30.6.2018 Liikenne Ei vain taksilaki: myös ajokorttilaki muuttui 1.7. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi ajokorttilaki astuu voimaan 1.7.2018. Muutokset merkitsevät suurempaa vapautta opetuksen muodon suhteen. Sunnuntaina voimaan astuva laki punnitsee autokoulujen kyvyn ja halun kilpailla markkinaehtoisesti opetuslupalaisten palveluissa. Pakollisten kurssien tarjonta ja hinnoittelu näyttää pian, kuinka uudistus toimii.Uudessa ajokorttilaissa annetaan enemmän painoarvoa osaamiselle kuin sille, missä ja miten asiat on opittu. Esimerkiksi teoriaopetuksessa on huomattavasti aiempaa enemmän joustoa.– Joku oppii teorian helposti ja toiselta se vaatii enemmän ponnisteluja. Tämä haastaa myös palveluntarjoajia tarjoamaan ajokorttia suorittaville hyvin tehtyjä oppimateriaaleja itseopiskeluun verkossa, kommentoi Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia mahdollisuuksia opetuslupaopetukseenUutta on myös se, että opetuksen saa aloittaa jo oppilaan täyttäessä 16 vuotta. Se antaa mahdollisuuden pitkäaikaiselle oppimiselle varsinkin opetuslupaopetuksella.– Nuori saa erinomaiset lähtökohdat turvalliselle autoilulle voidessaan valvotusti harjoitella ajamista kaikissa eri olosuhteissa ja liikenneympäristöissä jopa kahden vuoden ajan, Nieminen arvioi. Ajotuntien minimimäärä pudotettiin kymmeneen, mutta moni tarvitsee tätä enemmän ajokokemusta ennen ajokokeen läpäisemistä.Ennen opetuslupaopetuksen aloittamista oppilaan on osallistuttava autokoulussa neljän teoriatunnin mittaiseen ns. ensimmäistä ajokortta suorittavan (EAS) koulutukseen eli turvallisuuskoulutukseen. Tämä koulutus käydään vain kerran nimensä mukaisesti ensimmäistä ajokorttia suoritettaessa. Jos siis oppilaalla on entuudestaan vaikka mopokortti, ei turvallisuuskoulutusta tarvitse enää käydä ennen B-kortin opetuksen aloittamista.Toinen myös opetuslupalalaisille pakollinen autokouluosio on neljästä teoriatunnista ja neljästä ajotunnista koostuva riskientunnistamiskoulutus, joka pitää käydä ennen kuljettajatutkinnon ajokoetta. Vastaavasti aiemmin pakolliset harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe poistuvat.Pallo nyt autokouluilla– Nyt on mielenkiintoista nähdä, miten autokoulut paketoivat palvelunsa ja miten ne hinnoitellaan. Toimivien markkinoiden kannalta on tärkeää, että kumpaakin opetuslupaoppilaille pakollista koulutusta tulee myös riittävästi tarjolle. Tällä hetkellä nk. turvallisuuskoulutuksen (EAS) hinnat vaihtelevat noin 50–175 ja riskientunnistamiskoulutuksen 300–600 euron välillä, Nieminen toteaa.– Oleellista on, ettei opetuslupaoppilailta vaadittavan lakisääteisen koulutuksen osalta pääse syntymään alueellisia markkinoita, joissa määräävässä markkina-asemassa oleva autokoulu tai autokoulut hinnoittelevat tuotteet tavoitteenaan opetuslupaopetuksen syrjiminen.Kuluttajan on syytä olla hereillä myös kokonaan autokoulussa suoritettavien koulutuspakettien vertailussa, sillä pakettien hinnat ja niiden sisällöt vaihtelevat. Ennen lopullista autokoulun valintaa kannattaa tarkistaa, mitä koulutukseen sisältyy ja mitä mahdollinen lisäkoulutus, kuten ylimääräiset ajotunnit maksavat. Laadullisen arvion tekeminen on hankalaa, mutta avoimen tiedon avulla tähänkin voidaan saada jatkossa parannusta. On hyvä huomioida, että osa opetuksesta on mahdollista hankkia virtuaalisesti vaikka oman paikkakunnan ulkopuolelta.Lähde: Autoliitto Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta