8.4.2022 Ajoneuvot Eletre on Lotuksen uusi aluevaltaus, joka ravistelee uudistuvaa brittimerkkiä juuriaan myöten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus esitteli täyssähköisen, neliovisen katumaasturin, joka valmistetaan Kiinassa. Nyt saa taas ihmetellä, mihin tämä automaailma onkaan menossa. Brittiläisen autoteollisuuden meriittilista on huikaisevan pitkä, ja oleellinen osa sitä ovat tunnetusti pienet, kevyet, ei-liian pröystäilevät ja kaikin puolin ihastuttavat urheiluautot. Nämä brittisportit ovat olleet aitoina saarivaltion tuotteina jo pitkään katoavaa kansanperinnettä, mutta Lotus on ollut yksi niiden vankimpia kannattimia. Eivät ne ole kevyet urheiluautot mihinkään Lotukselta lähdössä, mutta nyt huomio keskittyy johonkin aivan muualle. Suurin piirtein kaikki kuningaskunnassa ja muuallakin haluavat kovasti säilyttää tämän jalon perinteen ja nähdä jatkossakin brittisportteja liikenteessä, muutoinkin kuin museokilvissä. Ongelma on kuitenkin siinä, että yhä harvempi haluaa sellaisen oikeasti ostaa. Harvat jäljellä olevat valmistajat – Lotus mukaan lukien – on pakotettu löytämään ratkaisuja pysyäkseen olemassa. Lotus Eletra on syy ja seuraus tästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tiivistettynä iso auto... Eletrellä on pituutta 5,103 metriä, leveyttä enimmillään 2,231 metriä ja akseliväliä pari senttiä yli kolme metriä. Lotuksen esikoiskatumaasturi jättää ulkomitoillaan varjoonsa korkeutta lukuun ottamatta niin Audi Q7:n, BMW X5:n kuin M-B GLE:nkin. Suuri koko on kuitenkin saatu onnistuneesti häivytettyä matalaprofiiliseen koriin, jonka muodot ovat hyvin urheiluautomaisen sulavat. Muotoilu on kiitettävän rohkeaa, ja se yhdistettynä kuvassa näkyviin 23-tuumaisiin vanteisiin ja keltaiseen ulkoväriin takaavat kyllä autolle ohikulkijoiden sataprosenttisen huomion. Ei-hatusta vedetty nimi: Eletre tarkoittaa "tulla elämään" joillain Itä-Euroopan kielillä. Nimi jatkaa Lotuksen E-alkuisia mallinimiä - sentään jotain tuttua ja turvallista. Eletre perustuu täysin uudelle Lotuksen sähköautojen pohjarakenteelle. Alumiinia ja terästä yhdistelevää perusrakennetta kuvaillaan pohjalle pannukakuksi alhaisen painopisteen nimissä sijoitettujen akun ja sähkömoottoreiden vuoksi ”skeittilaudaksi”. Hyvin vastaava ratkaisu on nähty hiljattain julkistetussa Toyotan TNGA-e -alustassa. Eletren kehityksestä on vastannut kansainvälinen tiimi, pääasiassa Kiinasta, Ruotsista ja Saksasta. Pääpaino kaikessa, niin kehityksessä, tuotannossa kuin rahoituksessakin, on Kiinassa. Kiinalaispalkeilla ja katumaasturilla puhkutaan nyt eloa brittiläisen urheiluauton hiipuvaan liekkiin. Tuloksena on varsin herkullisen tuntuinen auto. Takaspoileri on jaettu omaperäisesti kahdeksi siiveksi. Kamerapeilit ovat valinnaisvaruste. ... sekä ilman muuta nopea ja ylellinen Täyssähköinen Eletre ilmoittautuu ”Hyper-SUV” -itseidentiteetillään mukaan sähköautojen kansainväliseen nopeuskilpailuun, mikä tarkoittaa tässä vaiheessa kiihdytyskisaa paperilla. Nollasta sataan -kiihdytys on tunnetusti sähköautojen tärkein suorituskyvyn mittari, jonka osalta Lotus kuitenkin pitää meitä tässä vaiheessa vielä jännityksessä. Teknisissä tiedoissa tämän lukeman kohdalla todetaan ”alle 3,0 sekuntia”, mikä meinaa eittämättä kärkikahinoita. Huippunopeudeksi kerrotaan ”noin 260 km/h.”Kovin paljon tarkkoja tietoja ei vielä tipu myöskään teholukemien osalta; ”alkaen 600 hv”, akun kapasiteetista ”100+ kWh” tai toimintamatkasta ”noin 600 km”. Eletre tuo Lotusta luksussegmenttiin ehkä enemmän kuin koskaan. ”Hyper-SUV:issa” on tietenkin sen tasoinen nelipaikkainen matkustamo. Sekä edessä että takana istutaan luksustason alcantaraverhoilluilla urheiluistuimilla. Samaa verhoilumateriaalia on käytetty muuallakin oviverhoiluista kojelautaan. Valmistajan mukaan kojelaudan rakenne ilmentää Lotuksen filosofiaa, jonka mukaan kaikki ylimääräinen ja siten (pienen urheiluauton) painoa lisäävä materiaali jätetään pois. Siihen on upotettu monen tuuman edestä digitaalista sisältöä. Valaistusasiat ovat kunnossa, ja sisätiloista kehutaan löytyvän myös reippaasti käytännöllistä säilytystilaa. Eletran kaltaisten autojen parhaita puolia onkin juuri käytännöllisyys yhdistettynä villiin luonteeseen. Lähde ja kuvat: Lotus Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Alpine ja Lotus yhteistyöhön sähköisen urheiluauton kehittämisessä Tässä on Lotus Emira – Mercedes-AMG tarjoaa uutta voimaa Briteistä kantautuu kummia: Lotus kasvaa, horisontissa ehkä katumaasturi? Brittilegenda Lotus saapuu Suomeen Geely pohtii: elpyisikö Lotus muutamalla miljardilla? Ja nyt jotain ihan muuta: 2000 hevosvoiman Lotus Evija vie brittimerkin sähköhyperautoihin Helpotuksen huokaus: Lotuksen viimeinen polttomoottoriauto ei ole kaupunkimaasturi Jälleen hiotumpi: Lotus Elise 260 Cup ja kultaisen värin salaisuus Klassikko: Lotus Elite vm. 1962 – Sydämeltään kilpa-auto Koeajo: Lotus Exige S Club Racer on raaka ja pelkistetty elämys Käytetyt erikoisuudet – Lotus Excel Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt