8.4.2022 Ajoneuvot Eletre on Lotuksen uusi aluevaltaus, joka ravistelee uudistuvaa brittimerkkiä juuriaan myöten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus esitteli täyssähköisen, neliovisen katumaasturin, joka valmistetaan Kiinassa. Nyt saa taas ihmetellä, mihin tämä automaailma onkaan menossa. Brittiläisen autoteollisuuden meriittilista on huikaisevan pitkä, ja oleellinen osa sitä ovat tunnetusti pienet, kevyet, ei-liian pröystäilevät ja kaikin puolin ihastuttavat urheiluautot. Nämä brittisportit ovat olleet aitoina saarivaltion tuotteina jo pitkään katoavaa kansanperinnettä, mutta Lotus on ollut yksi niiden vankimpia kannattimia. Eivät ne ole kevyet urheiluautot mihinkään Lotukselta lähdössä, mutta nyt huomio keskittyy johonkin aivan muualle. Suurin piirtein kaikki kuningaskunnassa ja muuallakin haluavat kovasti säilyttää tämän jalon perinteen ja nähdä jatkossakin brittisportteja liikenteessä, muutoinkin kuin museokilvissä. Ongelma on kuitenkin siinä, että yhä harvempi haluaa sellaisen oikeasti ostaa. Harvat jäljellä olevat valmistajat – Lotus mukaan lukien – on pakotettu löytämään ratkaisuja pysyäkseen olemassa. Lotus Eletra on syy ja seuraus tästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tiivistettynä iso auto... Eletrellä on pituutta 5,103 metriä, leveyttä enimmillään 2,231 metriä ja akseliväliä pari senttiä yli kolme metriä. Lotuksen esikoiskatumaasturi jättää ulkomitoillaan varjoonsa korkeutta lukuun ottamatta niin Audi Q7:n, BMW X5:n kuin M-B GLE:nkin. Suuri koko on kuitenkin saatu onnistuneesti häivytettyä matalaprofiiliseen koriin, jonka muodot ovat hyvin urheiluautomaisen sulavat. Muotoilu on kiitettävän rohkeaa, ja se yhdistettynä kuvassa näkyviin 23-tuumaisiin vanteisiin ja keltaiseen ulkoväriin takaavat kyllä autolle ohikulkijoiden sataprosenttisen huomion. Ei-hatusta vedetty nimi: Eletre tarkoittaa "tulla elämään" joillain Itä-Euroopan kielillä. Nimi jatkaa Lotuksen E-alkuisia mallinimiä - sentään jotain tuttua ja turvallista. Eletre perustuu täysin uudelle Lotuksen sähköautojen pohjarakenteelle. Alumiinia ja terästä yhdistelevää perusrakennetta kuvaillaan pohjalle pannukakuksi alhaisen painopisteen nimissä sijoitettujen akun ja sähkömoottoreiden vuoksi ”skeittilaudaksi”. Hyvin vastaava ratkaisu on nähty hiljattain julkistetussa Toyotan TNGA-e -alustassa. Eletren kehityksestä on vastannut kansainvälinen tiimi, pääasiassa Kiinasta, Ruotsista ja Saksasta. Pääpaino kaikessa, niin kehityksessä, tuotannossa kuin rahoituksessakin, on Kiinassa. Kiinalaispalkeilla ja katumaasturilla puhkutaan nyt eloa brittiläisen urheiluauton hiipuvaan liekkiin. Tuloksena on varsin herkullisen tuntuinen auto. Takaspoileri on jaettu omaperäisesti kahdeksi siiveksi. Kamerapeilit ovat valinnaisvaruste. ... sekä ilman muuta nopea ja ylellinen Täyssähköinen Eletre ilmoittautuu ”Hyper-SUV” -itseidentiteetillään mukaan sähköautojen kansainväliseen nopeuskilpailuun, mikä tarkoittaa tässä vaiheessa kiihdytyskisaa paperilla. Nollasta sataan -kiihdytys on tunnetusti sähköautojen tärkein suorituskyvyn mittari, jonka osalta Lotus kuitenkin pitää meitä tässä vaiheessa vielä jännityksessä. Teknisissä tiedoissa tämän lukeman kohdalla todetaan ”alle 3,0 sekuntia”, mikä meinaa eittämättä kärkikahinoita. Huippunopeudeksi kerrotaan ”noin 260 km/h.”Kovin paljon tarkkoja tietoja ei vielä tipu myöskään teholukemien osalta; ”alkaen 600 hv”, akun kapasiteetista ”100+ kWh” tai toimintamatkasta ”noin 600 km”. Eletre tuo Lotusta luksussegmenttiin ehkä enemmän kuin koskaan. ”Hyper-SUV:issa” on tietenkin sen tasoinen nelipaikkainen matkustamo. Sekä edessä että takana istutaan luksustason alcantaraverhoilluilla urheiluistuimilla. Samaa verhoilumateriaalia on käytetty muuallakin oviverhoiluista kojelautaan. Valmistajan mukaan kojelaudan rakenne ilmentää Lotuksen filosofiaa, jonka mukaan kaikki ylimääräinen ja siten (pienen urheiluauton) painoa lisäävä materiaali jätetään pois. Siihen on upotettu monen tuuman edestä digitaalista sisältöä. Valaistusasiat ovat kunnossa, ja sisätiloista kehutaan löytyvän myös reippaasti käytännöllistä säilytystilaa. Eletran kaltaisten autojen parhaita puolia onkin juuri käytännöllisyys yhdistettynä villiin luonteeseen. Lähde ja kuvat: Lotus Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Alpine ja Lotus yhteistyöhön sähköisen urheiluauton kehittämisessä Tässä on Lotus Emira – Mercedes-AMG tarjoaa uutta voimaa Briteistä kantautuu kummia: Lotus kasvaa, horisontissa ehkä katumaasturi? Brittilegenda Lotus saapuu Suomeen Geely pohtii: elpyisikö Lotus muutamalla miljardilla? Ja nyt jotain ihan muuta: 2000 hevosvoiman Lotus Evija vie brittimerkin sähköhyperautoihin Helpotuksen huokaus: Lotuksen viimeinen polttomoottoriauto ei ole kaupunkimaasturi Jälleen hiotumpi: Lotus Elise 260 Cup ja kultaisen värin salaisuus Klassikko: Lotus Elite vm. 1962 – Sydämeltään kilpa-auto Koeajo: Lotus Exige S Club Racer on raaka ja pelkistetty elämys Käytetyt erikoisuudet – Lotus Excel Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan