22.7.2021 Ajoneuvot Ei savua ilman Trabia: DDR-ajoneuvojen kokoontuminen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tässä kohti on syytä unohtaa kaikki kuvitelmat autoharrastajien tapaamisista adrenaliinin ja testosteronin virratessa. DDR-ajoneuvojen kokoontuminen on jotain aivan muuta. Pertunmaalla pärähtää, kun kaksitahtimoottori käynnistyy vienon savupilven siivittämänä. Kaksipyöräisen mopon sijaan kyseessä on kuitenkin nelipyöräinen henkilöauto. DDR-ajoneuvojen kokoontuminen odottaa Heinolassa ja matkaa on taitettavana noin 35 kilometriä. Tämä mustavalkoisella ulkovärityksellä varustettu AWE Wartburg 311 edustaa vuosimallia -65. Se on ajalta, jolloin Eisenachin autonvalmistaja ei ollut vielä jäänyt pahasti ajastaan jälkeen. Viininpunainen verhoilu luo suorastaan ylellisen tunnelman, olihan tämä auto tarkoitettu itäpuolella nimenomaan äveriäille ja menestyneille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkantekoa HeinolaanVirta-avain sijaitsee ratin vasemmalla puolella kuin Porschessa konsanaan. Vapaakytkimen ja oikeanpuoleiseen rattiviikseen sijoitetun vaihteenvalitsimen takaa löytyvän vaihteistolabyrintin yhdistelmä saattaisi aiheuttaa kokemattomalle kuljettajalle hikikarpaloita otsalle, mutta sellaista vaaraa ei nyt ole.Matkan aloittava hiekkatie muistuttaa näiden autojen ajasta. Juuri näissä olosuhteissa, alle 50 kilometrin tuntinopeuksissa, Warre on kuin kotonaan. Auton jousitus ja istuimien pehmät jouset toimivat symbioosissa tiestön kuoppien tasoittamiseksi.Ulkolämpötila on miellyttävä 17 celsiusastetta, joten matkanteko on miellyttävää eikä ilmastoinnin kaltaista modernia ylellisyysvarustetta osaa kaivata. Erittäin kapeasta ulkokuoresta huolimatta sisällä on hyvät tilat neljälle.Kolmisylinterisen kaksitahtimoottorin noin 50 hevosvoiman teho riittää kiihdytykseen kotimaiselle maantielle. Miellyttävä matkanopeus löytyy vielä 80 - 100 kilometrin tuntinopeuden välistä, mutta sen suurempaa rääkkiä autovanhus ei kaipaa. Moottoritiet saavat jäädä nuoremmille ja vetreämmille. DDR-ajoneuvojen kokoontuminenHeinolan leirintäalue toimii tänä vuonna tapahtumakeskuksena. Warre-Teamin ansiokkaasti järjestämä DDR-ajoneuvojen kokoontuminen vaihtaa vuosittain maisemaa esitellen osallistujille uusia mukavia maisemia.Pysäköintiin saadaan selkeät ohjeet ja pian Wartburg on rivissä kaltaistensa seurassa. Järjestävä taho toivottaa tervetulleeksi hienojen ajoneuvojen lisäksi sekä omistajat että omaiset. Pian onkin havaittavissa kokoontumisajon houkutelleen paikalle länsimaisen vakoojan – modernin Volkswagen Golfin kilvistä päätellen aina Saksasta asti.Renkaiden potkimisen, oheistavaran ostamisen sekä varustelun ja verhoiluiden vertailun jälkeen on aika suunnistaa lounaan kautta takaisin tien päälle. Kokoontumisajo lähtee letkana kohti lähistöllä sijaitsevaa automuseota. Oikealla seossuhteella, ja lämpimällä moottorilla, kaksitahtinen Trabant tai Wartburg ei juuri savuta. Hieman reilummin öljyä läträävä saa toki aikaan pitkän pölläytyksen jokaisella kaasunpainalluksella. Tuoksu ja papattava äänimaailma on tunnistettavissa joka tapauksessa.Letkassa on 22 autoa, joka on selvästi edellisvuotta vähemmän. Mahdollisia syitä keventyneelle osallistujamäärälle voi arvailla, mutta onneksi autoja on yhä runsaasti. Barkas ja moottoripyörät loistavat poissaolollaan, mutta Trabantien ja Wartburgien joukkoon on mahtunut myös yksi upea IFA F9. Matka taittuu murheitta, vaikka saattaakin aiheuttaa pientä haittaa muulle liikenteelle. Ongelma ei kuitenkaan ole kaksitahtimoottoreiden savutus tai letkan liikkumisen hitaus, vaan jopa videokuvaamaan pysähtyvät muut autoilijat ja tielläliikkujat. Tapahtuma kannattaa merkitä kalenteriin ja jalkautua ajoissa DDR-ajoneuvoja ihmettelemään, jotta ei tule aiheuttaneeksi liikenteelle vaaraa. Automuseolla sama teema jatkuu: ihmiset ovat hyvällä tuulella, kukaan ei ota itseään turhan vakavasti ja tarinat keskittyvät poikkeuksetta itä-autojen ympärille. Keskustelu saattaa käydä vilkkaana vaihteiston laakereiden kulumisesta, matkoilla tapahtuneista sattumuksista tai vaikkapa viime kerralla tapahtumaan osallistuneesta koirasta. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle