22.7.2021 Ajoneuvot Ei savua ilman Trabia: DDR-ajoneuvojen kokoontuminen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tässä kohti on syytä unohtaa kaikki kuvitelmat autoharrastajien tapaamisista adrenaliinin ja testosteronin virratessa. DDR-ajoneuvojen kokoontuminen on jotain aivan muuta. Pertunmaalla pärähtää, kun kaksitahtimoottori käynnistyy vienon savupilven siivittämänä. Kaksipyöräisen mopon sijaan kyseessä on kuitenkin nelipyöräinen henkilöauto. DDR-ajoneuvojen kokoontuminen odottaa Heinolassa ja matkaa on taitettavana noin 35 kilometriä. Tämä mustavalkoisella ulkovärityksellä varustettu AWE Wartburg 311 edustaa vuosimallia -65. Se on ajalta, jolloin Eisenachin autonvalmistaja ei ollut vielä jäänyt pahasti ajastaan jälkeen. Viininpunainen verhoilu luo suorastaan ylellisen tunnelman, olihan tämä auto tarkoitettu itäpuolella nimenomaan äveriäille ja menestyneille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkantekoa HeinolaanVirta-avain sijaitsee ratin vasemmalla puolella kuin Porschessa konsanaan. Vapaakytkimen ja oikeanpuoleiseen rattiviikseen sijoitetun vaihteenvalitsimen takaa löytyvän vaihteistolabyrintin yhdistelmä saattaisi aiheuttaa kokemattomalle kuljettajalle hikikarpaloita otsalle, mutta sellaista vaaraa ei nyt ole.Matkan aloittava hiekkatie muistuttaa näiden autojen ajasta. Juuri näissä olosuhteissa, alle 50 kilometrin tuntinopeuksissa, Warre on kuin kotonaan. Auton jousitus ja istuimien pehmät jouset toimivat symbioosissa tiestön kuoppien tasoittamiseksi.Ulkolämpötila on miellyttävä 17 celsiusastetta, joten matkanteko on miellyttävää eikä ilmastoinnin kaltaista modernia ylellisyysvarustetta osaa kaivata. Erittäin kapeasta ulkokuoresta huolimatta sisällä on hyvät tilat neljälle.Kolmisylinterisen kaksitahtimoottorin noin 50 hevosvoiman teho riittää kiihdytykseen kotimaiselle maantielle. Miellyttävä matkanopeus löytyy vielä 80 - 100 kilometrin tuntinopeuden välistä, mutta sen suurempaa rääkkiä autovanhus ei kaipaa. Moottoritiet saavat jäädä nuoremmille ja vetreämmille. DDR-ajoneuvojen kokoontuminenHeinolan leirintäalue toimii tänä vuonna tapahtumakeskuksena. Warre-Teamin ansiokkaasti järjestämä DDR-ajoneuvojen kokoontuminen vaihtaa vuosittain maisemaa esitellen osallistujille uusia mukavia maisemia.Pysäköintiin saadaan selkeät ohjeet ja pian Wartburg on rivissä kaltaistensa seurassa. Järjestävä taho toivottaa tervetulleeksi hienojen ajoneuvojen lisäksi sekä omistajat että omaiset. Pian onkin havaittavissa kokoontumisajon houkutelleen paikalle länsimaisen vakoojan – modernin Volkswagen Golfin kilvistä päätellen aina Saksasta asti.Renkaiden potkimisen, oheistavaran ostamisen sekä varustelun ja verhoiluiden vertailun jälkeen on aika suunnistaa lounaan kautta takaisin tien päälle. Kokoontumisajo lähtee letkana kohti lähistöllä sijaitsevaa automuseota. Oikealla seossuhteella, ja lämpimällä moottorilla, kaksitahtinen Trabant tai Wartburg ei juuri savuta. Hieman reilummin öljyä läträävä saa toki aikaan pitkän pölläytyksen jokaisella kaasunpainalluksella. Tuoksu ja papattava äänimaailma on tunnistettavissa joka tapauksessa.Letkassa on 22 autoa, joka on selvästi edellisvuotta vähemmän. Mahdollisia syitä keventyneelle osallistujamäärälle voi arvailla, mutta onneksi autoja on yhä runsaasti. Barkas ja moottoripyörät loistavat poissaolollaan, mutta Trabantien ja Wartburgien joukkoon on mahtunut myös yksi upea IFA F9. Matka taittuu murheitta, vaikka saattaakin aiheuttaa pientä haittaa muulle liikenteelle. Ongelma ei kuitenkaan ole kaksitahtimoottoreiden savutus tai letkan liikkumisen hitaus, vaan jopa videokuvaamaan pysähtyvät muut autoilijat ja tielläliikkujat. Tapahtuma kannattaa merkitä kalenteriin ja jalkautua ajoissa DDR-ajoneuvoja ihmettelemään, jotta ei tule aiheuttaneeksi liikenteelle vaaraa. Automuseolla sama teema jatkuu: ihmiset ovat hyvällä tuulella, kukaan ei ota itseään turhan vakavasti ja tarinat keskittyvät poikkeuksetta itä-autojen ympärille. Keskustelu saattaa käydä vilkkaana vaihteiston laakereiden kulumisesta, matkoilla tapahtuneista sattumuksista tai vaikkapa viime kerralla tapahtumaan osallistuneesta koirasta. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 25.2.2025 Ajoneuvot Dacia aikoo kehittää alle 18 000 euron sähköauton ennätysajassa alle puolessatoista vuodessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija