsittelemme molemmat uutuudet yhdellä kertaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-AMG GLE 63Mercedes-AMG GLE 63 esiteltiin kahtena variaationa: GLE 63 4Matic+ liikkuu 571-hevosvoiman turvin ja GLE 63 S 4Matic+ korottaa panoksia 612 hevoseen. Molemmat jakavat saman 4-litraisen tuplaturboahdetun V8-moottorin, joka on nyt saanut EQ Boost -kevythybriditekniikan. Moottorin ja 9-vaihteisen kuivakytkimellisen automaatin väliin asennettu 48-voltin starttigeneraattori vastaa käynnistyksistä, tarjoaa kiihdytyksissä 22-hevosvoiman lisävoiman ja kerää jarrutuksissa energiaa talteen. Hybridijärjestelmää käytetään myös tyhjäkäynnin hienosäätöön, ja tarjoaapa 48-voltin järjestelmä perustan sähköiselle kallistuksenvaimennuksellekin.Mercedes-AMG kertoo myös V8-moottorinsa tarjoavan tietysti sylinterien lepuutustoiminnon ja palamisessa syntyvät pienhiukkaset puhdistetaan hiukkassuodattimella, kuten nykyisin bensiinimoottoreissakin on tapana.Tilanteen mukaanHurja suorituskyky pidetään kurissa AMG Ride Control+ -ilmajousituksella ja mukautuvalla iskunvaimennuksella, sekä tietysti mainitulla 48-voltin kallistuksenvaimennuksella.Mukautuvaa alustaa hyödynnetään muokkaamalla auton käytöstä erilaisiksi ajotiloille: Comfort, Sport ja Sport+ -asetusten lisäksi tarjolla on muokattava Individual ja maastoon hiensäädetyt Trail ja Sand. Lisäksi S-versiosta löytyy myös Race-asetus ratakäyttöön.Maastoasetukset muun muassa korottavat maavaraa ilmajousituksella 55 millimetriä, urheilullisemmat tilat taas hakevat erilaisia yhdistelmiä kaasuvasteelle, vaihteenvaihtojen rajuudelle ja tietysti jousitukselle ja ohjaustehostukselle.Mercedes-AMG tarjoaa GLE 63 -malleja vannevalikoimalla 20–22 tuumaa. Tietysti ulkokuori on koristeltu röyhkeämmäksi: valtava Panamericana-maski on jättänyt hyvän maun rajat kauas taakseen ja haastaa kunnialla jo BMW X7:n keulailmettä. Toki AMG-hengessä myös sisätilojen tunnelmaa on urheilullistettu.Mercedes-AMG GLE 63 4Matic+ saavuttaa satasen nopeuden neljässä sekunnissa ja kulkee 250 km/h. GLE 63 S 4Matic+ kiristää lukemia 3,8 sekuntiin ja 280 kilometriin tunnissa.Mercedes-AMG GLS 63Jos GLE tuntuu hieman ahtaalta, tarjoaa Mercedes-AMG vaihtoehdoksi suurempaa GLS 63 4Matic+ -mallia. Vaikka nimestä puuttuu pikkusisaren rajumman mallin S-kirjain, löytyy konepellin alta samat 612 hevosvoimaa ja sama EQ Boost -hybridijärjestelmä.Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ jakaa GLE:n tyylin, mutta suuremmassa korissa olemus on vieläkin rajumpi. Kokoa kompensoidaan myös vannevalikoimalla, joka tarjoaa vaihtoehtoja 21-tuumaisista perusvanteista aina hurjaan 23 tuumaan saakka.Mercedes-AMG GLS 63 on heti uuden GLB 35:n jälkeen toinen vauhtiosaston malli, jota tarjotaan myös seitsenpaikkaisena versiona. Monikäyttöisyyttä löytyy myös ajotiloista, jotka käsittävät kaikki pikkusisaresta tutut asetukset Racea lukuun ottamatta. Ehkä tässä kohtaa terve järki kävi vierailulla suunnitteluosastolla.Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ saavuttaa satasen nopeuden 4,2 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja