22.7.2021 Ajoneuvot Ei savua ilman Trabia: DDR-ajoneuvojen kokoontuminen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tässä kohti on syytä unohtaa kaikki kuvitelmat autoharrastajien tapaamisista adrenaliinin ja testosteronin virratessa. DDR-ajoneuvojen kokoontuminen on jotain aivan muuta. Pertunmaalla pärähtää, kun kaksitahtimoottori käynnistyy vienon savupilven siivittämänä. Kaksipyöräisen mopon sijaan kyseessä on kuitenkin nelipyöräinen henkilöauto. DDR-ajoneuvojen kokoontuminen odottaa Heinolassa ja matkaa on taitettavana noin 35 kilometriä. Tämä mustavalkoisella ulkovärityksellä varustettu AWE Wartburg 311 edustaa vuosimallia -65. Se on ajalta, jolloin Eisenachin autonvalmistaja ei ollut vielä jäänyt pahasti ajastaan jälkeen. Viininpunainen verhoilu luo suorastaan ylellisen tunnelman, olihan tämä auto tarkoitettu itäpuolella nimenomaan äveriäille ja menestyneille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkantekoa HeinolaanVirta-avain sijaitsee ratin vasemmalla puolella kuin Porschessa konsanaan. Vapaakytkimen ja oikeanpuoleiseen rattiviikseen sijoitetun vaihteenvalitsimen takaa löytyvän vaihteistolabyrintin yhdistelmä saattaisi aiheuttaa kokemattomalle kuljettajalle hikikarpaloita otsalle, mutta sellaista vaaraa ei nyt ole.Matkan aloittava hiekkatie muistuttaa näiden autojen ajasta. Juuri näissä olosuhteissa, alle 50 kilometrin tuntinopeuksissa, Warre on kuin kotonaan. Auton jousitus ja istuimien pehmät jouset toimivat symbioosissa tiestön kuoppien tasoittamiseksi.Ulkolämpötila on miellyttävä 17 celsiusastetta, joten matkanteko on miellyttävää eikä ilmastoinnin kaltaista modernia ylellisyysvarustetta osaa kaivata. Erittäin kapeasta ulkokuoresta huolimatta sisällä on hyvät tilat neljälle.Kolmisylinterisen kaksitahtimoottorin noin 50 hevosvoiman teho riittää kiihdytykseen kotimaiselle maantielle. Miellyttävä matkanopeus löytyy vielä 80 - 100 kilometrin tuntinopeuden välistä, mutta sen suurempaa rääkkiä autovanhus ei kaipaa. Moottoritiet saavat jäädä nuoremmille ja vetreämmille. DDR-ajoneuvojen kokoontuminenHeinolan leirintäalue toimii tänä vuonna tapahtumakeskuksena. Warre-Teamin ansiokkaasti järjestämä DDR-ajoneuvojen kokoontuminen vaihtaa vuosittain maisemaa esitellen osallistujille uusia mukavia maisemia.Pysäköintiin saadaan selkeät ohjeet ja pian Wartburg on rivissä kaltaistensa seurassa. Järjestävä taho toivottaa tervetulleeksi hienojen ajoneuvojen lisäksi sekä omistajat että omaiset. Pian onkin havaittavissa kokoontumisajon houkutelleen paikalle länsimaisen vakoojan – modernin Volkswagen Golfin kilvistä päätellen aina Saksasta asti.Renkaiden potkimisen, oheistavaran ostamisen sekä varustelun ja verhoiluiden vertailun jälkeen on aika suunnistaa lounaan kautta takaisin tien päälle. Kokoontumisajo lähtee letkana kohti lähistöllä sijaitsevaa automuseota. Oikealla seossuhteella, ja lämpimällä moottorilla, kaksitahtinen Trabant tai Wartburg ei juuri savuta. Hieman reilummin öljyä läträävä saa toki aikaan pitkän pölläytyksen jokaisella kaasunpainalluksella. Tuoksu ja papattava äänimaailma on tunnistettavissa joka tapauksessa.Letkassa on 22 autoa, joka on selvästi edellisvuotta vähemmän. Mahdollisia syitä keventyneelle osallistujamäärälle voi arvailla, mutta onneksi autoja on yhä runsaasti. Barkas ja moottoripyörät loistavat poissaolollaan, mutta Trabantien ja Wartburgien joukkoon on mahtunut myös yksi upea IFA F9. Matka taittuu murheitta, vaikka saattaakin aiheuttaa pientä haittaa muulle liikenteelle. Ongelma ei kuitenkaan ole kaksitahtimoottoreiden savutus tai letkan liikkumisen hitaus, vaan jopa videokuvaamaan pysähtyvät muut autoilijat ja tielläliikkujat. Tapahtuma kannattaa merkitä kalenteriin ja jalkautua ajoissa DDR-ajoneuvoja ihmettelemään, jotta ei tule aiheuttaneeksi liikenteelle vaaraa. Automuseolla sama teema jatkuu: ihmiset ovat hyvällä tuulella, kukaan ei ota itseään turhan vakavasti ja tarinat keskittyvät poikkeuksetta itä-autojen ympärille. Keskustelu saattaa käydä vilkkaana vaihteiston laakereiden kulumisesta, matkoilla tapahtuneista sattumuksista tai vaikkapa viime kerralla tapahtumaan osallistuneesta koirasta. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa